Bukefalos 28 år!

Vad betyder (F.2) efter hästnamnet?

MRH

Trådstartare
Hej!
Mitt sto har en parantes efter sitt namn (F.2) Vad betyder det? Har det med stofamiljen att göra?
 
Sv: Vad betyder (F.2) efter hästnamnet?

Fel. Det står för stofamilj F.2. Det finns en stofamilj som heter (2) och en som heter (F.2). De har ingenting med varandra att göra. F-et står för Flyinge.

Familj F.2 heter Spinda-stammen och stammar från stoet Spinda 1866 som importerades till Flyinge 1924. Hon fick tre döttrar, Dina 2212 e Althof, Ella e Schwabliso och fanny e Tribun.
Grenen från Dina är störst, den kommer bl a Briar ifrån. Ella-grenen är inte alls lika stor, från den stammar bl a Minna Teldes Isak. Minst av alla är Fanny-linjen, den enda idag levande häst jag kan komma på från den är Feliciano.
 
Sv: Vad betyder (F.2) efter hästnamnet?

Min dotter har ett sto som stammar efter Fanny...... Fast det var kanske bara hingstar du tänkte på? :idea:
 
Sv: Vad betyder (F.2) efter hästnamnet?

Vad kul!
Jag tänkte inte alls bara på hingstar, men kom bara på Fille eftersom hans bror Chess är död och syster marcos Lilla Lisa exporterad.
 
Sv: Vad betyder (F.2) efter hästnamnet?

Min första sköthäst var F2, Spindafamiljen. Det jag tycker är faschinerande är att stammen är så gammal! :laugh: Börjar man kolla så kommer man ju ner till 1800-talet!

Jag tror mitt avelsintresse faktiskt började just med min sköthäst och att det gick att kolla så långt tillbaka i hennes stam! Lycklig 9-årig unge som kunde rabbla stammar på sköthäst Magnilla och hennes som Marramas och övriga avkommor i X antal led! :D
 
Sv: Vad betyder (F.2) efter hästnamnet?

Fast Spinda är knappast den äldsta. Här i Sverige har den bara funnits sen 1924. Det finns flera svenska stofamiljer (Spindastammen är ju tysk) som stammar från 1850-talet.
 
Sv: Vad betyder (F.2) efter hästnamnet?

Jag har ingen koll på vilken den äldsta stostammen är! Rätt faschinerande att man skrev ner och hade koll på stammarna redan på 1850-talet! :laugh:

Men när en liten 9-årig unge upptäckte att man kunde se SÅ långt tillbaka på sin sköthästs stam, då blev det spännande! :D
Och nu är det så kul att kolla på blup vad hennes barnbarn, barnbarnsbarn osv heter och har för stam!

Räknas Spindafamiljen som dressyrstam eller hoppstam? Minns att de avkommor jag träffade när jag var ung som var e:Marramas var hopphästar. Men Magnilla uppfattar jag mer som dressyrstammad? Är jag helt ute och cyklar?
 
Sv: Vad betyder (F.2) efter hästnamnet?

Man har hållit koll på stammar mycket längre än så, första fullblodsstamboken kom ut 1793 och hade i vissa fall stammar bak till 1600-talet.

F.2 är så stor att det inte går att generalisera, den är bra på allt;)
 
Sv: Vad betyder (F.2) efter hästnamnet?

Det är superkul med gammla stammar. Man kan leta sig långt till baka. Gammla tiders ädla hingstar är 4 böcker som går lång till baka. Där kan man leta och även se en del bilder på i hingstrna.

Mitt halvblod jag hade var efter Marramas sto familj F.2. -Safari (morfar)stofalmilj F.5.
 
Sv: Vad betyder (F.2) efter hästnamnet?

Sett till Sverige så lämnar Spindafamiljen både hopp- och dressyrhästar men internationellt sett så är det en stofamilj som lämnar dressyrhästar.
Den holländska tidningen Sport Horse Breeding (Jac Remijnses) rankade i december 2009 Spindafamiljen till VÄRLDENS näst bästa stofamilj i att lämna dressyrhästar.
På hoppsidan är det bara holsteiner och holländska stofamiljer som ligger bland de femtio bästa skulle jag tro.
Men Spindafamiljen har som sagt även lämnat fina hopphästar t ex Cazino, Kurage, Evertino, Garibaldi, So What, Chicago Z, Feliciano och Duenna.
 
Sv: Vad betyder (F.2) efter hästnamnet?

Jag har ingen koll på vilken den äldsta stostammen är! Rätt faschinerande att man skrev ner och hade koll på stammarna redan på 1850-talet! :laugh:
"Alla" sv. varmblod har ju fullblod i stammen så då kommer man ner till 1600-talet. Darley Arabian och de där...
 
Sv: Vad betyder (F.2) efter hästnamnet?

Sett till Sverige så lämnar Spindafamiljen både hopp- och dressyrhästar men internationellt sett så är det en stofamilj som lämnar dressyrhästar.
Den holländska tidningen Sport Horse Breeding (Jac Remijnses) rankade i december 2009 Spindafamiljen till VÄRLDENS näst bästa stofamilj i att lämna dressyrhästar.
På hoppsidan är det bara holsteiner och holländska stofamiljer som ligger bland de femtio bästa skulle jag tro.
Men Spindafamiljen har som sagt även lämnat fina hopphästar t ex Cazino, Kurage, Evertino, Garibaldi, So What, Chicago Z, Feliciano och Duenna.

Intressant! Det var inte illa att tituleras världens näst bästa stofamilj! :laugh:
 

Liknande trådar

Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
823
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
512
Senast: Otherside
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
305
Senast: Shaggy
·
Avel Ni som kan det här med premiering och visning och domarens kommentarer: Vad betyder "något öppen bål"? Betyder det att hästen har djup...
Svar
5
· Visningar
946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp