Vad betyder detta?

Kristall10

Trådstartare
Kollade innehållsförteckningen på en sort av grönpellets.
Då står det så här:
Energi per kg foder: 0,57 fe/kg.

Så vad betyder fe/kg?!
På alla de andra posterna står det g/kg. Men på energi står det fe/kg.
 
http://pchorse.se/index.php/sv/articles/topic-of-the-month/topics-topics/3183-april201437109

"I Norge, Danmark, Island, Nederländerna och Frankrike anges fodrets energi som nettoenergi. Enheten är Foderenhet till häst, och kallas FEh i Norden, EWpa i Nederländerna och UFC i Frankrike. Omräkning mellan nettoenergi uppgivet som MJ och FEh är: FEh = MJ/9,414. Faktorn 9,414 är nettoenergiinnehållet i 1 kg korn givet till hästen. Eftersom 1 FEh motsvarar nettoenergin i 1 kg korn får alla andra foder sitt energivärde angivet i förhållande till energivärdet i 1 kg korn. Om 1 kg hö har energiverdien 0,5 FEh innebär detta att per kg har höet hälften så mycket nettoenergi som 1 kg korn. "

Saxat som förhoppningsvis hjälper lite :)
 
http://pchorse.se/index.php/sv/articles/topic-of-the-month/topics-topics/3183-april201437109

"I Norge, Danmark, Island, Nederländerna och Frankrike anges fodrets energi som nettoenergi. Enheten är Foderenhet till häst, och kallas FEh i Norden, EWpa i Nederländerna och UFC i Frankrike. Omräkning mellan nettoenergi uppgivet som MJ och FEh är: FEh = MJ/9,414. Faktorn 9,414 är nettoenergiinnehållet i 1 kg korn givet till hästen. Eftersom 1 FEh motsvarar nettoenergin i 1 kg korn får alla andra foder sitt energivärde angivet i förhållande till energivärdet i 1 kg korn. Om 1 kg hö har energiverdien 0,5 FEh innebär detta att per kg har höet hälften så mycket nettoenergi som 1 kg korn. "

Saxat som förhoppningsvis hjälper lite :)
Tack!
Men om jag då som är superdålig på matte ska räkna ut vad 0,57 fe/kg blir i MJ, hur gör jag då? 🙈😅
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 696
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 498
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 073
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp