Vad blir det av detta....

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 197
  • Visningar Visningar 12 472
W

Warmia

åh När jag såg annonsen på vår valp tänkte jag, aldrig en sån korsning. Sen åkte vi och titta för det var så nära och valpar och föräldrar var helt underbara så det blev en Disa!!
Men jag är fortfarande "orolig" över korsningen som är Benner senner, border colli och grey hound. Vad blir det av detta???
Nu är det ju vi som ägare formar henne men hennes förutsättningar menar jag!
Har ett första "problem" med henne som jag inte har haft med mina andra valpar, hon börjar slita och dra i byxbenen så fort man går. Nu har vi stränga regler på att detta är förbjudet men ibland så är inte det örat öppet:D

Sv: Vad blir det av detta....

Jag har nog snarare aldrig träffat en valp som inte biter i allt den kan hitta, och helst som rör sig.
Med vår yngsta nu gjorde vi helt enkelt så att vi först lärde henne var "Nej" var.
Sen sa vi nej varje gång hon började tugga, (för oss var det mest tröjärmar). De gånger hon slutade vid ett nej fick hon beröm. Och de gånger hon inte slutade, eller börjde direkt igen så gick vi bara ifrån henne och var jättetråkiga istället.
Se bara till inte leka "bitlekar" om det inte är med sånt som hon får bita på.

Vi får ofta säga till de som träffar vår valp att inte leka med henne så att hon tuggar på deras händer. Eftersom vi inte vill att hon ska ta händer i munnen oavsett om det är försiktigt eller hårt.

Men jag är fortfarande "orolig" över korsningen som är Benner senner, border colli och grey hound. Vad blir det av detta???
Det kan nog bli precis vad som helst, jag skulle tippa på att det blir en hel del jakt i hunden iaf, jag hoppas att ni blir besparade på vallandet.

Jo jakt kan jag misstänka redan nu då hon bara 3 månader gammal är tokig i att jaga fåglar!

åh När jag såg annonsen på vår valp tänkte jag, aldrig en sån korsning. Sen åkte vi och titta för det var så nära och valpar och föräldrar var helt underbara så det blev en Disa!!

Varför åker man och tittar om man sagt "aldrig en sådan korsning"? Det finns väl valpar nära mest hela tiden men inte åker man och kollar på alla för det, det gör man väl bara om man funderat (om än så löst) på att köpa en? Säger inget om den hund ni köpt, förstår bara inte resonemanget, låter lite som en bortförklaring för att folk inte ska hoppa på dig. Och säg vilka valpar som inte är helt underbara... (Lägg in bild! ;) )

Måste hålla med Hoppelhase lite. Genom att köpa dessa 'knepiga' korsningar stödjer man ju den aveln.
Men för att uttala mig om din fråga:

Jag hoppas ni får en lyhörd hund som gillar att jobba, de är väl de mest positiva sidorna i raserna.

Sen hoppas jag inte att ni får en jakt/valltokig dåre som har 3 x med energi än vad man hoppats på. Jag hoppas hunden blir snäll och inte knepig mot barn. Jag ser helst att den inte är lätt stressad och/eller skott berörd.
För de är väl de mest negativa sidorna jag ser i raserna :)

Jag har en blandning, schäfer(pappan polishund) irl setter, afghan och grey hound. Detta är en otroligt klok och trevlig hund. han är 6 år och jag har haft honom sen han va 12 veckor. Jagar inte, stannar alltid kvar på gården, inte aggressiv mot andra hundar, jättefin med barn och alla sorters djur, stora som små.
Så visst kan det bli en trevlig hund du har köpt, men det kan lika gärna bli tvärtom.

IM000563.jpg

Ja vad ska man säga, vi hade bestämt oss för att skaffa hund. Och om 12 valpar blir tingade på några få dagar så var det som tur var inte bara vi som är korkade, 2st skulle får åka 110mil så något speciellt är det nog med dessa valpar;)

Jag känner bara, vilka valpar är INTE söta, bedorande och helt underbara? Det är ju inte ofta man inte tycker om en valp. Hade ni kollat på andra valpar tidigare, eller var detta första? det är inte bra att förhasta sig, problemen kommer inte under valptiden, dem kommer senare.

Hoppas dock att ni gjorde ett bra val och att ni har en hund som passar er :)

Men?
Hon svarade väl på din fråga... Jag tror dom flesta här tycker de är lite 'korkat' att köpa en hund med blandningar man INTE vill ha. Sen om man nu gör det så gör man väl givetvis det bästa av situationen :) Man läser på om de olika raserna för att lära sig känna igen just deras 'grejer' de har för sig och man går kurs (om man tycker man behöver) och tränar hunden för att passa in i sin egen vardag..

Men jag tyckte du formulerade dig lite konstig redan från början
Vilken negativ tankebana om sin egen hund, den är ju fortfarande bara valp :confused:

Nu är det ju vi som ägare formar henne men hennes förutsättningar menar jag!
Har ett första "problem" med henne som jag inte har haft med mina andra valpar, hon börjar slita och dra i byxbenen så fort man går. Nu har vi stränga regler på att detta är förbjudet men ibland så är inte det örat öppet:D
Varför i jösse namn köpa en valp av en korsning som man är orolig över hur den ska ska bli ?
En valp är liten och söt i ca 4 månader efter köpet...sedan är den kanske inte lika söt längre. Är det verkligen värt köpa en liten söt varelse bara för att få ha ögongodis i några få månader ? Varför tänker inte folk långsiktigt och köper en valp med ögon för hunden den är kommer bli som vuxen ?
En hund är valp så oerhört kort tid av sitt liv, så varför köpa en pga att den är sååå söt som liten snutt...vad händer de kommande 10-12 åren när hunden inte är en lika söt valp längre. Har ni ens tänkt så långt:eek:

Hur i h-vete kan man stödja sådan avel!?

Risken är att ni står med en alldeles för jobbigt hund som både bits och vallar och jagar. Vem vet? Ingen..

Bara för att alla såldes betyder det inte att det är något speciellt.
Det är väl helt enkelt många som vill ha söta, billiga valpar utan en susning om vad de ger sig in på :cool:

Konstigt att dom flesta hakar upp sig på visa meningar jag har skrivit, det enda jag ville ha var lite mer info om dessa raser och vad ni tror att denna valpen kan få för posetiva sidor och dom negativa sidorna.

Någon antydde att det var fel att främja blandras aveln, vad säger att min blandras hund är så mkt sämre än din fina renrasiga hund med fina papper. Kommer dessa fina renrasiga hundarna i fel händer blir det även katastrof med dom. Mycket handlar ju om att fostra rätt och hunden får en uppgift i livet.

Någon börja skriva att jag bara köpte den här valpen för den var söt och kanske tycka den är urful när den blir större, absolut INTE, hon ser ut som en ren border colli och kommer inte byta färg till rosa om 1år så det är lungt.
Det är även 4e hunden i mitt liv och har min 12åriga blandras border colli/shäfer kvar pigg som en 6åring, aldrig varit sjuk. Sedan har jag haft en fin RENRASIG golden med finfina papper, tyvärr fick vi omplacera honom när vår bäbis föddes då han inte klara av att få en liten klängande i pälsen. Den bästa hunden jag har haft är vår blandis......

Så nu kan ni inte skriva vad ni har för erfarenhetar av raserna i min hund, grey hound är den rasen jag inte känner till hur dom är mest.

konstigt att dom flesta hakar upp sig på visa meningar jag har skrivit, det enda jag ville ha var lite mer info om dessa raser och vad ni tror att denna valpen kan få för posetiva sidor och dom negativa sidorna.
det finns det ju ingen som kan säga med tanke på raserna i din hund!
Googla på de olika raserna och läs på helt enkelt, inte för att det kommer ge något direkt eftersom ingen kan ha en susning om vad det kommer bli av vovven.

någon antydde att det var fel att främja blandras aveln, vad säger att min blandras hund är så mkt sämre än din fina renrasiga hund med fina papper. Kommer dessa fina renrasiga hundarna i fel händer blir det även katastrof med dom. Mycket handlar ju om att fostra rätt och hunden får en uppgift i livet.
en renrasig hund (seriöst framavlad) vet man ju vad föräldrarna har för mentalitet m.m. Och vet därför även oftast vad man får för avkomma! Oavsett hur man fostrar så är det väldigt svårt att påverka hundens genetik. Det är tex väldigt svårt, nästintill omöjligt skulle jag säga, att uppfostra en border collie att ligga i soffan och slappa hela dagarna och knappt gå ut.
Chansen är så mycket större att det blir fel med en sådan blandras. Priset gör ofta också att oseriösa och okunniga människor köper dem.

11111111111

Såvida ingen har erfarenhet av den blandning du just skaffat dig finns nog väldigt lite hjälp att få. Hur mycket erfarenhet man än har av greyhound kan man inte säga hur din valp kan tänkas bli.

Själva poängen men renrasigt är att man har avlat på specifika egenskaper så man kan med stor sannolikhet säga hur hunden kommer bli. Man kan tex. med stor sannolikhet säga att den som köper en jämthund inte kommer få en hund med starka vallningsinstinkter.:grin:

Din valp kan ärva vilka egenskaper som helst av de inblandade raserna. Förbered dig på det värsta men hoppas på det bästa.

Skaffar man hund för att ha den liggande i soffan hela dagarna så vet jag inte varför man vill ha hund.....
Skaffar man sig inte hund för att man vill vara med den, arbeta med den och allt det där. Hade jag letat efter en hund att ha i soffan hade jag nog skaffat ett gosedjur i stället....

självklart vet jag inte vad min hund får för egenskaper och det bästa är att denna tråd tas bort i och med att man vill att jag söker själv efter raserna och då har inte denna tråd något syfte som jag behöver veta.

Så snälla moderator ta bort denna tråd, den blev bara fel.....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka