vad är en sadel egentligen värd ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare linneaan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 146
L

linneaan

Vad är egentligen ett rimligt pris för en sadel?
vad skulle du kunna bjuda för en
hoppsadel? dressyrsadel?

är det verkligen MYCKET bättre kvalité på märkessadlar? :confused:

Sv: vad är en sadel egentligen värd ?

Ja, det är skillnad på märkessadlar och billighetssadlar som exempelvis Kingston. Märkessadlarna är gjorda i kvalitetsläder och uppbyggda för att man ska kunna sitta i dem, medan så inte är fallet med billighetssadlarna. Det man "tjänar in" på att köpa en billig sadel får man ofta lägga ut på veterinär- och massörkostnader.:(

Vad jag skulle kunna ge för en sadel? Tja, det viktigaste för mej är att sadeln passar hästen och om man då har en häst som är bred som en lagårdsdörr och lite till så är det bara att bita i det sura äpplet och måttbeställa en sadel.
Min kallblodstravare har en Jensen Amiral dressyrsadel. Nykomlingen i stallet, en korsning fjordhäst/kallblodstravare, är ungefär lika bred och det lutar åt att det blir en Jensensadel även till honom.

Immer

Jag har precis köpt en begagnad Stübben sadel till min nya häst.(gav 5500 för den)
Fick köpa en begagnad då plånboken inte räckte till en ny...
Men jag tycker heltklart att det är,bättre att köpa en begagnad märkes sadel än en billighetssadel.. Det är jättestor skilnad på kvalitén!!!

Är ingen sadel expert så jag passade på att fråga lite när jag köpte sadeln och då visade det sig att min billiga sadel som jag har hemma är helt värdelös!!! Har ridit i den sen 1997 utan att veta om att den har fel stoppade bossor och inte alls är bra för hästenrygg!!!

Jag betalade 9000 för min dressyrsadel Crown Jessica, (var dock tappad och skavd pyttelite på bakvalvet, så den va nedsatt ena aning, annars helt ny).
Det är jätteskillnad i kvalitén på märkessadlar och billighetssadlar, och jag skulle råda dig att ta hästen till en sadelutprovare som kan hitta en optimal sadel till både dig och din häst. Du kan säkert hitta en bättre, billigare, begagnad märkessadel som inte kostar en förmögenhet.

SJÄLVKLART är märkessadlar mkt bättre!!
På samma sätt som en BMW eller Mercedes är mkt bättre än en gammal Lada...

Jag har betalat 20.000kr som mest för en sadel. Då var den ny. Men jag försöker köpa begagnad, för ifall man måste byta igen så förlorar man inte så himla mkt pengar. Sadeln jag har nu kostade 18.000 ny.

I almänhet skulle jag säga att sadlar under 10.000kr inte är mkt att ha. Dock finns det vissa för 7000 och uppåt som är godkända. Dom där billiga sadlarna för nån tusenlapp hör inte hemma på en hästrygg, dom hör hemma i soptunnan....

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: Tora
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 237
Senast: iNHALE
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att... 2
Svar
20
· Visningar
1 913
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka