Vad är min häst/ponny för något??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Seabaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 952

Seabaz

Trådstartare
Alltså jag har suttit och försökt klura ut hur jag vet om min ponny tillhör 9000-serien. Vad jag förstått det så ska den första av de fyra sista siffrorna vara en nia?

Raskoden för min pålle är raskoden för "korsningshäst". 60.

Raskod för korsningsponny utan stam är 99. (9000-serien??)

Min lille är ju helt klart ponnykaraktär och beräknas bli stor B-ponny eller liten C.
Har det med att göra att det är islandsHÄST i honom som man valt att regga honom som korsninghäst och inte korsningsponny eller är det en miss bara, att den som regga inte hade så stor koll?

Vad innebär detta för mig? Jag vet att jag inte får ställa ut min ponny men på många ponnyutställningar för alla raser står det att i mån av plats kan bedömning ges till ponny ur 9000-serien men den kan inte rangeras eller bli champion bla bla.... Men just för bedömningens skull hade det varit roligt. Men nu får jag inte det va?

Sv: Vad är min häst/ponny för något??

Jag har ett sto med okänd stam som jag har visat på utställning. Så det borde gå att visa en med raskod 60 utan problem.
Däremot fick hon inte vara med och tävla om BIS

Jo jo men hästutställning eller ponnyutställning??

Min ponny är ju en ponny men är reggad "korsningshäst"?

Ponny !

Jag skulle kontakta arrangerande förening och kolla om det är okej. Det är ju definitivt en ponny om den är så liten som B-C storlek

Lite svårt det där! Visa på utställning som vad? Korsningsponny? Hade den varit reggad i asrp som 99:a så hade den kunnat ställas ut och då blivit bedömd som en korsningsponny. Men med inslag av islandshäst så undrar jag vad poängen skulle bli och hur domaren skulle bedömma den. Slår islänningen igenom så blir det låga poäng. Vad är det mer i den? Något som förädlar?

Samma gäller nog om man visar som rid och sportponny.

Trodde dom att den skulle bli stor eftersom den reggas som korsningshäst?

Att visa den skulle enbart vara för jag tycker det är kul att åka ut och hitta på saker med hästarna och bra erfarenhet för pållarna.

Nej, dom har räknat med att den skulle bli C-ponny men jag är tveksam om den når över det sträcket också.

Därför jag undrar om "korsningshäst" är en miss bara, den hamnar ju före "korsningsponny" på listan liksom, så man kanske tog den första bästa korsningen när man reggade den?!

Går det att byta? :angel:

Fast för mig spelar det ingen roll, det är en liten valack som kommer bli en superfin kör- och ridponny i framtiden hoppas jag :)

När man skriver 9000 register på utställningsproppar så menar man de 4 sista siffrorna. Alltså, 99-xx-9000

60 är inte en raskod som går under SPAF utan enbart under SH. Din häst/ponny är alltså inte berättigad till något annat än tävling.

En ponny utan stam el som har föräldrar utan stam brukar man regga som en 99a där hamnar även ponnyer vars stamtavla inte tillåter att den reggas i något annat register.

9000 serien kan man även hamna i trots att man har en renrasig häst, om fadern inte är godkänd licencierad hingst.

Måste få fråga, är din häst en korsning mellan islandshäst o Dartmoor?

ahaa så pass.

Och detta är inget man kan ändra på i efterhand då?

I och med att min pålle ÄR en ponny? men reggad som en 60 istället för en 99 som jag tycker skulle vara mer berättigat. ELLER har det med islandspappan att göra? Men den står ändå som okänd....? suck...

Min är ej korsning med dartmoor utan shettis/russ/island enligt forskning.
Men pappan är okänd (antagligen en icke godkänd unghingst (island enligt stoets ägare)) och stoet är okänd stam men enligt ägarna shettis/russ/island men jag tvivlar på att det är island i den då den ser ut som ett russ i shettis-storlek.

Undrar om det inte är ngt nytt med att ASRP inte längre registrerar ponnier utan känd stam. Det kan vara så att alla okända numera hamnar i 60 registret.

jo, det är ganska nytt!

ASRP reggar bara 43or och 93or nu för tiden.
Alla tidigare 99or ska numera reggas av SH.

TAR UPP DEN HÄR GAMLA TRÅDEN IGEN - ny liknande frågor

:laugh: :laugh:

Okej min häst är bara berättigad att tävla med... men nu undrar jag om jag kan tävla på typ sådan här treårstest? kvalitet? ungponnychampionat osv.. med min lille 60-pålle när tiden är inne?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka