Vad betyder detta beteende mellan mina hundar?

Dust n bones

Trådstartare
Hej!
Jag har två hanar hemma, 1 1/2 och 10 år. Den äldsta har alltid varit väldigt snäll och går ihop med alla hundar. Han undviker konflikter och ”låter” unghunden ta ben och leksaker ur munnen honom. Den yngre är ganska bråkig av sig och är definitivt den som bestämmer mellan dem. Unghunden är tuffare, har ett stort resursförsvar och backar inte för att bråka. Han har även gjort utfall mot andra hanar sedan könsmognaden. Visst, det skulle kunna bero på osäkerhet men jag upplever honom inte alls som osäker.

Det jag undrar över är något som de har börjat göra mer och mer. Den äldre hunden visar intresse av den yngre och viftar på svansen. Unghunden lägger sig då på ryggen och låter sig bli nosad på. Det ser ut som att min äldre hund uppvaktar unghunden som om han var en tik, men så vet han inte vad han ska göra och går ifrån den yngre. Unghunden blir då lite frustrerad, kan skälla till och springer fram till den äldre och lägger sig demonstrativt på rygg igen. Och så börjar det om igen med att den äldre viftar på svansen och nosar. Varför gör de så här? Den yngre hanen är inte den som lägger sig på ryggen för andra hundar för att visa hur ”ofarlig” han är (det gjorde han inte ens som valp). De leker heller inte tillsammans.
 
Hej!
Jag har två hanar hemma, 1 1/2 och 10 år. Den äldsta har alltid varit väldigt snäll och går ihop med alla hundar. Han undviker konflikter och ”låter” unghunden ta ben och leksaker ur munnen honom. Den yngre är ganska bråkig av sig och är definitivt den som bestämmer mellan dem. Unghunden är tuffare, har ett stort resursförsvar och backar inte för att bråka. Han har även gjort utfall mot andra hanar sedan könsmognaden. Visst, det skulle kunna bero på osäkerhet men jag upplever honom inte alls som osäker.

Det jag undrar över är något som de har börjat göra mer och mer. Den äldre hunden visar intresse av den yngre och viftar på svansen. Unghunden lägger sig då på ryggen och låter sig bli nosad på. Det ser ut som att min äldre hund uppvaktar unghunden som om han var en tik, men så vet han inte vad han ska göra och går ifrån den yngre. Unghunden blir då lite frustrerad, kan skälla till och springer fram till den äldre och lägger sig demonstrativt på rygg igen. Och så börjar det om igen med att den äldre viftar på svansen och nosar. Varför gör de så här? Den yngre hanen är inte den som lägger sig på ryggen för andra hundar för att visa hur ”ofarlig” han är (det gjorde han inte ens som valp). De leker heller inte tillsammans.
Jag tycker det låter som din äldre hund är en sansad och säker herre. Självsäkra hundar behöver aldrig bråka :)
 
Jag tycker det låter som din äldre hund är en sansad och säker herre. Självsäkra hundar behöver aldrig bråka :)
Kanske är han självsäker just när det kommer till andra hundar, men inte i övrigt. Han är försiktig av sig och tar åt sig av markeringar från andra hundar. Tycker han är ganska osäker överlag. Han stänger ned när han tycker något är obehagligt och blir väldigt låg. Det tar lång tid innan han släpper det. Han behöver massa uppmuntran för att våga saker som unghunden kastar sig in i utan att tveka.

Men den äldre har aldrig haft problem med andra hundar och möter alla med en viftande svans. Unghunden har bara en kompis som vill leka med honom, alla andra hundar tycker att han är skitjobbig..
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
782
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 729
Senast: BornAgain
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 571
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 387
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp