Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Var på en dressyrkurs för ett par veckor sedan och där pratade vi om allt möjlligt på teoripassen. Sjukdomen Slinger och Shivering kom på tal men jag fick aldrig klart för mig vad det var..Någon som vet?
Slinger är ett tillstånd som orsakas av ryggrads- och ryggmärgssjukdomar. Slinger yttrar sig genom att hästen blir vinglig. En vanlig slingergrupp är unghingstar som går på bete. Det yttrar sig genom att en av dem raglar omkring i hagen men har opåverkat allmänntillstånd i övrigt. Det kan bero på att unghingstarna har varit i slagsmål och så har det blivit en skada på halskotspelaren vilket ger en förskjutning av två halskotor vilket leder till tryck på halsryggmärgen.
Shivering har jag ingen aning om men det låter ju onekligen som om det involverar någon slags kronisk darrning hos hästen.
Översatt från engelska betyder ju shivering darrande, skälvande, huttrande, rysande...
Sök här på buke måste finnas massor av trådar om shievering, vet jag svarat i minst tre. hinner inte göra någon lång utläggning nu för jag sitter på jobbet.
Hundavel & Ras Jag slänger ändå in corgiraserna som bubblare. De fäller, men i tussar som är lätt att städa snarare än små stickiga hår som fastnar i...