Bukefalos 28 år!

Vad behöver en sköldpadda?

movi

Trådstartare
Är totalt okunnig vad det gäller sköldpaddor,men måste få veta,då en bekant på håll har skaffat sig en,och jag tycker inte det känns som den sköts rätt..Men vill ha lite kött på benen innan jag säger något..
Det är en liten sköldpadda,vad jag förstått,en landsköldpadda,ja det är det lilla jag vet tyvärr..
Men ge mig lite info om terrarum,vatten(byta varje dag?)/vattenbad mat,vitaminer
Ja,jag tar tacksamt emot det mesta i info!

Och obs,jag vill ha info så jag vet vad jag ska säga,jag ska inte skaffa mig en,har djur upp över öronen själv..(ormar katt hund häst marsvin,ja det räcker)
 
Sv: Vad behöver en sköldpadda?

Lite basics:

Så stort terrarium det bara går. Det funkar med ett avlagt akvarium också. Sedan ska det finnas en värmelampa och en UVB lampa. ( Ska vara UVB lysrören som är speciellt avsedda till sköldpaddor och leguaner de vanliga till ormar är inte tillräckligt) .

Som underlag kan man ha tex grus eller träflis.

Landsköldpaddor äter mycket vegetariska saker som tex gräs och olika sorts grönsaker.

Färskt vatten ska finnas i en skål som sköldpaddan ej kan välta, ska bytas varje dag.

På sommaren kan den vistas ute i en hage men man måste fixa en RYMNINGSSÄKER då de klättrar enormt bra.

Ganska bra hemsida med info:

http://www.landskoldpaddor.se/

/KT
 
Sv: Vad behöver en sköldpadda?

Jag har hört att en sköldpadda vill ha runt +30 i terrariet? Denna sköldpadda hade +21! Och vattnet hade inte blivit bytt på ca 1v..Det var då jag började reagera,tänkte att nog måste en sköldpadda,som vilket annat djur som helst,ha färskt vatten..
 
Sv: Vad behöver en sköldpadda?

Jag har hört att en sköldpadda vill ha runt +30 i terrariet? Denna sköldpadda hade +21! Och vattnet hade inte blivit bytt på ca 1v..Det var då jag började reagera,tänkte att nog måste en sköldpadda,som vilket annat djur som helst,ha färskt vatten..

Temperaturen dom vill ha beror lite på vilken art det är av sköldpadda dvs vilken del av världen den kommer ifrån.

Ganska många arter klarar sig rätt fint i omkring 20 grader....( Annars skulle ju man inte kunna ha dem ute i hagar om sommaren).

Förresten om bekantingen tröttnar på den så kan jag ev vara intresserad av att ta hem den. Har alltid velat ha en landsköldpadda! ( Har fn 5 vattensköldpaddor sv 3 olika arter bla denna:

Trymonportrait.jpg


/KT
 
Sv: Vad behöver en sköldpadda?

Det ska jag lägga på minnet! Tycker inte om folk som skaffar sig div djur utan kunskap!
Min son ville för flera år sen ha majsormar,jag har aldrig tiigare haft orm,men djur i 30 år,så lite vet man ju om djur och vissa behov! Så kravet för sonen,läs på och ta reda på fakta och fråga..Jag gjorde likaså,och det blev 2 ormherrar,och dom lever än idag,växer och frodas!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 307
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 931
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp