Vad blir mest prisvärt? (stall)

Youmeoh

Trådstartare
Bygga allt själv eller köpa moduler? Har kollat runt på olika firmor som gör moduler och det verkar ju hyffsat billigt, men är det billigare att göra allt själv?
Gjuta hela plattan själv eller göra förarbetet själv och anlita betongbil?

Vad tror ni? På ett ungefär

Det är inte frågan om vad som går snabbast, utan vad som är mest prisvärt
 
Sv: Vad blir mest prisvärt? (stall)

Det beror ju lite på tror jag.. Har man mycket kontakter och är händig så blir det säkert billigare att göra det själv...

HOPPAS jag iaf då vi håller på & bygger och gör nästan allt själva :angel:

Till plattan måste man nog nästan anlita betongbil, det är sådana mängder som behövs att det nog inte går att stå & göra med vanlig blandare. Men förarbetet kan man gott göra själv, det är jobbigt men inte så krångligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad blir mest prisvärt? (stall)

Håller på att bygga stall nu och räknade på en massa olika varianter. Jag köpte modulstall, eller vad man ska kalla det, från Svenska Byggvaror. Blev billigare än lösvirke. Plattan gjuts av folk som kan såna grejer eftersom jag inte har den kunskapen
 
Sv: Vad blir mest prisvärt? (stall)

Vi byggde ett nytt stall förra sommaren :love:(idag är det faktiskt 1år sedan vi rev den gamla byggnaden!:D).

För oss blev det billigast att bygga i lösvirke.
Vi gjorde gjutformen själva och fixade med allt grus. Jag körde paddan och min sambo grävmaskinen. Det tog massor av timmar men visst blev det mycket billigare än om vi skulle lejt för allt. En bekant till oss hjälpte till att "rugga" betongen på rätt sätt vi gjutningen.

Nu bor vi mitt i småland, skogen står intill knutarna och det finns flera sågverk i närheten. Det gör ju att priset sjunker lite.

Jag funderade på en byggsats från bruksb*****n, men genom att bygga själva så fick vi en byggnad som var dubbelt så stor för samma peng.:laugh:

Kolla upp priserna hos virkeshandlarna i närheten. Rent fräckt kan man använda sig av en ritning från någon av modulföretagen och räkna utifrån den.:idea: Då kan du få ett pris på virket.

En betongbil måste man anlita, att blanda själv i en cementblandare går inte. Betongen är inte jätte dyr ( beror på typen av betong och hur långt de måste köra, armeringen är dyrare än vad man tror). Gör ni underlag och form själva, var noggranna med höjderna på gruset, det blir mycket dyrare om man ska korrigera höjderna genom att fylla på mer betong...

Lycka till med bygget!!
 
Sv: Vad blir mest prisvärt? (stall)

Ja, det är nog betongplattan jag oroar mig mest för. Den lär nog dra iväg :crazy:
Svärfar har en massa skog som vi kan få köpa billigt (som det lät sist vi pratade) och sågverk finns 4 km från gården vi är intresserade av. Men jag har ingen som helst aning om vad det kostar att såga upp virket
 
Sv: Vad blir mest prisvärt? (stall)

Vi köpte modul utvändigt och själva inredningen via företag, blir billigare att göra det själva samt att svärfar har alla maskiner själv :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 916
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp