Bukefalos 28 år!

Vad behöver en kampfisk?

gul_zebra

Trådstartare
Går så smått *host* :angel: i tankarna om att skaffa kampfisk. Sitter således och läser på så gott det går men det som förbryllar mig är utrustningen som krävs. Jag vet att pumpar, filter, doppvärmare och allt vad det är existerar, men jag vet inte vad en kampfisk ska ha och kan ju ha missat någon grej också - så, vad behövs det för utrustning till en kampfisk? Och till äppelsnäckor för den delen, tanken är att om jag skaffar en kampfisk så blir det några äppelsnäckor också :)

Funderar även på skötsel. Jag fattar ju såklart att jag ska göra delvattenbyten, mata och sådär, och det är ju lite det som står överallt när jag läser också - men det jag inte lyckas hitta är hur ofta man ska göra vattenbyten för just den här konstellationen (kommer ha ett kar på runt 54-60 liter, en kampfisk och typ 4-5 snäckor), och vad som ska göras utöver det. Slamsuga? Vad är ens slamsugning? :o Ramlar över ordet då och då men har ingen aning om vad det innebär eller hur man gör.
Algskrapor fattar jag vad de är till för - men ska rutorna skrapas eller ska jag hoppa över det så snäckorna får sköta algerna?
Hur ofta ska man kolla vattenvärden?
Hur sköter man värmen? Doppvärmare fattar jag förstås, men om vattnet skulle bli för varmt då? Vad gör jag då?
Heck, jag vet inte ens så simpla saker som vilken lampa man ska ha åt de. Ska man ha nån som avger värme eller inte? Ska man ha någon speciell sort som tål väta eller använder man typ vanliga glödlampor?

Jag har som mest haft en petbox med några triops (som inte klarade sig längre än någon dag efter kläckning...) så jag är verkligen knallgrön när det gäller vatten öht typ. Please help a newb! :p
 
Senast ändrad:
Sv: Vad behöver en kampfisk?

Slamsugning:
När du rengör botten vid vattenbyte. Brukar göras med slang. Suger upp fiskbajs etc.

Vattenbyte:
Bör göras en gång i veckan, 30% rekommenderas (kan varieras lite efter hur "fullt" karet är)

Algskrapning:
Jag har också äpplen, brukar dra av rutorna vid de få tillfällen de får gröna prickar

Doppvärmare:
Se till köpa en där du kan ställa in gradantal! Ställer du den på tex 28 grader är det tempen vattnet ska hålla. Dock kan de gå sönder och övervärma vattnet.

Lampor:
Ska du ha kåpa (heltäckande svart sak, se bild nedan), ljusramp (täckglas på karet och en ljusramp uppepå, täcker ej karet som kåpan) eller bara någon form av fristående/hängande lampa?

Picture3-8.png


Jag tror risken finns att du kommer tycka en kampfisk i 60l ser "tomt, tråkigt" ut, så överväg noga!
 
Sv: Vad behöver en kampfisk?

Tackar!
Hur funkar slamsugning med sand i botten? Sanden lär väl ryka då? :confused:

Trodde alla doppvärmare kunde ställas in, där ser man :D

Jag är inte säker, men lutar helt klart åt kåpa. Jag har friflygande fåglar så karet måste vara helt täckt och täckglas är så jäkla fult :p Dessutom vill jag ha ett kar med svart ram och då är det ju helt klart snyggare med kåpa.

Absolut, mycket möjligt. Grejen med kampfisk är att jag "alltid" velat ha en men aldrig vågat iom att jag failade med mina triops som minsann skulle vara så jäkla enkla... Men nu har jag blivit itutad att de minsann inte alls är så lätta och kampfisk visst kan funka. Så blir det nånting blir det en kampfisk, men jag utesluter inte att det kan bli något mer längre fram om jag skulle falla för något passande :)
Blå gurami är jag också väldigt förtjust i annars men de verkar så jäkla tjuriga... Och oscars är väl typ "drömmen" men sån plats har inte jag :D
 
Sv: Vad behöver en kampfisk?

Karet på bilden är 30 liter och inhyste en kamphane förrut :)
Nej, slamsuga med sand funkar inte, bara grus.
 
Sv: Vad behöver en kampfisk?

Jag hade en kampfiskhane för ett par år sen ihop med en sugmal av något slag. Det som jag tyckte var knepigt var att han inte var särskilt matglad, så han blev rätt bortskämd med frysta mygglarver eftersom han inte åt vanliga flingfodret. :o

(Han fick en tjej så småningom och då åt han som vanligt, yngel fick de också. Hon var tyvärr en ilsken liten bitch som började äta på hans fenor och då blev det inflytt till guppysarna för hans del.)
 
Sv: Vad behöver en kampfisk?

Ja, säkrast är att inte ha honor och hanar ihop. Kan även bli bråk med guppies pga deras stora, vackra fenor.
 
Sv: Vad behöver en kampfisk?

Ok :) Så hur gör man då? Bara låter det ligga och hoppas att snägglorna äter upp det eller? :p
 
Sv: Vad behöver en kampfisk?

Karet på bilden är 30 liter och inhyste en kamphane förrut :)
Nej, slamsuga med sand funkar inte, bara grus.

Det funkar finfint. Man lägger slangen dubbel i handen, klämmer man lite avtar effekten, sanden som ev. stigit lite i röret rasar ut igen och man kan flytta röret.
Möjligen har man inte lika stort behov av slamsugning om man har sand, eftersom smutsen inte sjunker ner i sanden på samma sätt som om man har grovt grus.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 987
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp