vad det är dyrt att anlägga en paddock!!

T

Thindra

Har nu fått en offert på paddocksbygge hos oss. Marken är åkermark, plan och fin. En paddock på 20x60m, sandbana går lös på 150.000kr!!

Jag kommer aldrig att få en paddock :cry: .....

Sv: vad det är dyrt att anlägga en paddock!!

hmm ja det är dyrt.. har inte själv räknat något på det där.. men vad är det för jobb som görs, hur mkt kostar själv sanden osv.. *vill gärna veta* :)

Det shaktas bort matjord, dräneras, sedan är det väll sand och stenmjöl, kanske någon grusbädd under. Jag vet inte riktigt. Men bara sanden kostar i runda slängar ca 40.000kr.

huuu.. dyra pengar.. :crazy:

Min 30x60 m med Paddex underlag gick på ca 200.000:-. Schakta bort matjord, dränering, 640 ton bärlager (marken va väldigt blöt på vissa ställen), plus 400 ton Paddex. Inte billigt men jäkligt bra att ha.

Oj, måste ni ha en sådan lyxbana då? Vi har gjort en ridbana på åkermark för en spottstyver. Duger till vanlig dressyrridning. Fick några lass stenmjöl från Vägverket GRATIS. Visserligen måste man gå och plocka skräp för hand men det är det värt (hittade allt från skor till kalsonger he he). Sedan ska det blandas upp lite med något- förmodligen blir det bark som vi också får gratis (blivit över från ett husbygge). Eller också vanlig sand.... Banan har hållit sig torr och fin tack vare stenmjölet. Måste bara harvas lite då och då vilket sker med hjälp av häst. Någon dränering, bärlager etc har vi aldrig tänkt på :)

Jag känner en som ska göra min paddock, han gör paddockar 22x60 för ca 80 000 kr.
Och bra blir dom!
Mvh hanna

Om du räknar in en lätt lutning diagonalt på 1cm per meter kommer du att slippa dränera lika mycket (om du vill minska på kostnaderna) om alls. Lutningen blir så liten att den knappt är märkbar. En annan sak att tänka på är att stenmjöl inte är ett dränerande material så om du lägger det istället för ett blandmaterial tex. urharp, blir banans dränering kraftigt dämpad och på sikt bildas täta gropar dvs. pölar med regnvatten. Lycka till med din paddock! :)

Låter som ett ganska "normalt" pris för den paddocken och
det jobb som behöver göras.

Hur kan sanden kosta 40000? Tänk på att det är transporten som kostar, det lönar sig mao att söka upp det närmaste grustaget. Jag köpte sand till min bana för ca 12000 det var 10 cm x 40 m x 20 m.

HAr du läst broschyren från ridsport.se? Där gav de tips på riktigt bra underlag och vilka olika höjder de skulle ha.
Där fanns även ett billigare alternativ som naturligtvis inte är lika bra men duger till hemmaryttaren iaf...
Ett tips ä att inte köra iväg shacktmassorna- detta brukar kosta multum... En vall på två sidor kankse är bra som vindskydd???

EmelieR skrev:
HAr du läst broschyren från ridsport.se? Där gav de tips på riktigt bra underlag och vilka olika höjder de skulle ha.
Där fanns även ett billigare alternativ som naturligtvis inte är lika bra men duger till hemmaryttaren iaf...
Ett tips ä att inte köra iväg shacktmassorna- detta brukar kosta multum... En vall på två sidor kankse är bra som vindskydd???
Det enda shaktmassorna som blir här är matjord och den har vi användning för själva och ska inte transporteras bort.

fejko skrev:
Hur kan sanden kosta 40000? Tänk på att det är transporten som kostar, det lönar sig mao att söka upp det närmaste grustaget. Jag köpte sand till min bana för ca 12000 det var 10 cm x 40 m x 20 m.
Svägerskan lade in ny sand i ridhuset i sommras (20x60.) och det gick på 40.000kr från närmsta sandsäljare (sabema), vi har lite närmare, men ingen prisskillnad.

Som sagt så är paddockspriset på bortlejt arbete vi gör alltså inget själva.

Vart hittade du så billig sand?

bengall skrev:
Låter som ett ganska "normalt" pris för den paddocken och
det jobb som behöver göras.
Det tror jag också, har kollat med fler en ett ställe och alla ligger där i pris för en 20x60 bana. Men det hjälper inte min ekonomi endå, det får nog bli någon budget variant ...

Det är klart att man kan göra en budget variant men oftast får man vad man betalar för. Jag har aldrig haft en vattenpöl på min ridbana, Paddex dränerar otroligt bra. Det är ju klart att man kan strunta i dränering och bara lägga stenmjöl men efter ösregn har du nog stora vattenpölar ett bra tag efteråt, plus att bara stenmjöl kan bli lite väl hårt. Det beror helt och hållet på vad man är ute efter men en ridbana av typ budget variant är bättre än ingen ridbana alls.

hästig skrev:
Det är klart att man kan göra en budget variant men oftast får man vad man betalar för. Jag har aldrig haft en vattenpöl på min ridbana, Paddex dränerar otroligt bra. Det är ju klart att man kan strunta i dränering och bara lägga stenmjöl men efter ösregn har du nog stora vattenpölar ett bra tag efteråt, plus att bara stenmjöl kan bli lite väl hårt. Det beror helt och hållet på vad man är ute efter men en ridbana av typ budget variant är bättre än ingen ridbana alls.
Vi har kollat paddex alternativet, men pga de höga transportkostanderna skulle det kosta mer en 150.000kr för oss att anlägga en bana med det matrialet!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 985
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
553
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 402
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka