Vad är - Glidledsartrit BB?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare 333
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 794
3

333

även här frågat vet. men ej fått ett svar som jag förstått helt å fullt, hur påverkar det en häst å .. ja skriv vad du vet om det - Tack!-:banana:

Sv: Vad är - Glidledsartrit BB?

Glidlederna sitter i hasen, artrit betyder ledinflammation, alltså hasledsinflammation, bb betyder båda bak....min häst har även fått den diagnosen & blivit behandlad för det ett par gånger & är nu fri från det....

Se mitt svar på din andra fråga. Återigen -it som betyder inflammation och art står för articulatio som betyder led. Artrit = ledinflammation. Hasen motsvarar vår häl och består av dels en stor gångjärnsled och dels flera glidleder alltså benplattor med brosk emellan. De ska glida mot varandra litegrann vilket fungerar som stötdämpning.

hur ser prognosen ut om vet behandlat med "rätt medicinering"? och hästen ej visat hälta sedan dess, är igång och fungerar bra- risk för återfall?

Det får du fråga din veterinär om som vet hur det ser ut i just din hästs fall.

Liknande trådar

Hästvård Frågar åt en vän, unghästen fick plötsligt en massa ringar. Inte skorpiga, kliar inte, verkar inte påverka hästen men ser rätt så...
Svar
8
· Visningar
948
Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Mary_Oh
·
Hästhantering Hej, Har en häst som är 17 år. Hon har sedan jul varit halt i ena bakbenet Det har visat sig vara bakknät och efter undersökning dålig...
Svar
6
· Visningar
331
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 899
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma