Vad dog min ponny av?

Sv: Vad dog min ponny av?

Det som är lite otäckt också är att grannen i vintras fick ett gäng sjuka hästar, varav 2 avlivades. Jag vet inte hur deras blodvärden var, men dom var kassa. En häst har fortfarande kassa värden.

2 hästar avlivades. En av dom var jättevinglig och slog i väggar och sådär, var helt lullig. Den andra har jag för mig låg ner och inte kom upp mer, sistnämnda var ett föl.

Dom kopplade detta till fodret dom åt då, för det var bara hästarna som åt av höt från just dom åkrarna som blev dåliga, det var åkrar dom inte brukade skörda från vanligtvis. Att det då skulle ev vara något giftigt på dom åkrarna.

Om det inte var fodret, och på något vis hänger ihop med min häst vet jag inte vad det kan vara, och riktigt otäckt är det.
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Det som är lite otäckt också är att grannen i vintras fick ett gäng sjuka hästar, varav 2 avlivades. Jag vet inte hur deras blodvärden var, men dom var kassa. En häst har fortfarande kassa värden.

2 hästar avlivades. En av dom var jättevinglig och slog i väggar och sådär, var helt lullig. Den andra har jag för mig låg ner och inte kom upp mer, sistnämnda var ett föl.

Dom kopplade detta till fodret dom åt då, för det var bara hästarna som åt av höt från just dom åkrarna som blev dåliga, det var åkrar dom inte brukade skörda från vanligtvis. Att det då skulle ev vara något giftigt på dom åkrarna.

Om det inte var fodret, och på något vis hänger ihop med min häst vet jag inte vad det kan vara, och riktigt otäckt är det.

Det finns något som växer där det är lite blött i marken och som är svårt att bli av med. Man brukar få stänga av hagen och plöja upp och ha sig. Kan för mitt liv inte komma ihåg vad det heter. Mjöldagg kanske? Så irriterande. Läste om det för några år sedan.
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Mjöldryga. Det är extremt giftigt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Mjöldryga

TS Jag tänkte först skriva att det låter som hjärtat eller andra organ har sviktat, men sen läste jag det du skrev om grannens hästar. Förstår verkligen att du är rädd, jag hade flyttat om det var mina hästar. Kan vara något i marken, fodret eller vattnet som förgifter dem.
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Det var inte samma symptom på grannens hästar, dom var sjuka under någon vecka innan dom avlivades. Det enda som egentligen påminner lite är vältandet, fast Volvo var ju lugn och som vanligt mellan hon välte.

Grannens häst vinglade runt hela tiden och var helt väck. Avlivades.



Grannen har även bott här många år och haft hästar utan att det hänt något, så tror inte det är något i vatten eller så heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad dog min ponny av?

Det finns något som växer där det är lite blött i marken och som är svårt att bli av med. Man brukar få stänga av hagen och plöja upp och ha sig. Kan för mitt liv inte komma ihåg vad det heter. Mjöldagg kanske? Så irriterande. Läste om det för några år sedan.

Mjöldryga? Någon annan som kanske vet?
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Mjöldryga. Det är extremt giftigt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Mjöldryga

TS Jag tänkte först skriva att det låter som hjärtat eller andra organ har sviktat, men sen läste jag det du skrev om grannens hästar. Förstår verkligen att du är rädd, jag hade flyttat om det var mina hästar. Kan vara något i marken, fodret eller vattnet som förgifter dem.

:D Tack! Missade att du redan skrivit vad det hette.
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Det togs flera blodprover, vet dock inte vad som sades på dom. Men har inte hittat orsak än iaf.

Ett par andra var dåliga men klarade sig och är helt bra idag igen, förutom en då som fortf har dåliga värden.
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Jag lider med dig och jag förstår verkligen att du vill få klarhet.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med detta men kanske ett tips.
Det kostar mycket med obduktion förstås men finns det ingen instans som är villig att bekosta obduktionen, i forskningssyfte?

Kanske ett sätt att få veta med säkerhet.
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Nu är hon ju redan begravd, men det hade ju varit ett alternativ. Vet bara inte vem ska skulle kontakta kring sådant.
 
Sv: Vad dog min ponny av?

SLU obducerade min häst gratis pga konstig diagnos. Han hade en snabbväxande tumör på mjälten. De hade någon tysk professor inne just då som gärna ville operera men vi sa nej pga hur snabbt han försämrades i allmäntillstånd (från första symtom- märklig kolik- till avlivning var det ca 10 veckor) på slutet. Tur det för den var helt inväxt och dessutom malign. Men obducera fick han gärna göra..
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Jag har också varit med om något liknande med min fd häst, hon hade samma symtom som din häst.
Vi fick akut ta bort henne då hon bara kastade sig omkull och andades tungt, för att i nästa stund stå upp.
Fick varken i henne hö eller vatten.
Veterinären sa då att hon hade tumörer inne i mage och tarmar och inget fanns att göra.
Troligen hade hon haft dessa under flera år utan att ha några symtom, förutom kolik en gång .
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Jag menade det höet som låg under snön utanför hagen.
Jag har jobbat med att tillverka vaccin mot just botulism...
 
Sv: Vad dog min ponny av?

Hyperlipemi, eller vad tusan det heter då? Ponnyn hade ju varit ute på vift och kanske pressat sig för hårt? Då har jag förstått att det finns risk för just Hyperlipemi.

Har en kompis, vars ena ponny blev utsläppt i fel hage och jagades flera timmar av en annan häst och på grund av detta drabbades av hyperlipemi och var tvungen att avlivas.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 176
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 262
Senast: Ela
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 708
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 769
Senast: Lime
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp