Vad betalar ni per månad i stallhyra?

Jag tycker det är intressant att se hur det skiljer beroende på vart man bor :)

Är väl samma sak med hus och gårdar egentligen. Fast just foder och service borde ju vara samma pris ungefär medan kallhyran skulle vara det som varierar. Men så är det ju inte heller.

Jag har läst om vissa stall som tar 1500 spänn med fri tillgång på hösilage och viss service. Känns som en omöjlig ekvation.
 
Är väl samma sak med hus och gårdar egentligen. Fast just foder och service borde ju vara samma pris ungefär medan kallhyran skulle vara det som varierar. Men så är det ju inte heller.

Jag har läst om vissa stall som tar 1500 spänn med fri tillgång på hösilage och viss service. Känns som en omöjlig ekvation.
Jag betalade 1200 för alla pass och 10kg hö förut, dock varken ridhus eller paddock. Ingen lyx alls fanns. Förstod inte hur de fick ihop det ekonomisk, hade lätt kunnat betala mer
 
Sista stallet jag stod installad i innan jag skaffade eget låg ungefär tio minuters bilfärd utanför halvstor stad i södra Sverige, jag bodde åt "fel" håll så för mig var det mycket längre och funkade inte att åka kollektivt, men åkte man från stan var det centralt och en busshållplats hyfsat nära, bussar var 20 minut vardagar i alla fall.

Då betalade jag 900 kronor/månad i ren kallhyra, 500 på sommaren (men då tillkom så klart kostnaden för bete hos någon annan, det fanns inga betesmöjligheter vid stallet). Inget annat ingick i hyran, man kan kunde skaffa gemensam transport för hö om man ville och det gjorde vi första året, men sen blev det istället att var och en skaffade eget. Varmvatten och uppvärmd sadelkammare fanns, men det var också den enda lyxen, fanns varken paddock eller ridhus och för att komma till ridvägarna var man tvungen att korsa en kraftigt trafikerad europaväg.

Alla pass sköttes från början av en person som bodde på gården och gjorde det mot betalning. Hon flyttade efter första året och då blev alla pass kollektiva. Det passade inte mig, så jag flyttade. Gillar man kollektivt så var det stallet förmodligen inte sämre än något annat, det är jag som har svårt för det.
 
Är väl samma sak med hus och gårdar egentligen. Fast just foder och service borde ju vara samma pris ungefär medan kallhyran skulle vara det som varierar. Men så är det ju inte heller.

Jag har läst om vissa stall som tar 1500 spänn med fri tillgång på hösilage och viss service. Känns som en omöjlig ekvation.
Ja jag tycker det är intressant även med hus, hur priserna varierar över landet :)

1500:- med fri tillgång känns spontant som att det är svart eller att uthyraren i slutändan inte får så mycket över för sin uthyrning.
 
Hästen jag rider står 2 mil från Gbg, buss går varje timme, hållplats nära. Ridhus 20*60, paddock 25*50, bra hindermaterial. Kostar 3700, en kvällsfodring i månaden. In/ut ingår + hö, spån + kraft får man köpa till.
Ungefär hur många hästar är det då som kvällsfodras? Eller snarare hur lång tid tar ett sådant pass :)?
 
Är väl samma sak med hus och gårdar egentligen. Fast just foder och service borde ju vara samma pris ungefär medan kallhyran skulle vara det som varierar. Men så är det ju inte heller.

Jag har läst om vissa stall som tar 1500 spänn med fri tillgång på hösilage och viss service. Känns som en omöjlig ekvation.
Och jag som inte bor i Sverige förstår inte vare sig vad jag betalade för när jag bodde där eller vad ni som bor där nu betalar för. Holy moly alltså 😱😱😱
 
Det kanske kanns battre att veta att det kostar ungefar GBP 1000, eller runt 12,000 SEK att hyra en box i ett av privatstallarna kring Richmond park. Da ingar foder och full service, inklusive daglig rykt och motionering (om du inte rider sjalv) med personal pa anlaggningen dygnet runt. Ingen utevistelse, men ridhus och ridbana samt en av London's storsta parker att rida ut i.

Inte sa hjalpsam jamforelse kanske.. :)
 
Jag tycker det är intressant att se hur det skiljer beroende på vart man bor :)
Ok, så ca 6 500 per månad ett par mil utanför Stockholm. Ingår torv, hö, betfor, havre, utsläpp alla dagar, intag vardagar och lördagar. Delar på intag söndagar. Mockning ingår på vardagar, så även alla fodringar. Delar på kvällsfodringen på helger men det blir bara ett par stycken per termin. Övriga fodringar ingår även på helger. Ridhus och utebana finns på anläggningen men mycket upptaget på kvällstid p g a ridskoleverksamhet. Mycket fina ridvägar. Det är ett separat privatstall på ridskoleanläggning.
 
Liten by utanför Gävle, buss stannar ca 3 km från stallet så inga superförbindelser.

2000 kr i månaden, då ingår strö, hö och havre (maten odlas på gården). In och utsläpp alla dagar, mockning och alla fodringar. Inget ridhus men belyst ridbana 22x60m samt 1 km preppad trav/galoppbana förutom otroligt mycket fina ridvägar. Olika sommar och vinterhagar. 8 boxar totalt varav 2 är travhästar så trycket på ridbanan är litet. Den är användbar även vintertid.

Ägarna tjänar just inget på att ha oss där utan det är mest det sociala och att det finns nån som kan hoppa in och hjälpa till om de behöver åka bort.
 
Ja jag tycker det är intressant även med hus, hur priserna varierar över landet :)

1500:- med fri tillgång känns spontant som att det är svart eller att uthyraren i slutändan inte får så mycket över för sin uthyrning.
Jag betalade 1500 för fri tillgång hö, halm som strö (eller spån eller torv, jag fick välja), utsläpp och insläpp alla dagar, fordringar alla dagar. Jättefina ridvägar, ok mindre paddock utan staket. Stallägaren gick plus på det.
 
du menar 3500+1900 för två hästar?
Det måste väl bli 3500/månad för stallet och så tillgång till anläggningen bredvid för 1900/12 per månad? Så typ 3700/månad för både stall och ridhus etc? Kanske tänker helt fel nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 885
Senast: Pilot
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 071
Senast: Crossline
·
Hemmet Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt. Jag och sambon ska precis skriva under ett...
Svar
1
· Visningar
1 093
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp