Vad är fel?

Tottoro

Trådstartare
Efter mycket sadelletande blev vi tvungna att köpa en thorowgood dressyrsadel (ville inte ha en dressyrsadel men men). Den låg utmärkt till att börja med.

Nu däremot tycker jag att det inte ser lika bra ut. Den lättar lite bak (ganska mycket) ger fortfarande ett väldigt jämt avtryck oftast men, ibland blir det bara två punkttryck fram och bak.

Sadeln ser alltså ut att ha blivit för svängd men ger ibland avtryck som säger att den är för rak.

Den ser lite smal ut oxå tycker jag fast vi har mätt bomjärnet "naket" och då passar det bra.

Det är ju väldigt svårt att leta ny sadel när den man har är för rak/svängd.

Har provat globus loke, låg bra som det såg ut för mig, lite vid. Hästen var dock alls inte lika nöjd med den som med nuvarande.

Wintec wide, allt för lång annars ganska bra. Red inte då damen absolut inte vill ha en för lång sadel. Då blir det rodeo:-)

+ andra som inte alls legat så bra. Kommer inte ihåg märkena. Känns som att vi provat minst 1000 sadlar.

Så då undrar jag om någon annan råkat ut för detta samt vill gärna ha tips på sadlar att prova. Ska ta bilder i morgon och lägga upp.

Sv: Vad är fel?

Just när man har en häst med svårt sadelläge tycker jag det är guld med en duktig utprovare som kan märken, modeller och vet ungefär vad som kan vara aktuellt.

Har du tillgång till någon duktig?

Mja. Jag trodde det men förmodligen var det inte så.
Bor i norge och inge illa ment men de är typ 20 år efter sverige på häst.

Nu kommer lite bilder.

Provade en wintec med xvid idag. Jag gillade den väldigt mycket men inte hästen. Spände sig, ville inte gå fram och var sur. När vi kom tillbaka var det stora ruggmärken bakom bogarna:-(.

Hon trivs väldigt bra med sin T4 men jag tycker det ser lite konstigt ut. Vad tycker ni?

Förslag på hoppsadlar att titta på?

bilder
http://www.pixbox.se/alb_show_id1222446_page0.html

Är det ingen som har tips på sadel att ge och som kan säga vad de tycker om t4an.

Vill helst ha en syntetsadel av den anledningen att jag inte gillar att smörja:-) men naturligtvis går det bra med läder.

Någon som vet om man kan få en Jensen helt i syntet och om den skulle kunna passa. Låter ju väldigt fint att de syr den efter mått.

Kan tillägga att hennes förra sadlar var en kieffer hopp och en windsor dressyr.

Dessa såldes dock för säkert tio år sedan då hon blev skadad och bara skulle gå att ha som promenad häst.

Har alltså ridit barbacka, tömkört m.m. och nu är hon helt tillbaka och frisk. Men mycket bredare än hon var förut och jag tror inte hon är färdig:-)

Ligger just nu på ca 110 grader

Enligt mig så ligger sadlarna:

Wintec= För smal, testa bredare koppjärn. är du säker på att den är för lång?
Globus= Lite svängd, Ser ganska ok ut i bomvidden enl mig, men hur är den när du sitter i den? ser ut o ligga lite i framåtvikt,men kanske konstig vinkel på bilden.
T4an= tokigt svängd,helt fel sadel för den hästen. tycker inte du ska rida i den.

Tack för svar:-)

Wintecen är inte wide utan en flatback och har redan vidaste järnet i. Det var alltså en annan sadel som var för lång. Kan åka och låna hem en wide igen och ta bilder:)
Globusen var en bomvidd mindre än den förra vi testade (från 38 till 36). Hästen rör sig dock forfarande sämre i den än i t4:an :-(

T4= Så skönt att någon annan oxå tycker det. Det var alltså sadelutprovaren som sålde denna sadel till mig och den låg bättre först men sen tyckte jag att den började ligga konstigt. Det känns lite som att hela sadeln är bredare än henne om du förstår vad jag menar.

Du har inga förslag på sadlar att prova?

här är lite förslag :)
Tekna hopp & dressyr. dressyren är lite rakare dock,går o värma om bommen på till väldigt breda bomvidder. + att de är i syntet material :D
Lippo
albion
frank baines
knights

Jensen finns bara i läder. Exmoorserien kan du få delvis i syntet och den är lite billigare.

Wintec ser lite böjd ut samt jag undrar om den inte är för lång. Kan vara därför den glider fram. Globusen ser väl ok ut, men om hästen inte gillar den så är den uppenbarligen inte så bra. Griffin ser ut att ligga riktigt illa, alldeles för böjd! Katastrof skulle jag ville säga...

Jag tycker du ska kolla efter Crown och Albion SLK. De är inte så raka som Globusen men ändå mycket rakare än T4:an och Wintec. Finns också i breda bomvidder. Jensen exmoor kan passa men det finns också en risk att den blir för rak, men det är bara att prova. Annars kan säkert Jeremy Rudge samt Frank Baines Omni alternativt Reflex passa. Jensen Amiral kan du också prova, dne är lite mer böjd än Exmooren.

passar inte kieffer & windsor? med tanke på att hästen haft de förut kanske de skulle vara värt o prova bara annan bomvidd?

Kieffer är i princip lika rak som Globus samt att den finns inte i så breda bomvidder. Windsor (dvs Edinburgh/wellington modellen som den heter i Norge, ej den som såldes av Hööks förr) kan möjligtvis passa. Den är lite mer böjd än de andra märkena jag nämnde men inte så böjd som T4:an. Frågan är dock bara om fit 5 räcker till eller om den blir för smal.

Tack för hjälpen.

Ska försöka finna de du rekommenderade.

Vad tror du om tekna, lippo och knights som oof rekomenderade?

Tekna kpommer bli för svängd om du lyckas få den i rätt bomvidd. Knights finns inte i tillräckligt breda bomvidder. De som ev kan vara tillräckligt breda kommer nog vara för raka, precis som Loken.

Lippo har ju lite olika modeller, någon kanske kan passa, dock är jag något skeptisk... Jag tror att du i första hand bör rikta in dig på engelska märken, då dessa oftast har sadlar för breda runda hästar. Argentinska märken är för det första av sämre kvalitet (både lädret och framförallt stoppningen), har sällan riktigt breda bomvidder, och passar ofta takformade ryggar istället för platta/runda.

Jeremy Rudge kan du också prova. Dock rätt svårt att hitta i XW-XXW.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 283
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka