Vad är erat mål som amatörer?Vilket går i första hand....

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare stally
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 2 867
Sv: Vad är erat mål som amatörer?Vilket går i första hand....

Humelibumlan skrev:
Klart hon skulle, hon är ju allas gulle gris :angel:
Höll på att avpollitera min kompis näsa idag, eftersom hon stod framför Humlan o talade med bäjbis språk- Humlan avskyr bäjbis språk :devil:

Hmm att stå framför o prata gulligull har jag slutat med då min häst skulle svara mig å slängde fram skallen, nocka mig o knäckte nästan :o :D

Eftersom jag är en tävlingsmänniska som gillar fart så är travet en suverän sport för mig.

Målet är att jag och hästarna ska må så bra som möjligt och helst kunna starta relativt regelbundet. Men de sista två åren verkar det ha gått troll i allt. :o I år har det accelererat så det kan väl knappast vara nåt annat än en förberedelse inför oanade framgångar? ;)

/// ghost

Hmmm...jag gillar heller inte hästar det ska fjäskas för :o däremot kan dom få ha "ordningar" för sig.....men jag har har nog många fjäskhästar som ska krusas att äta bl a och det brukar då inte bli bra tävlingshästar av dom.....och tävlingshästar är vad jag vill ha ...dom som hellre tuggar blod än ger sig :rofl:
Jag vill ha kapabla talangfulla hårdingar...inga mesproppar här inte :angel: ...dom skall tycka att det är ROLIGT att tävla...att tävla en häst endast för min egen skull passar inte mig, utan jag villl tävla tillsammans med min häst

Om jag bara hade en eller två hästar så kanske jag kunde ha en lus också, men jag är av den åsikten att hästar som inte har så stor kapacitet inte tycker att det är så speciellt kul att tävla heller.....men det är ju mycket upp till en själv att få den att tycka att det är roligt , att ta fram gnistan i dom....kapacitet o talang föds dom ju med numera....sen är det bara för mig att förvalta det rätt :bow:

martha skrev:
Fjäskhästar som ska krusas att äta bl a och det brukar då inte bli bra tävlingshästar av dom.....

Jag har fått "bekymmer" åt andra hållet...min tävlingshäst börjar bli lite väl "rund och go".....trodde hon skulle tappa överflödet när vi väl började starta ( höll henne rund medvetet inför tävlingssäsongen), men hon blir bara rundare för varje start.....blir alltså en kanon :idea:

ps. vi säger väl att det är muskler...inte fett :angel: ds.

Senast ändrad av en moderator:

:D Ja muskler är det :rofl:

Nämen....en bra häst äter som en häst, en bra häst har stora fötter.....gammat djungelordspråk :D

prioritet 1 för mig är nog att han skall vara frisk, glad och körbar...

Sedan är själva relationen mellan mig och hästen viktigare nu än någonsin nu när jag har travhäst har jag märkt. Vi skall bli ett team som kan varandra utan och innan, och uppleva saker tillsammans i många år framöver hoppas jag!
Att blod smakar gott har vi båda redan lärt oss....*ler* Han föredrar dock helst andras.....min lilla dracula! :love:

Hmmm...jag gillar heller inte hästar det ska fjäskas för :o däremot kan dom få ha "ordningar" för sig.....men jag har har nog många fjäskhästar som ska krusas att äta bl a och det brukar då inte bli bra tävlingshästar av dom
Beror ju lite på vad man menar med just "fjäska" :angel:
När det gäller Humlan, så handlar det ju mer om psykologi och få henne att tro att det jag vill, det vill hon oxå... Henne kan man varken tvinga eller säga åt, hon måste själv vilja.
Som tur är så vill hon tävla och tycker det är det roligaste, även träna tycker hon är kul...

Som tur är har kusken fattat det samma o därför får man alltid svar från honom typ:
Kommer du köra för ledning idag?
- Det bestämmer inte jag, det bestämmer Humlan :angel:

Även om jag skulle föredra 10 stycken som Lisa i stallet, ambitösa o trevliga hästar som bara gör det man ber dem om.
Så är jag väldigt glad o stolt över det beröm o de förvånade kommenatarer jag från från duktigt folk som sett Humlan sen hon var liten.
Får ofta höra att de aldrig trodde hon skulle komma till start, aldrig trodde hon skulle tjäna några pengar och absolut inte trodde hon var himla bra! :o :love:
Mest beror det ju mest på att hon är så himla liten och har inte kroppen för att bli en bra häst, hon springer bara på vilja och jävlar anamma... Bular ner sig i käken och verkligen vill o försöker... Och hellre det än en stor fin luns, som kan men inte vill. ;)

Men visst är det surt att hon galopperat bort så mycket pengar :smirk:

stally skrev:
Kom med mera mål!Har de infriats,?

Både Ja och Nej

Vi köpte ett skadat sto (hade länge letat efter ett sto med just den modersstammen för framtida avel)...."lagade" henne
och satte igång henne igen med en comeback som mål.

Målet att komma till start infriades och vi har nu gjort 4 starter.

Bonus = 1 seger och ett nytt rekord (1:15,2....nytt mål är en 14-tid)

Men smakar det så kostar det :crazy: ........nya rekordet ledde till en spruta tuppkam i det "sköra" benet och målet att hålla hästen 100% fräsch under lång tid sprack ...men det är väl fler än jag som får "rundsmörja" tävlingshästarna emellanåt hoppas jag.

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju tufft att man hela tiden måste smörja upp dem..... :crazy:

Vår 7åring har senaste året inte behöft något(peppar peppar....)

Däremot så har vi fått operera framknän på märren..... :crazy: Så nu är hon konvalecent hemma hos svärmor :cry:

Mitt mål är ju oxå att hitta skadeförebyggande träningsmetoder för de enskilda individerna,7åringen hade svaga bakknän,som vi stärkte med mera tungträning faktiskt,nu ridklättrar vi i skritt mellan starterna.Funkar för dagen ialla fall......

Jag har oxå inspirerats av hästar som jag stött på inom andra grenar,vilket vi har använt på travarana,och vi rider iungefär 2 timmar varje pass......jäkligt tidskrävande....

Jag har ju haft så många hästar under årens lopp...ibland är det bä och ibland bu....en del riktigt kapabla rackare har jag haft....samt många "lusar"...men en del av hästarna har ju ett felfritt lopp med pengar varit en framgång och ett P21 lopp varit som att vinna elitloppet.....beror ju på vad det är för en häst...men såna vill jag inte hålla på med längre....om inte mina hästar tycker det är kul så tycker inte jag det heller....

förr ville man ha ordning på "allt" ....men det är ju bara att inse att det inte går att operera in kapacitet på dom......förr gick det att få fram en träningsprodukt, idag springer dom så jäkla fort att vissa saker måste dom ha med sig från födseln.....

Jag är både tuff o vek när det gäller hästarna....

Vill man vara med i "leken" får man ju absolut i första hand leta ut talangerna.
Ser bara på vårt lilla russ,hon behöver knappt träna,hon är född till detta.Men grabben kör gammalmodig träning,många och långa skogsturer.Aldrig snabbjobb....

Sen är det bra att hitta hästar som avskyr att tränas traditionellt.....
så kan det kanske funka med lite äkta amatörträning för att,tillfälligt i alla fall,få dem att tända till.Det är skoj!

Längtar du inte efter en till starthäst? :)

Nu är det ju så att ena hälften av vår familj är äkta travnördar,och gubben o grabben älskar att köra lopp,och jag är road av utfodring matchning och träningsupplägg.

Andra hälften föredrar motorcross :eek:

jovisst saknar jag starthäst ibland....men jag vet ju att det kommer :D

rationell träning :eek: duger det inte med IIiiiahhh...duuuuktig kille/tjej...jajajajaja nuuuuuu tar vi i lite........:rofl: :rofl:

hehe...ibland kan man luras.....prooooo prooooo....åååå.... inte så foooort.....mamma blir räääädd....då blir dom karska :rofl:

Så låter ju jag :o
Först blir det jaahapp då tar vi iiii....och sen blir det ptrooo... inte SÅ fooort........phu
Och så kan jag inte lära mig att ha munnen stängd så halva rakbanan ska spottas ut efter varje intervall :angel:
Sa jag att jag var ganska färsk som tränare :o :o :o

martha skrev:
hehe...ibland kan man luras.....prooooo prooooo....åååå.... inte så foooort.....mamma blir räääädd....då blir dom karska :rofl:
Kallas självförtroende träning va? ;) :angel:

Sjäv brukar jag använda:Tjooohooo :bump: Funkar alldeles utmärkt :banana:

Näe,mina är så hyggliga så skulle jag knysta om att mamma e rädd,skulle de tvärnita......Det är den idoga dressyrträningens förtjänst.....tror jag :idea:

Måste gå åt mycket sand till er rakbana :rofl:

Spotta på rakbanan då så att det blir lite sand över till mig :p

Kan meddela att det är lika illa att få in sand i näsan.....får snyta sand varje gång......för att inte tala om hur ofta man behöver tvätta öronen.....sanden hittar in i alla skrymslen och vrår :rofl:

Ska in tidigt imorgon, ska bli kul att se om de har lagt på ny sand sen i onsdags så jag får FRUKOST :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka