Vad betalar ni per månad i stallhyra?

Har inte fått hem min häst än, men har hyrt stallplats från augusti för 3100 kr/ mån. Några kilometer utanför mindre ort i Uppland, på ridskolan, bra busskommunikationer. Finns ridhus, två utebanor och ridslingor i skogen. 10 kg hö/ dag, kraftfoder, betfor och 1 bal med spån per vecka (går att köpa mer) ingår. In och utsläpp (tyvärr enskilda hagar för privathästarna), ett täcke av och på, morgon o lunchfodringar ingår. Kvällsfodringar och helger enligt rullande schema, blir ca en kväll/vecka och en helgdag/månad (man tar även ridskolans hästar). Uppvärmd privat sadelkammare, spolspilta, tvättmaskin, toa i stallet. Cafeteria, omklädningsrum, dusch, kök, micro i anslutning till ridhuset.
 
750kr. Ett stall 2,5km utanför Motala.
Alla fodringar (4 per dag) ingår och in och utsläpp alla dagar. Täckesbyten ingår.
Man får köpa eget foder och strö. Förutom halm som ingår om man vill fodra eller strö med det.
Enkelt stall som är ganska slitet. Inget varmvatten.
Ok paddock, men finns lite att önska då den lutar lite och underlaget skulle nog behöva bytas då det är ganska hårt.
Beten finns. Skogen inpå knuten och okej ridvägar.
Men inget ridhus väl?
Låter väldigt VÄLDIGT billigt oavsett!
 
Privatägt stall på gård, några km norr om småstad i Halland. 8 boxar. 3300:- inkl fri mängd hösilage, halm att strö med. In- och utsläpp ingår. Fodringar ingår. Täckesbyte ingår. Olika gräshagar sommar o vinter. Kan man inte komma en dag (sjuk, jobb, reser bort) fixar stallägaren box o mat. Gräsbana, paddock o litet ridhus (inte jättebra underlag tyvärr, varken i paddock eller ridhus)Stor, fin uppvärmd sadelkammare,micro, toalett o dusch. Tvättmaskin. Transporterna parkeras inne under tak. Hästarna kommer ut 05.30, på vintern inne som tidigast 15.30, på sommaren ca 20, en del är ute dygnet runt.
 
Hyr ett eget stall med två boxar på en gård precis bredvid anläggning, ca två mil utanför Sundsvall. Där finns ridhus 20×60, två utebanor 60x80 och 20x40. Väldigt bra uterittsmöjligheter. Stallet är litet och jag har ingen lyx eller varmvatten där. Men det finns ett till stall på gården med spolspilta vilket är guld värt för mig med vita hästar😁.

Ingen service ingår så jag gör allt. Hö ingår men köper spån själv. Kostar 3.500:-.

Men ingår ditt stall i själva anläggningen? Jag trodde du hyrde ett privat stall vid sidan om bara.
 
En annan sak som är viktigt för mig när det gäller ridhus är tillgängligheten.
Det blir inte värt så mycket om det är ständigt bokat med träningar, tävlingar och andra aktiviteter. Inte heller om det är många som delar på det och rider samtidigt.
Jag vill inte rida mitt i natten eller behöva trängas med andra 😅
 
När jag hade häst (sålde för några månader sen, så ej flera år sen och billigt pga det) kostade stallet jag hade hästen längst i 1600 vitt. Då ingick in och utsläpp, hö och strö (1 spånbal i veckan), fodringar, två stora ridbanor, varav en belyst. Anordnades träningar och tävlingar på somrarna så det fanns det mesta till olika westerngrenar (tunnor, pinnar, bro och grind, flagga osv)
 
En annan sak som är viktigt för mig när det gäller ridhus är tillgängligheten.
Det blir inte värt så mycket om det är ständigt bokat med träningar, tävlingar och andra aktiviteter. Inte heller om det är många som delar på det och rider samtidigt.
Jag vill inte rida mitt i natten eller behöva trängas med andra 😅
Där jag har hästen är aldrig ridhuset bokat, eller det händer någon helg om året. Det är skönt.
 
Vi står uppstallade i stall ca 1,5 mil utanför smålänsk stad. Betalar 2200kr för utebox (tror box i stora stallet kostar runt 2600kr). Ingår gör:

Paddock som tyvärr just nu har lite dåligt underlag men det ska fixas strax.
Ridåker
Ridhus som inte får bokas mellan 16-19 på vardagar just för att det är då de flesta vill rida så för att det ska vara tillgängligt för alla får det inte bokas då. Funkar bra tycker jag, rättvist för alla. Rejäl hinderpark finns.
Eftersom vi bor i småland finns det gott om skog att rida i runt stallet.
I stallet finns två sadelkammare, spolspilta, toalett och enklare kök.
Fyra höfodringar och två kraftfoderfodringar per dag.
In- och utsläpp på vardagarna samt utsläpp på helgerna.

Det är ca 15 boxplatser och vi delar på insläpp samt kvällsfodring på helgerna, vilket innebär att man har ett eller två stallpass per månad då man antingen ska släppa in hästar eller kvällsfodra.

Strö och hö ingår inte i priset men däremot finns hösilage och spån (både kutterspån och stallpellets) i stallet så man skriver bara upp hur mycket man använt och det läggs på månadshyran. Jag brukar landa på lite drygt 3000kr i månadshyra om man räknar in strö och hö också.

Busshållplats finns ca 1km från stallet men enklast att ta sig dit med bil.
 
Där jag har hästen är aldrig ridhuset bokat, eller det händer någon helg om året. Det är skönt.

Perfekt!
Hos oss är det bara fyra hästar som rids, min egen inkluderad. Kommer en tränare en gång i månaden, då är jag själv med och rider. Annars är det några ryttare utifrån som hyr ridhuset ibland vintertid, dock ej ensamt.
Jag är så introvert så jag trivs bäst när jag är själv i stallet 😍
Samtidigt som jag är väldigt glad för mina stallkompisar som jag träffar någon dag per vecka, det är lagom 😁
 
Jag betalar 2200 kr i Hofterup (Skåne) och då ingår:
14 kg hö
Ut/insläpp alla dagar i veckan.
4 fordringar per dag.
De packar alla höpåsar.
De kommer ut kl 8 och in 23.30 på sommaren, våren, hösten. In 21 på vintern.
Varmvatten i stallet.
Toalett
Uppvärmd sadelkammare.
Ridanläggning på andra sidan vägen med 2 ridhus, 2 dressyrridbanor, en stor hopp paddock i grus och en i gräs. En terrängbana.
2 st sjöar och hav.
Stor skog

Jag är ganska nöjd även om man måste köpa spånpellets vid sidan om 😉.
 
Ca 2 mil utanför GBG. Inte så smidigt att åka kollektivt, är nog minst 2 km till närmsta hållplats.
2300 kr, torv ingår. Ridbana 20x40 och skrittavstånd till ytterligare en ridbana 20x60. Hyfsade ridvägar, en del anlagda. Uppvärmd sadelkammare med mkt plats för förvaring, spolspilta med varmvatten. Utsläpp, lunch vardagar och kvällsfodring alla dagar ingår, resten sköter vi. Litet stall med 4 hästar. Saknar ridhus men det blir dyrt om man vill stå såpass nära stan!
 
Jag betalar 2200 kr i Hofterup (Skåne) och då ingår:
14 kg hö
Ut/insläpp alla dagar i veckan.
4 fordringar per dag.
De packar alla höpåsar.
De kommer ut kl 8 och in 23.30 på sommaren, våren, hösten. In 21 på vintern.
Varmvatten i stallet.
Toalett
Uppvärmd sadelkammare.
Ridanläggning på andra sidan vägen med 2 ridhus, 2 dressyrridbanor, en stor hopp paddock i grus och en i gräs. En terrängbana.
2 st sjöar och hav.
Stor skog

Jag är ganska nöjd även om man måste köpa spånpellets vid sidan om 😉.

Dagstorp?
 
Hästen jag rider står 2 mil från Gbg, buss går varje timme, hållplats nära. Ridhus 20*60, paddock 25*50, bra hindermaterial. Kostar 3700, en kvällsfodring i månaden. In/ut ingår + hö, spån + kraft får man köpa till.
 
Har jämfört lite med olika anläggningar och det verkar skilja sig väldigt mycket i pris och vad som ingår.
Därför vore det intressant att höra vad ni betalar som står inackorderade eller ni som hyr ut hur mycket ni tar.

Gårdar en bit från större städer i Sverige (skriv gärna vilken stad).
Ridhus och ridbana ska finnas.
Skriv gärna om det är ok kommunikationer eller inte.
Och gärna lite om vad som ingår.
Ingår alla stallpass eller delar ni på dem?
1300 kr för:
- Box i litet stall (3 hästar) ca 25 minuter bil utanför Göteborg. Inga kommunikationer. Inget ridhus eller ridbana. Ingår utsläpp (fodringar via foderautomater som man fyller dagen innan).
- Mycket (!) bra hagar! Såväl vinter som (fantastiska) sommarhagar med direkttillgång till sjö.
- Delar på insläpp alla dagar och utsläpp helger. Dock är passen väldigt enkla då det bara är tre hästar.
- Övriga kvaliteer är att det är en väldigt vacker gård, med underbara omgivningar, mycket härlig skog och bra ridvägar runt omkring. Mycket förvaring och gott om plats i stor sadelkammare som vi bara delar 3 personer på. Lugnt ställe.
- Ganska städtungt, mycket hagmockning/mockning av platta, städande av sadelkammare osv.

Strö köps själv, hö debiteras efter förbrukning. Fri tillgång till äthalm ute ingår.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 174
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 968
Senast: Pilot
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 223
Senast: Crossline
·
Hemmet Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt. Jag och sambon ska precis skriva under ett...
Svar
1
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Kreditkort
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp