Vad fan ska jag äta?

Monifa

Trådstartare
Kräkts sedan i söndags och då så gott som allt jag äter.

Har testat kräm (funkat bäst)
- glass (funkat bra men igår behöll jag inte det heller)
- soppor (funkar inte alls)
- barnmats pure (funkar inte alls)
- yoghurt (funkat bra men ibland kommer det upp)

Vad ska jag äta som är näringsriktigt, lättsmält och helt utan bitar?

Har vart på vc: omeprazol 2x2 per dag och gastroskopi om 6 veckor. Behåller inte tabletterna så svårt att behandla det.
Har vart på akuten igår: kom tillbaka om du inte slutar kräkas och inga råd ö h t. De hittade inget på proverna eller kände nått konstigt. Är antagligen svullen på nedre magmun.

En annan fråga: har otroligt mycket gaser, vaknar om nätterna att jag måste sätta mig upp och rapa eller gå upp o gå runt lite för att släppa ut gaserna. Kan man lindra det på nått sätt?
 
@Monifa: För gaserna finns Dimetikon, det är receptfritt på apoteket och är små kapslar. Jag har på recept för jag tar dem varje dag för min mage.

Har du provat ris och/eller potatismos? Får du i dig vätska som stannar? Det är ju det viktigaste.

Hoppas du blir bättre snart! :)
 
@Monifa: För gaserna finns Dimetikon, det är receptfritt på apoteket och är små kapslar. Jag har på recept för jag tar dem varje dag för min mage.

Har du provat ris och/eller potatismos? Får du i dig vätska som stannar? Det är ju det viktigaste.

Hoppas du blir bättre snart! :)

Köpte nått igår på apoteket som var tuggtabletter men de gjorde inte så stor skillnad mot mina bamsegaser :o återkommer när jag fått ork att pallra mig ur sängen.

Åt ris och kokt kyckling en gång :angel: gick inte alls. Potatis var det i ena soppan jag gjorde men det funkade inte heller (grönsakssoppa). Vätskan får oftast stanna.Men inte alltid, gått ner 3 kg sen skiten drog igång.

Tack. Hoppas det också. Drömmer om gyrostallrikar och godis :rofl:
 
Kräkts sedan i söndags och då så gott som allt jag äter.

Har testat kräm (funkat bäst)
- glass (funkat bra men igår behöll jag inte det heller)
- soppor (funkar inte alls)
- barnmats pure (funkar inte alls)
- yoghurt (funkat bra men ibland kommer det upp)

Vad ska jag äta som är näringsriktigt, lättsmält och helt utan bitar?

Har vart på vc: omeprazol 2x2 per dag och gastroskopi om 6 veckor. Behåller inte tabletterna så svårt att behandla det.
Har vart på akuten igår: kom tillbaka om du inte slutar kräkas och inga råd ö h t. De hittade inget på proverna eller kände nått konstigt. Är antagligen svullen på nedre magmun.

En annan fråga: har otroligt mycket gaser, vaknar om nätterna att jag måste sätta mig upp och rapa eller gå upp o gå runt lite för att släppa ut gaserna. Kan man lindra det på nått sätt?
Varför äta??
Koka näringsrik buljong med bra fett i, och ta en msk i kvarten.
gulan
 
Köpte nått igår på apoteket som var tuggtabletter men de gjorde inte så stor skillnad mot mina bamsegaser :o återkommer när jag fått ork att pallra mig ur sängen.

Åt ris och kokt kyckling en gång :angel: gick inte alls. Potatis var det i ena soppan jag gjorde men det funkade inte heller (grönsakssoppa). Vätskan får oftast stanna.Men inte alltid, gått ner 3 kg sen skiten drog igång.

Tack. Hoppas det också. Drömmer om gyrostallrikar och godis :rofl:

Fast grönsaker är inte speciellt snälla mot magen. När jag varit fastande en vecka (inlagd med dropp) så fick jag börja med näringsdrycker för att sedan testa kokt potatis och kokt fisk, just för att starta magen långsamt. Får du behålla vätska så nöj dig med det, det är det viktigaste.

Tabletterna jag berättade om sväljer man.
 
Varför äta??
Koka näringsrik buljong med bra fett i, och ta en msk i kvarten.
gulan

Jag måste få i mig nått annat än kräm och saft. Som jag till viss del kräks upp också. Med äta inkluderas dricka.

Vad är näringsrik buljong då? Sån där på tärning? Vilka delar?
Tveksamt om jag får i mig buljongvatten nån längre tid. Aptiten har börjat dippa rejält.
 
Jag måste få i mig nått annat än kräm och saft. Som jag till viss del kräks upp också. Med äta inkluderas dricka.

Vad är näringsrik buljong då? Sån där på tärning? Vilka delar?
Tveksamt om jag får i mig buljongvatten nån längre tid. Aptiten har börjat dippa rejält.

Fast får det inte stanna så kvittar det om du äter. Ta det lugnt, ät väldigt långsamt i små tuggor/klunkar.
 
Fast grönsaker är inte speciellt snälla mot magen. När jag varit fastande en vecka (inlagd med dropp) så fick jag börja med näringsdrycker för att sedan testa kokt potatis och kokt fisk, just för att starta magen långsamt. Får du behålla vätska så nöj dig med det, det är det viktigaste.

Tabletterna jag berättade om sväljer man.

Tyckte det kändes så mjukt o fint för magen. Sönderkokade grönsaker :angel: kommer inte testa det igen såklart.

Fick dropp igår, behövligt :up: vart hittar man näringsdryck? Letade på apoteket men hittade inte.

Jag får ju inte det alltid heller. Kräktes vätska inatt senast :wtf: försöker få i mig vätskeersättning.
 
Tyckte det kändes så mjukt o fint för magen. Sönderkokade grönsaker :angel: kommer inte testa det igen såklart.

Fick dropp igår, behövligt :up: vart hittar man näringsdryck? Letade på apoteket men hittade inte.

Jag får ju inte det alltid heller. Kräktes vätska inatt senast :wtf: försöker få i mig vätskeersättning.

Näringsdryck finns också på apoteket men är sällan framme i hyllan utan man får fråga efter den. Fortimel vanilj och Fortimel jordgubb var mina favoriter :D
 
Fast får det inte stanna så kvittar det om du äter. Ta det lugnt, ät väldigt långsamt i små tuggor/klunkar.

Nä såklart. Därför jag försöker hitta något som är värt att testa :idea: ska tillbaka på måndag/tisdag om jag inte slutat kräkas.

Försöker med det :) det kommer upp 1-2 timmar efter jag slutat äta. Börjar i lätt värk som kommer i vågor och till slut gör det så ont att det är en kombination av att kroppen vill kräkas och jag som vill kräkas (slutar göra ont så fort magsäcken är tom). Behöver bara spänna magen lite lätt för att allt ska komma upp. Ibland kräks jag av reflex dock. Typ när det är massa luft somär på väg upp.
 
Nä såklart. Därför jag försöker hitta något som är värt att testa :idea: ska tillbaka på måndag/tisdag om jag inte slutat kräkas.

Försöker med det :) det kommer upp 1-2 timmar efter jag slutat äta. Börjar i lätt värk som kommer i vågor och till slut gör det så ont att det är en kombination av att kroppen vill kräkas och jag som vill kräkas (slutar göra ont så fort magsäcken är tom). Behöver bara spänna magen lite lätt för att allt ska komma upp. Ibland kräks jag av reflex dock. Typ när det är massa luft somär på väg upp.

Jo, det är därför du behöver ta det långsamt och små tuggor/bitar. Jag hade inte försökt med något fast om jag var du utan bara vätska och näringsdryck.

Dimetikon kan man behöva ta några gånger innan den fungerar fullt ut (per ordination tar jag två tabletter morgon och kväll plus att blir jag bubblig under dagen tar jag en till).
 
Kräkts sedan i söndags och då så gott som allt jag äter.

Har testat kräm (funkat bäst)
- glass (funkat bra men igår behöll jag inte det heller)
- soppor (funkar inte alls)
- barnmats pure (funkar inte alls)
- yoghurt (funkat bra men ibland kommer det upp)

Vad ska jag äta som är näringsriktigt, lättsmält och helt utan bitar?

Har vart på vc: omeprazol 2x2 per dag och gastroskopi om 6 veckor. Behåller inte tabletterna så svårt att behandla det.
Har vart på akuten igår: kom tillbaka om du inte slutar kräkas och inga råd ö h t. De hittade inget på proverna eller kände nått konstigt. Är antagligen svullen på nedre magmun.

En annan fråga: har otroligt mycket gaser, vaknar om nätterna att jag måste sätta mig upp och rapa eller gå upp o gå runt lite för att släppa ut gaserna. Kan man lindra det på nått sätt?

Min kompis har problem med magmun, enligt gastroskopi. När hon har problem funkar typ nutrilett för henne! Finns ju såna färdigblandade att köpa, dom är helt okey speciellt typ kall choklad eller jordgubb!
 
Min kompis har problem med magmun, enligt gastroskopi. När hon har problem funkar typ nutrilett för henne! Finns ju såna färdigblandade att köpa, dom är helt okey speciellt typ kall choklad eller jordgubb!

Fast medicinska näringsdrycker är energitätare just för att man ska få i sig all näring när man inte kan äta normalt.
 
Näringsdrycker får du utskrivet av dietisten.

När gastroparesen var som värst levde jag i två år på enbart slät vaniljyoghurt, små bitar knäckebröd, 1-2 näringsdrycker och vichyvatten. Visst spydde jag upp det med men ibland fick det stanna någon timme iallafall. När de värsta spyperioderna var (alltså de dagar då jag slutade räkna efter 50-60 spyor) drack jag enbart små klunkar vichyvatten. Det är liksom ingen ide att äta en massa för det kommer bara upp ändå. Det man får tänka på är istället att det ska vara lätt att få upp sen, att tugga det man äter väldigt noga, att äta sakta och lite i taget. Allt som är trådigt brukar vara en bra ide att skippa helt.

Kollade de dina kaliumvärden när du var på akuten? Om inte så be dem kolla det. Lågt kalium är inte helt ovanligt när man spyr mycket och länge och det kan bli farligt om det blir tillräckligt lågt.
 
@TinyWiny: Absolut att dietisten kan skriva ut recept på näringsdryck och det blir ju billigare då men de går ju att köpa receptfritt också. Jag tänkte mest på att det är helg och TS behöver något som förhoppningsvis fungerar nu.
 
Jag måste få i mig nått annat än kräm och saft. Som jag till viss del kräks upp också. Med äta inkluderas dricka.

Vad är näringsrik buljong då? Sån där på tärning? Vilka delar?
Tveksamt om jag får i mig buljongvatten nån längre tid. Aptiten har börjat dippa rejält.
Nej absolut inga tärningar.
Vanligt kokkött med ben, salt och grönsaker som får koka med. Sila bort allt voila en nyttig buljong.
Förövrigt verkar du allvarligt sjuk med så mycket kräkningar. Det betyder också att du är uttorkad. Kissar du? Att bara ta en msk varje kvart säkerställer att du får i dig vätska. Du ska givetvis inte äta något.
Att din aptit har dippat är underordnat. Här gäller överlevnad och undvika uttorkning.
gulan
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp