Vad betalar man för skatt för boxar?

sanio

Trådstartare
Jag har företag och har funderingar på att i framtiden ta in inackoderingar och undrar vad för avgifter man får betala???

Min sambo säger att det är 50% av det man får in.

Alltså om man hyr ut 2 boxar x 1000 så får man betala 1000 i skatt..

Stämmer detta? Eller vad är det för regler och avgifter som gäller???

Sv: Vad betalar man för skatt för boxar?

Skatt betalar man på vinst, moms om man är momsregistrerad. Ska du driva det i bolagsform?

Du får tjäna 30 000kr skattefritt.

Om du tänker driva det som företag så är det, mycket förenkat, som din sambo säger att 50% av det du tjänar går till skatt mm. Men det är alltså på det du tjänar - dvs överskottet. Så om du hyr ut boxar för 1000:- och har en kostnad på 500:- betalar du 250:- av de 1000:- till staten.

Det måste ju vara helt taget ur luften.

Jag rekommenderar TS att gå in på skatteverkets hemsida. Där finns all info du behöver och du kan göra noggranna uträkningar.

/Gg

Det beror på hur många boxar du planerar hyra ut. Dvs, ska du driva det som enskild firma eller är det i så pass liten skala att det handlar om hobbyverksamhet?
Blir det enskild firma brukar man få räkna med att ca 50% av vinsten (den summan som blir över när giltiga avdrag är gjorda) går åt till skatt samt olika egenavgifter/socialavgifter som täcker din sjukförsäkring, pensionspengar etc. Dessa är obligatoriska och kan inte väljas bort.
Ett jättebra tips är att ringa Skatteverket och även ta kontakt med företag som erbjuder hjälp till personer som vill starta eget (Företagslotsen t.ex.).

200 kr av 1000 kr (800 kr exkl. moms) är 20 %. 200 kr av 800 kr är 25 %. Samma slutsumma inkl. moms i bägge fallen - 1000 kr.

Låt säga att du har tre boxar.
en har du din egen häst i.
två hyr du ut för 800/ styck + moms.

Då sätter du upp 1600 kr på inkomstsidan.

Sedan lägger du ihop el kostnad, vatten o avlopp, underhåll.
Ev foder. etc etc på utgiftssidan. allt exl moms.
sedan tar du bort en tredjedel och resterande summa gör du avdrag för.

Så har de en momsskuld på 400 kr.
nu räknar du samman all momsen på dina utgifter.
Ärlig som du är tar du bort en tredjedel.
Summan du får över drar du av dina 400.
Blir det + över betalar du in den summan. blir det - så skickar du en fodran till staten på den pengen.Hela proceduren redovisar du till skattemyndigheten
Allt förutsatt att du driver företag och är momsreggad.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 435
Senast: Presto
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 930
Senast: corzette
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 937
Senast: Bullen22
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
3 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka