Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Kanske lite halvt OT, men jag måste bara dela med mig av att jag känner mig lite stolt som vågade ifrågasätta den lokala ICA-butiken här (en liten "kvartersbutik") när det gäller deras vegetariska utbud. Inga "färska" produkter alls, och jag lyckades efter ett par minuters letande hitta 4 paket oumpf, 1 paket grönsaksbollar och 2 paket quorn-bitar...
 
recept på den?
+1 på receptet :)

Jag och recept...
Ni får ett ungefärligt :D

- 2 gula lökar
- Stor klick röd currypasta
Fräs ihop detta.

Häll på ~ 4 dl röda linser
Vatten så det täcker.

Mixa:
- 2 burkar kokosgrädde
- Stor bit ingefära
- Mycket vitlök
- 1 kruka koriander.

Häll på, lägg i 2 grönsaksbuljongtärningar.
Lägg i 1 liten påse babyspenat och låt puttra länge :)

Kryddor:
- Spiskummin
- Gurkmeja
- Salladskrydda
- Herbamare örtsalt
- Svartpeppar
 
Jag och recept...
Ni får ett ungefärligt :D

- 2 gula lökar
- Stor klick röd currypasta
Fräs ihop detta.

Häll på ~ 4 dl röda linser
Vatten så det täcker.

Mixa:
- 2 burkar kokosgrädde
- Stor bit ingefära
- Mycket vitlök
- 1 kruka koriander.

Häll på, lägg i 2 grönsaksbuljongtärningar.
Lägg i 1 liten påse babyspenat och låt puttra länge :)

Kryddor:
- Spiskummin
- Gurkmeja
- Salladskrydda
- Herbamare örtsalt
- Svartpeppar
Åh det här gör jag imorn, lät supergott!
 
Jag och recept...
Ni får ett ungefärligt :D

- 2 gula lökar
- Stor klick röd currypasta
Fräs ihop detta.

Häll på ~ 4 dl röda linser
Vatten så det täcker.

Mixa:
- 2 burkar kokosgrädde
- Stor bit ingefära
- Mycket vitlök
- 1 kruka koriander.

Häll på, lägg i 2 grönsaksbuljongtärningar.
Lägg i 1 liten påse babyspenat och låt puttra länge :)

Kryddor:
- Spiskummin
- Gurkmeja
- Salladskrydda
- Herbamare örtsalt
- Svartpeppar

Glömde:
- 3 finhackade tomater
- Valfri mängd chiliflakes eller färsk chili.
 
Jag och recept...
Ni får ett ungefärligt :D

- 2 gula lökar
- Stor klick röd currypasta
Fräs ihop detta.

Häll på ~ 4 dl röda linser
Vatten så det täcker.

Mixa:
- 2 burkar kokosgrädde
- Stor bit ingefära
- Mycket vitlök
- 1 kruka koriander.

Häll på, lägg i 2 grönsaksbuljongtärningar.
Lägg i 1 liten påse babyspenat och låt puttra länge :)

Kryddor:
- Spiskummin
- Gurkmeja
- Salladskrydda
- Herbamare örtsalt
- Svartpeppar
Min tillämpning kommer också bli "ungefärlig" så det är utmärkt :)
Speciellt vad som ger bra smak i kombination som jag behöver hjälp med. Och var intresserad för den var så gul. Alla mina varianter av "indisk gryta" blir röda så tänkte det kunde vara en bra variation.

Är en stor bit ingefära typ 5 cm? Ända upp mot 10?
Är mycket vitlök typ en halv lök?
Och currypastan typ en msk? Eller flera?
 
Min tillämpning kommer också bli "ungefärlig" så det är utmärkt :)
Speciellt vad som ger bra smak i kombination som jag behöver hjälp med. Och var intresserad för den var så gul. Alla mina varianter av "indisk gryta" blir röda så tänkte det kunde vara en bra variation.

Är en stor bit ingefära typ 5 cm? Ända upp mot 10?
Är mycket vitlök typ en halv lök?
Och currypastan typ en msk? Eller flera?

Cirka 5 cm hade jag nog :)
5 klyftor (stora) vitlök
1 msk röd currypasta

Min var väldigt blek innan jag la till torkad gurkmeja 😊
 
Cirka 5 cm hade jag nog :)
5 klyftor (stora) vitlök
1 msk röd currypasta

Min var väldigt blek innan jag la till torkad gurkmeja 😊
Då ska jag köra med "mycket" av gurkmejan också. :)
Tyvärr har jag varken ingefära eller vitlök hemma. Utan det blir det rätt värdelöst att prova. När jag nu fick ett sällsynt inspirationsryck som kunde ha använts för att producera imorgon. :down:
 
Ja verkligen. Inser hur mycket mat vi har liggandes. Frysen är proppfull egentligen men ändå har vi tänkt åt vi inte har någon mat.
Samma här, idag blev det en hälsans kök burgare på glutenfritt fullkornsbröd med lite ost, ägg, sallad och lite sriraccha majjo. Tyckte inte jag hade nåt att äta tills jag faktiskt kollade igenom frysen och tänkte vad kan jag äta istället för vad är jag sugen på :)
 
Idag har jag ätit bakpotatis! Det var länge sen sist men blev plötsligt sugen på det. Till det gjorde jag en kall röra på turkisk yoghurt, rödlök, majskorn, ärter och blandade bönor. Kryddade med vitlök, salt, peppar, grillkrydda och paprikakrydda. Stekte champinjoner och padrones vid sidan av. Det blev förvånansvärt gott!
 
Idag har jag ätit bakpotatis! Det var länge sen sist men blev plötsligt sugen på det. Till det gjorde jag en kall röra på turkisk yoghurt, rödlök, majskorn, ärter och blandade bönor. Kryddade med vitlök, salt, peppar, grillkrydda och paprikakrydda. Stekte champinjoner och padrones vid sidan av. Det blev förvånansvärt gott!

Jag åt ju bakpotatis med vegansk skagenröra igår. Så extremt gott! Jag gjorde dem faktiskt i mikron, för det var bara till mig och potatisarna var inte jättestora, och det blev helt ok. (Och tog bara tio minuter.) Nu ska jag verkligen inte vänta flera år till nästa gång.
 
Jag rensade åt resten av familjen spagetti med rökt lax och pesto.

Själv åt jag havregrynsgröt med röda vinbör ur frysen (och banan, valnötter, hampafrön, dadelsirap, nötsmör och mandelmjölk).

Till lunch åt jag en vintrig kål-bowl med romanasallad, brysselkål, rödkål, blomkål, avocado, hampafrön, valnötter och citronsaft.
 
Jag har en sak att erkänna.. jag skulle kunna äta de ”crunchy” natcho/taco-såserna med sked! Alltså versionerna som innehåller bl a större bitar av lök och paprika. Har inte kollat på innehållsförteckningen för jag vill inte veta om det innehåller annat än vad man tror, men jag undrar om det är någon som gör egen taco-sås? Tänkte ex med löken, ska den vara rå, lite förväld, stekt..? Paprikan lika så? Eller kanske bara kokad i tomatsås?
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 160
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
572
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 079
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 543
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp