Vad är viktigt att tänka på med hovvården?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare bara-undrar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 762
B

bara-undrar

Hej jag bara-undrar vad man bör tänka på när det gäller hovvården,även hur man kan se om hästen är bra skodd eller verkad. Har både skodda och enbart verkade hästar,samtliga utifrån utbildad hovis med ansvarsförsäkring.

Efter att ha tittat runt lite här så blir man lite förvirrad då det inte verkar finnas ngn röd tråd i dagens hovvård utan väldigt många åsikter går isär utifrån olika verkningsmetoder likväl sätt att sko på.

Vad beror detta på?? Jag blir alldeles förvillad och börjar känna mig jätte osäker. Jag som trodde att alla hästars hovar va lika utifrån fysiologi likväl deras övriga kropp men som jag nu börjar förstå så är olika hästar skapade med olika hovar och varför kan inte alla hästar så som dom alternativa barfotametodernas hästar gå barfota??? Kan deras det så borde väl även dom som hovisarna skor kunna gå barfota, det jag menar är ju att dom säger ju att det går att bruka en häst även i hög prestation barfota så då förstår jag inte varför inte dagens hovisar klarar av det.

Eftersom jag bara-undrar så skulle jag bli jätte tacksam om att få olika synpunkter utifrån vad som är avgörande och kännetecknar en bra hovvård,skoning samt verkning samt vad kan jag som hästägare mella dessa skoningar,verkningar göra för att bibehålla en bra hovvård.

Tacksam för alla svar och tips samt hoppas ni inte skrattar åt mitt inlägg då jag bara-undrar.

Sv: Vad är viktigt att tänka på med hovvården?

du är inte ensam om att känna dig förvirrad...

jag har haft en hovis (min ord. är dålig) som påstod att mitt halvblod(med fullblodspappa) INTE va plattfot, något han varit i alla sina 7 år annars.

nya hovis "gröpte" ur sulorna, så det skulle bli bättre tillväxt.
tyvärr gav han min gamla shettis samma behandling (hon är 35 år och har aldrig haft hovproblem "tidigare"). även min 3-åriga shettis gröptes ur.(halvblodet har dessutom gått från att vara tåvid till ngt. tåtrång)

för en vecka sedan fick jag åka akut till klinik med den gamla.
hon va halt och ville inte stå. veterinären sa att sulan va på tok för tunn, detta kan bli hennes död :eek: bortsett från det va hon kärnfrisk, veterinären trodde jag lurade honom :D (men vi har haft henne i 26 år och innan dess har hon fått 4 föl som jag sett)

fick order att ringa ut en "riktig" hovslagare, han fattade inte vad som hänt, hur man kunnde göra så här. nu ska hon ev. ha skor för första gången i sitt liv.

ALLA MINA HÄSTAR ÄR FÖRDÄRVADE I FÖTTERNA, och detta har jag gått på och dessutom betalat massa pengar för. jag skäms något oehört :o :o :o

min "vik" hadde ju jäätte mkt. ref.(om dom nu inte va falska:crazy: )
dessutom har jag i hela mitt liv vetat att man inte gröper ur sulan, så jag måste fått ett jätte hjärnsläpp som trodde på allt han sa....

den nya hovisen kollades upp mkt. noggrannare, det kan ja lova ;)
mitt halvblod behöver skor då han är väldigt ömfotad annars, även då han inte rids.(pga. att han är lite plattfot, villket "nya" hovisen oxå bekräfftade)

ursäkta om det blev lite rörigt.......

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 240
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 733
Senast: super
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 485
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 191
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18