Vad betyder dessa förkortningar ?

Mynta2

Trådstartare
Många skriver förkortningar jag fatta jota av...tex:ffa, irl och några till jag ej kommer i håg. Vad tusan betyder allt ni skriver i förkortad version ???? Kan någon skriva vad förkortningarna betyder ? OCH...varför dessa 3-4 stavelser..vad är det bra för ?

Sv: Vad betyder dessa förkortningar ?

ffa=framförallt .... tror jag.. :D

brb=be right back
öht=över huvudtaget

hmmmm

oj då, fel smiley,,.skulle vara denna: :D

De flesta förkortningarna folk använder är vedertagna förkortningar och brukar stå längst fram i ordböcker.

Om du går in på Svenska Akademiens ordbok och klickar på »uppslagsord« så finns en länk till förkortningar, där finns de flesta allmänna svenska förkortningarna.

De förkortningar som jag oftast stöter på i inlägg är:
p.g.a. (pga) = på grund av
öht = överhuvudtaget
isf = isåfall
iofs = i och för sig
t.ex. (tex) = till exempel
exv = exempelvis
iaf = i alla fall
IRL = In Real Life - i verkliga livet, inte på nätet

Ok, då fattar jag..men herreguuud vad töntiga uttryck ;-))...nåja...jag kommer nog inte lägga dom på minnet utan får läsa dom som vanliga bokstäver..ha ha ! Man fattar ju ändå innehållet.

Att skriva i förkortningar är ju ngt som utvecklats via SMS tekniken, man har ju inte så många tecken på sig i ett sms och därför är det i många fall enklare med förkortningar.

Förkortningar är bara enkla om mottagaren begriper dom...

/Görel, som har svårt att hänga med i nyspråket :D

Varför inte försvenska saker lite ?? I går fattade jag vad VS betydde..men det var bara för det skulle visas på z-tv om Sabrina och samantha fox..dvs att dom ställdes inför varandra ...eller nåt sånt...Vs...möte kanske, ställas emot...konfronteras..osv...

Mynta2 skrev:
Varför inte försvenska saker lite ?? I går fattade jag vad VS betydde..men det var bara för det skulle visas på z-tv om Sabrina och samantha fox..dvs att dom ställdes inför varandra ...eller nåt sånt...Vs...möte kanske, ställas emot...konfronteras..osv...

Den som har sett boxningsreklam har sett de där VS till leda :smirk:

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 960
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 225
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
965
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V