Bukefalos 28 år!

Vad blir det av detta....

Sv: Vad blir det av detta....

ja det vet jag, men det har väl knappast med blandrasen att göra, en hund som är understimulerad vad det än gäller utveckar ju stereotypa beteenden whatever. Inte bara bc korsningar.
Då måste jag ju vara en jävel på hundar eftersom dom är som normala hundar... :p ( har ju även renras , DSG)
 
Sv: Vad blir det av detta....

Extremt vanligt bland understimulerade Vall o Herdehundar, men det visste du förstås redan?

Det behöver det inte alls vara, min hund är extremt boll och pinntokig, men hon kan direkt koppla av om jag lägger bort boll eller ber henne släppa en ev pinne.
 
Sv: Vad blir det av detta....

Läste den andra länken och 3e... mkt text! 74% är pittbull och rottis som orsakar olyckor......

Ska läsa den första också.
 
Sv: Vad blir det av detta....

ja det vet jag, men det har väl knappast med blandrasen att göra, en hund som är understimulerad vad det än gäller utveckar ju stereotypa beteenden whatever. Inte bara bc korsningar.
Vad som "krävs" för att hunden ska bli understimulerad skiljer sig mellan raserna. BC är avlad för att arbeta hårt och mycket både med hjärna och kropp, medan andra hundar inte har så stora krav på verksamhet.
 
Sv: Vad blir det av detta....

Jag är nog oseriös då:cool: Leia var jag iofs hemma med i 2 veckor, sedan dess har vi jobbat (hunden med på jobbet). Nya vovven jag väntar på kommer jag vara hemma 1 vecka, sen ska hon få följa med. Jag känner mig inte speciellt oseriös och Leia är en väl fungerande hund som ÄLSKAR att gå till jobbet.

Jag hade inte riktigt i åtanke att man tar med sig hunden på jobbet när jag skrev det där.
Jag menade snarare att man skaffar en valp, arbetar heltid och inte har möjlighet att ta med sig djuret, lämnar den hemma etc.
 
Sv: Vad blir det av detta....

Men alla kan ju inte vilja tävla? Hundarna mår inte sämre om dom inte tävlas heller för den delen. Det blir ju himla svårt för en helt vanlig hundmänniska att köpa den rasen man vill ha om alla säljs bara till sånna som ska prestera. Då blir det ju blandras köp istället..

Jag anser mig vara en jättebra hundägare trots att jag inte tävlat min hund. Jag tränar på BK och jag aktiverar henne så hon är nöjd. Jag vill inte ha en liten hund utan en stor. Vad ska jag ha för sällskapsras då?

Tävlingarna är bland annat en säkerhet för att de faktiskt används till vad de är avlade till. Man ska inte skaffa sig en arbetsras som sällskapshund och detta försöker många uppfödare se till att det inte händer så därför kräver det att man uppvisar resultat. Hur ska man annars vara säker på att djuren arbetas?
 
Sv: Vad blir det av detta....

Men alla kan ju inte vilja tävla? Hundarna mår inte sämre om dom inte tävlas heller för den delen. Det blir ju himla svårt för en helt vanlig hundmänniska att köpa den rasen man vill ha om alla säljs bara till sånna som ska prestera. Då blir det ju blandras köp istället..

Jag anser mig vara en jättebra hundägare trots att jag inte tävlat min hund. Jag tränar på BK och jag aktiverar henne så hon är nöjd. Jag vill inte ha en liten hund utan en stor. Vad ska jag ha för sällskapsras då?

Japp, om det är en specifik arbetsras man vill ha, men man vill inte tävla, man vill inte ex. jaga med en jaktlabbe - då borde man fråga sig VARFÖR man vill ha just den rasen? Är det kanske utseendet? Bruks/arbetsegenskaperna är vad som gör hunden, och det borde styra valet av hundras.

Jag kan tänka mig ett helt gäng hundar ur sällskapsgruppen, aktiva, roliga sällskapshundar, som gärna aktiveras på BK. Så däri finns inget problem.
 
Sv: Vad blir det av detta....

Men alla kan ju inte vilja tävla? Hundarna mår inte sämre om dom inte tävlas heller för den delen. Det blir ju himla svårt för en helt vanlig hundmänniska att köpa den rasen man vill ha om alla säljs bara till sånna som ska prestera. Då blir det ju blandras köp istället..

Tänk om FLER kunde vara noga med vart de placerar sina valpar, så de inte hamnar i tidningsrubriker, hamnar i blandrasavel, blir misskötta etc.

Nej, alla kanske inte vill tävla, men har man en kennel som föder upp krävane hundar, ska man vara noga, och precis lika noga ska en kennel som föder upp mindre krävande hundar med vem som ska få köpa en av valparna!
Så alla hundar faktiskt får det ultimata hemmet!

HUr tror du läget hade sett ut om alla uppfödare till tex pit, hade varit supernoga med köpare?
Tror du att det hade funnits rubriker i sverige om dem?
(bara som exempel)

Nädå, bara för man blir nekad och är så dum att man inte inser sina begränsningar, ska man beblanda sig med lika dumt folk och inhandla en blandras med ditt och datt i.
För inte kan jag väl tro att när man blir nekad att köpa hittapåras utan gör valet till blandras, är lika noga med hälsa på avelsdjuren?
Kräva att avelsdjuren ska ha patellatestats, ögonlysts, blivit röntgad, gjort MH eller vad det nu må vara?
Nädå, oftst ser man bara hittapårasen som finns i blandisen och ett bättre pris och såklart tillgänglig.

Tänk en gång till.. :(
 
Sv: Vad blir det av detta....

Fast det där är ju bara ÄNNU ett skäl att inte köpa blandraser med ingående raser utan att föräldrarna är hälsokollade, och att INTE avla medvetet på blandras UTAN nogsam kontroll av föräldradjuren.

Tack för länken förresten, missade början sist.

Men i första led blir ju blandraserna ofta hälsosammare, men sen när du blandar blandras med blandras, utan koll.

Jag hade ju en pappis x cavalierkorsning. MED blåsljud på hjärtat, mest troligt ett cavalierarv, trots att cavalierpappan var fri. Det var en meriterad avelshane. Om det varit grannens renrasiga cavalier hade den varit mindre testad mest troligt.

Min B bekymrades aldrig av sitt blåsljud och var överlag en mycket, mycket sund och frisk hund. Ögonskador hade hon flera däremot, pga exteriören.

Hursom, om jag parat henne med grannens blandras, vet ju ingen hur det blivit, osv.

Så visst, jag kan gå med på medveten blandrasavel OM man kollar föräldrar och far- resp morföräldrar noga.

Problemen inom rasavel ska INTE förnekas - alls! Men lösningen är hälsoprogram med kontrollkrav, och striktare regler för avel. Inte att släppa den fri och okontrollerad - som blandrasavel är/blir.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad blir det av detta....

Jag tycker eg som dig, fast jag verkligen avskyr denna renrasaveln där människor legalt är djurplågare :mad:
( en annan tråd ....I know )
 
Sv: Vad blir det av detta....

Vi är eniga där med, men som sagt, annan tråd ja. (men vissa raser borde elimineras som de ser ut idag)
 
Sv: Vad blir det av detta....

Tack för ett jätte bra svar.

Vi alla vill ju våra vänner det absolut bästa.
Däför är det vikigt vem som köper vad och vem som paras med vem..
 
Sv: Vad blir det av detta....

Men alla kan ju inte vilja tävla? Hundarna mår inte sämre om dom inte tävlas heller för den delen. Det blir ju himla svårt för en helt vanlig hundmänniska att köpa den rasen man vill ha om alla säljs bara till sånna som ska prestera. Då blir det ju blandras köp istället..

?

Varför "måste" man köpa blandras helt plötsligt? Jag vidhåller fortfarande att om flera av varandra oberoende uppfödare fattar samma beslut, att inte sälja till person X, så finns det anledning till det. Ok, en del kanske vill att man ska tävla, men det är nog inte hela sanningen. Jag har brukshund, och jag själv har inga tidigare tävlingsmeriter, och jag har inte lovat att tävla henne. Däremot kan jag erbjuda henne ett aktivt hem.

Kan man inte det ska man inte ha en blandning med rasen heller, tycker jag.
 
Sv: Vad blir det av detta....

Om man köper blandras a 3000 kr får man däremot oftast inte mycket mer än en liten söt valp..

Häromkring finns det flera som köpt blandisar för bra mycket mer pengar. 6.500 för en llaso apso och terrierblandning, 8.000 (:eek:) för en terrier och papillon-blandning och 6.000 för schäfer-rottweiler. Terrier-papillon ägaren tar regelbundet kullar och tar som sagt skapligt betalt... :crazy:
 
Sv: Vad blir det av detta....

Ja, tänk. På ett forum måste man ibland vara övertydlig eftersom att allt skriv i text.




Men hur seriöst är det då på en skala?


Men precis, poängen är ju att om man inte får pli på och kan tillgodse en renrasig BCs behov, varför då köpa sig en BC blandning när risken finns att den blir i stort sett likadant som den renrasiga mentalt?

:bow:
Ungefär som "jag kan inte tänka mig nån av raserna renrasiga" som jag läst på detta forum, hur fan kan man då vilja ha en Combo?
 
Sv: Vad blir det av detta....

Häromkring finns det flera som köpt blandisar för bra mycket mer pengar. 6.500 för en llaso apso och terrierblandning, 8.000 (:eek:) för en terrier och papillon-blandning och 6.000 för schäfer-rottweiler. Terrier-papillon ägaren tar regelbundet kullar och tar som sagt skapligt betalt... :crazy:

Javisst, en granne till mig tog 7000 för sina amstaff/rottisblandisar som varken var vaccinerade eller avmaskade och fick sålt alla så fort annonsen lagt ut på blocket.
 
Sv: Vad blir det av detta....

Häromkring finns det flera som köpt blandisar för bra mycket mer pengar. 6.500 för en llaso apso och terrierblandning, 8.000 (:eek:) för en terrier och papillon-blandning och 6.000 för schäfer-rottweiler. Terrier-papillon ägaren tar regelbundet kullar och tar som sagt skapligt betalt... :crazy:

Det är det inte så dyrt egentligen- jämför med renrasiga hundar som kostar nu minst 10 +. Funderar själv på att införskaffa en pomme, de kostar 18 000 här i trakterna..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 751
Senast: Migo
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 756
Senast: Armani__
·
H
Övr. Hund Har du en hund som fick en dålig start i livet pga svält eller allmän vanvård. Berätta gärna hur det gick till o lägga gärna in bilder...
Svar
9
· Visningar
1 216
Senast: Angely
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 188
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp