Vad betyder 1337?

Gry

Trådstartare
Har i skolan kommit i kontakt med begreppet 1337. Men vad tusan betyder det? På wiki står det ngt om dataspel och hacking- är det ngn sån betydelse? Är det positivt eller negativt?

// Gry som inser att hon börjar bli gammal och inte hänger med :cry:

Sv: Vad betyder 1337?

1337 står för "leet" som kommer från elite. Siffrorna påminner om bokstäverna (l liknar 1, e liknar 3 osv). Det kallas "leetspeak" och är ett chatspråk i grunden.

Andra exempel är 11111 istället för !!!!!!!!!!!!!
4u
ru

kommer inte på fler just nu.

Jo, ja... jag läste samma artikel men jag fattar ändå inte. Är det ett adjektiv för att beskriva att ngn är bra på onlinespel bara? Eller är det ngt "dåligt"?

Det beror på. I grunden så är det positivt, är man bra, dvs "elit" så är man leet. I onlinespelsvärlden så används det mer humoristiskt, är man "leet /uberleet/tha leetnessss" så är det kanske mer att man är lite överdriven och kanske självgod. Men som sagt i grunden positivt men allt beror ju på sammanhang.

Min man hälsar att det är/var vanligt att det används retsamt i onlinespel. Men naturligtvis beroende på situation och vem man säger det om.
Det verkar kunna (eller ha kunnat) användas för att skämtsamt retas med medspelare som kanske inte förstår vad som menas då man skriver 1337.

Okej!

Till alla: Jag tackar och bugar för all hjälp!! Tack! :laugh:

1337 står för "leet" som kommer från elite. Siffrorna påminner om bokstäverna (l liknar 1, e liknar 3 osv)

Inte alls långsökt :angel:

Jag är faktiskt inte såå gammal, men måste väl erkänna för mig själv och alla andra att jag halkat hopplöst efter. Har de inga BOKSTÄVER att skriva med, så de måste använda bokstavsliknande siffror :confused:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
948
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 445
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 355
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 649
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka