Vad behöver katten?

maria85

Trådstartare
Som blivande kattägare undrar jag lite vad katten egentligen behöver, mat, vatten och en kattlåda är ju självklart - men mer då? Här kommer en hel radda med frågor för den som orkar! ;)
Transportbur är ett måste, även om vi inte kommer åka så mycket med katten (antagligen blir det bara resor till veterinären vid vaccination och liknande). Men hur stor behöver buren vara för en normalstor katt, det finns ju tydligen olika storlekar?
Klotången - är det samma som till hundar?
Behöver en korthårig huskatt någon pälsvård? vad isåfall...
Hur svårt är det att vänja en katt vid att gå i sele och koppel?
Vilken kattsand är egentligen den bästa (och mest ekonomiska :crazy: )?
En egen sovplats, hur viktigt är det? Helst vill jag ju ha kissen i sängen :D , men den kanske behöver en egen sovplats ändå? Räcker det med en egen filt på lämplig plats i lägenheten, eller det kanske går bra med hyllorna på klösträdet?
Pojkvännen är rädd för att katten ska klösa på tapeterna, hur gör man för att undvika det?
Hmm... ja det var väl vad jag funderade på just nu, har ni kanske några allmänna tips för blivande kattägare, finns det något som är lätt att glömma men som är viktigt för katten?

Sv: Vad behöver katten?

Just det ja, jag glömde en fråga! Storleken på kattlådan, har den någon betydelse? Rent logiskt sett borde det ju vara bättre ju större den är, det blir väl lättare att hålla den fräsch då? Vad tror ni?

Transportbur : Enklast att gå till djuraffären och fråga, har själv en Gulliver 1 som 1 katts och en Gulliver 3 som 2 kattstransport

Klotången - är en liten klotång, finns på ICA Maxi eller djuraffär att köpa

Behöver en korthårig huskatt någon pälsvård? Min korthåriga hene behöver inte mycket pälsvård medans honan behöver borstas av för att fälla mindre
Hur svårt är det att vänja en katt vid att gå i sele och koppel? Mina har lärt sig att om man har sele på sig får man komma ut och leka i trädgården, har ett ankare i marken jag fäster dem i och 5meters flexikoppel så har de lite egen frihet och jag kan fixa lite på egen hand även om jag har koll på dem hela tiden

Vilken kattsand är egentligen den bästa (och mest ekonomiska )? Jag köper Bestfriend,Clumpy på OBS, 15 kilo för 75:- och den räcker 1 månad för 2 katter

En egen sovplats, hur viktigt är det? Helst vill jag ju ha kissen i sängen , men den kanske behöver en egen sovplats ändå? Räcker det med en egen filt på lämplig plats i lägenheten, eller det kanske går bra med hyllorna på klösträdet? Mina katter gillar att sova i sängen eller i soffan eller på golvet, separat sovplats behövs nog inte.

Pojkvännen är rädd för att katten ska klösa på tapeterna, hur gör man för att undvika det? Detta undrar jag också, limmade fast tapeterna i gamla lägenheten och har nu målade väggar i den nya och det är jätteskönt

Storlek på kattlåda, normalstor och med lock på om du vill undvika en massa sand utanför och med en matta direkt framför så att sanden hinner trilla av

LYCKA TILL

Det där med klös på tapeter och möbler mm...

Det finns en produkt som man kan droppa på tex klösbrädan
eller lådan. Katten älskar den där doften och drar sig helt enkelt till den doften.
Jag vet inte hur det fungerar eftersom jag aldrig fick testa det men har hört mycket gott om det.
Minns dock inte vad det heter men någon annan här har säkert koll (?)

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 184
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 552
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också... 3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 534
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän... 2
Svar
21
· Visningar
6 267
Senast: Ponnyfoton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V