Vad är krepitationer?

evis

Trådstartare
Kanske fel ställe att fråga, men;
vad är krepitationer? Läser om knäledsartros på människa och här nämns krepitationer. Vad är detta och förekommer det även vid knäledsartros på häst?

Sv: Vad är krepitationer?

Krepitationer är det "knastrande" som kan höras i en led med artros, iallafall på människor. Antar att det är samma på häst!

Ah okej, jo det var så jag förstod det av texten också men ordet är obekant för mej.
Vad kommer ordet ifrån? Känner inte igen någon del i princip ...krepitationer...

Tack!

latin 'crepitare' = knastra.

(okej då, erkänner, jag fick slå upp det i min medicinsk terminologi från skoltiden... :D )

Liknande trådar

Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
495
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 802
Senast: sorbifolia
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka