Vad betyder påläggskalv?

Fashionistan

Trådstartare
Jag har sett detta ordet "påläggskalv" användas i flera olika annonser med topphästar, däribland i annonsen jag köpte min häst i från så att säga.. Det verkar ju vara något väldigt bra men varför just det ordet?

Sv: Vad betyder påläggskalv?

Det är en yngre och mindre erfaren häst den man redan har. Som man sedan tränar upp för att ta över när den gamla "tar slut" så att säga. Ofta rör det sig då om tävlingshästar när man använder det här begreppet. Ett annat sätt att förklara det är att säga att det är en blivande ersättare till det som redan finns.

Liknande trådar

Hästhantering Jag vet vad uttrycket i sig betyder, men jag ser det väldigt ofta i annonser där folk söker medryttare till sina hästar. Vad exakt... 2 3
Svar
44
· Visningar
2 614
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
5
· Visningar
859
Senast: Blyger
·
Avel Vet ej om det är rätt tråd för just detta.. men är det någon som vet hur man kan hitta en hästs stamtavla? Försökt söka i flera år men... 2
Svar
21
· Visningar
844
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 414
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI