Så fina! (så ser det då inte ut när jag gjort egnaTackar!
Det är helt klart värt besväret att göra egna, så en får dem enligt egen smak och fason.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så fina! (så ser det då inte ut när jag gjort egnaTackar!
Det är helt klart värt besväret att göra egna, så en får dem enligt egen smak och fason.
Såklart du gör, kloka männska.Exakt så gör jag!![]()
Ett klart missförstånd kring semlans natur. Med ett litet lock kan i pricip hela bullens volym gröpas ur på inkråm och fyllas med mandelmassa utrörd i grädde och stagad med sagda inkrom. Med ett stort lock finns det inget "tak" på bullen längre och mängden fyllning begränsas.
Bullen är alltså inte "torr bulle" utan ett tunnt skal av gräddad vetedeg med kardemumma att ha götta i.
Inspirerad av denna tråd unnade jag mig en semla från det närliggande bageriet vars semlor vinner tester år efter år. Livet har varit lite extra tufft på sistone och då behövs en semla som positiv motvikt. Visa bifogad fil 111252
Inspirerad av denna tråd unnade jag mig en semla från det närliggande bageriet vars semlor vinner tester år efter år. Livet har varit lite extra tufft på sistone och då behövs en semla som positiv motvikt. Visa bifogad fil 111252
Så där mycket grädde ska det vara. Bra unn!Inspirerad av denna tråd unnade jag mig en semla från det närliggande bageriet vars semlor vinner tester år efter år. Livet har varit lite extra tufft på sistone och då behövs en semla som positiv motvikt. Visa bifogad fil 111252
Det här måste jag testa. Drack en så mjuk, len, nästan lite kokoskrämig Cava i Madrid en gång. Den hade jag velat dricka till en semla. Ska försöka hitta någon liknande.Semlor och bubbel, Cava, Champagne eller Prosecco - det är fina grejer det
Jag kan förstå om man tycker den är för stor. Det här bageriet har flera storlekar så man jan hitta det som passar en för stunden.Ser ut som lagom för 3 personer. QED om min önskan om mini-semlornas åtkomst - eller om man ska tro andra inläggare hitkomst.
Men den ser verkligen ut som en vinnare!
Det är ändå intressant att ett ointresse för bakverket ändå kan väcka känslan av styggelse inför intaget av detsamma.Semlor är tämligen urtråkiga. Det enda som lockar mig är mandelmassan och det är ju, normalt sett, den minsta delen.
Jag är konservativ och anser att semlor innan fettisdagen är en styggelse.
Det är ändå intressant att ett ointresse för bakverket ändå kan väcka känslan av styggelse inför intaget av detsamma.![]()
Men nääää, inte sabba semlor med surdeg!Det beror alldeles på.... Jag är väldigt "picky" när det gäller semlor och såna man köper i vanlig mataffär är direkt äckliga tycker jag. Däremot har vi ett litet surdegsbageri i byn här och de gör verkligen fantastiska semlor. "Riktiga" bullar på surdeg, inget massproducerat fluff, osötad grädde, hemgjord inte särskilt söt mandelmassa på delvis rostad mandel och med havssalt i. DET är gott på riktigt! Övriga göre sig icke besvär, liksom...