Vad äter era katter för foder?

Sv: Vad äter era katter för foder?

Intressanta idéer om torr/ och blötfoder mandalaki och sol. Har kollat lite flera trådar och helt klart börjar man fundera.

Lånar tråden, det här med fisk och att det är tufft mot magen kan någon vara snäll och utveckla?! Missen hemma är kräsmagad, bara nätfångad strömming, den trålade versionen äter han INTE. Och köttfärs är helst rådjur, men fin nötfärs går också bra. ALDRIG extraprisversion av importerat kött ...

Mina katter äter Kattarina torrfoder, från Odal. Detta blandar de med sorkar, möss och en och annan fågel :d

Oj, tack för länken!
Hedanefter blir det alltså ingen lök för någon av mina bebisar!!
Alltid lär man sig något.

Tack! :bow:

Är dina katter så unga så ska du ge ett foder som är designat för kattungar/kittens
Torrfoder är det bästa du kan ge din katt.. då ett helfoder så att säga.. tänk på att kattunge maten skall de äta tills de är ca 1år gammal! Burkmat kan du ge någon gång i veckan men då mera som godis.. då burkmat innehåller 80% vatten! Dyrt med andra ord.. och det du får ta reda på i lådan är inte så mysigt!
Om din katt börjar att kräkas av maten så innebär det inte att katten är allergisk alla gåner, utan om det är en inne katt så putsar de sig så ofta jämfört med en utekatt.. så hårbollarna måste komma upp på något sett :)
Du kommer att märka skillnaden mellan zoo/vet köpt mat och "K*nsum" mat. fodret som du ger från vet/zoo ger du ofta mindre portioner och det blir mindre i lådan och katten får glansig päls samt fina klor. Billigare i längden!

Lycka till med missarna!
ps glöm inte klösträd till missarna...

Min katt är mest inne och äter Royal Canin Indoor. Jag har provat lite olika alternativ och det är den maten hon verkar må bäst av och får lagom hull. Burkmat är inget alternativ eftersom hon vägrar äta det.

Angående lök så kan 30 g lök döda en katt så mao krävs det inte så mycket för att en katt skall bli sjuk av det.

Vad gäller burkmat och vatten... orkar jag ta detta en gång till? Varför är det dummare att betala pengar för att bära hem vatten, som katten behöver, än kolhydrater (som finns i enorma mängder i torrfoder) som INTE har något behov av alls? Det blir ganska dyr bukfylla det också :smirk:

Sedan är inte all burkmat av bra kvalité. Det finns en massa skitmat därute, men med bra burkmat (Specific eller MJAU) blir det inte en massa illaluktande skit.

Ger man bara burkmat får katten GARANTERAT i sig den mängd vatten den behöver varje dag så man behöver inte oroa sig för att katten dricker för lite. Katter som bara äter våtfoder dricker sällan/aldrig vatten. Katter som av naturen har en svag törstdrift kan därför tjäna enormt mycket ur hälsosynvinkel om de får våtfoder. Man behöver INTE oroa sig för t ex. uttorkning eller kristall/stenbildning i urinen. Urinen blir även mer utspädd av burkmat vilket är ett bra sätt att förebygga urinvägsifektion. Katten får störe urinomsättning och urinblåsa samt urinrör/urinledare spolas ut med utspädd urin med jämna mellanrum, oerhört bra för katten. Avföringen fär även en sundare konsistens så den innehåller lagomt mycket vätska. Den skall i normala fall inte vara varken torr eller lös utan ett mellanting, fuktiga korvar är väl en bra beskrivning.

Att burkmat sedan innehåller mer protein och fett, sådant som katten är gjord för att äta orkar jag inte ta nu, men söker ni på forumet kan ni säkert hitta saker jag skrivit om detta tidigare.

Kattungar som inte riktigt lärt sig "livet" än dricker ofta väldigt lite vatten och därför är våtfoder extra viktigt för kattungar.

Jag går på din linje... I eftermiddag kommer de små liven :) Det blir burkmat och lite torrfoder på sidan om...

Spännande :)!

Jag tycker att du tänker helt rätt om maten. Mina mår jättebra efter bytet. Men köp bra burkmat, som Mjau.

(Fast just i början brukar folk få rådet att fortsätta med samma mat som kattungarna fått hos sin förra ägare, för att inte omställningen ska bli för stor. Alla byten är bra att ta stegvis).

Jag ger min katt Advance kitten. Av de torrfoder jag tittat på har den mest köttproetiner. Därför valde jag den.

Blötfoder blir det lite olika. Jag har provat Mjau men min kisse är inte jätteförtjust i den
så antingen blir det Sheba med lax, som hon älskar, eller rått kött.

Lycka till med dina kattbäbisar!!! :)

Kan tala om att det sviiiindyra torrfodret i djuraffären som skulle vara SÅ himla bra är oätligt. Mina kissar vägrar äta det, trots att jag förklarat för dem att matte blir ruinerad om de inte äter upp det :rofl: Bäst funkar för oss: vanlig burkmat och friskies som står framme hela dagen. De äter friskies när de är sugna och får små port burkmat nu. de verkar må alldeles utmärkt av detta och dricker även vatten ur skålen. Rådfrågade vet. och han sa att det var helt okje, Alla katter jag haft förut i alla år har mått toppen och levt länge, och jag litar rätt mycket på kattens val av mat. Rått kött är GOOOOTT :d

fiaskurken skrev:
Kan tala om att det sviiiindyra torrfodret i djuraffären som skulle vara SÅ himla bra är oätligt. Mina kissar vägrar äta det, trots att jag förklarat för dem att matte blir ruinerad om de inte äter upp det :rofl: Bäst funkar för oss: vanlig burkmat och friskies som står framme hela dagen. De äter friskies när de är sugna och får små port burkmat nu. de verkar må alldeles utmärkt av detta och dricker även vatten ur skålen. Rådfrågade vet. och han sa att det var helt okje, Alla katter jag haft förut i alla år har mått toppen och levt länge, och jag litar rätt mycket på kattens val av mat. Rått kött är GOOOOTT :d

Rått kött är inte bara gott, det är nyttigt också :D Det är ju inte direkt så att utekatten sätter sig er och grillar sorken efter att h*n fångat den, nej den intas i sitt naturliga tillstån, yummie :d

Det man bör tänka på när man ger rått kött är dock att man kan behöva balansera upp kalcium/fosfor-kvoten litegrann. Om katten får rått kött varje dag tycker jag absolut att man skall göra det. 1 tsk mjölksyrad kalk (finns att köpa på Apoteket och i hälsokostbutiker, billigare på hälsokostbutiker) per 100 g kött, ungefär.

Mina katter är uppväxta på Royal Canin babycat, Kitten och nu äter det Exigent.
Till middag är det tonfisk som gäller försöker jag bjuda på annan burkmat så blir det sura miner på matte. Förstår dem faktiskt då man i tonfiskburken faktiskt ser att det är fisk man ger medans många andra burkar är malet med sås på

Min hanne på 14 veckor äter Purina Pro Plan Kitten torrfoder som står framme hela dagarna och sedan på kvällen brukar han få blötmat. Han äter allt som vi har ställer fram vilket är väldigt skönt, favoriterna är dock makrillfilé och ostbågar. :d

Liknande trådar

Övr. Katt Våra katter vägrar äta blötmat och därför behöver jag hitta ett torrfoder som är okey. Vi har provat SMAAK Cat Adult Sterilised Kyckling...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
538
Senast: Krålus
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
670
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 637
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka