Bukefalos 28 år!

Vad fan ska jag äta?

Vad säger magen om Proviva? Verumfil? Så att den får lite snälla bakterier att mysa med, tänker jag.

Annars: ta en lite sked eller liten klunk av vad det nu är du får i dig ungefär varannan-var tredje minut. Det brukar fungera rät effektivt mot kräkningar.

Drack proviva inatt. Och kaskad spydde ner halva sovrummet. Så den får vänta tills magen är lite lugnare :p
 
Kokt fisk är snällt för magen, när jag hade samma bekymmer åt jag det fast jag verkligen avskyr fisk det är inte mat enligt mig men tog lite skirat smör och salt för kroppen skull små små bitar var bara peta i ofta och hoppas på det bästa.

Något annat som inte heller är gott alls är gröt eller helt enkelt ta lite torra havregryn att tugga i sig för att binda lite, knäckebröd är helt klart godare men jobbigare när det vänder om man råkar ha smulor som inte är mjuka, testa docka knäckebröd i te eller nyponsoppa eller annat för att undvika de problemen.

Kom ihåg med att be läkaren kolla dina nivåer på Folsyra när du använder omprazol under längre tid då det kan påverkas och även Bvitamin. (jag fick upplysa min läkare om det när hen undrade varför folsyran var så låg och nej inte gravid)
 
Åt lite manna (typ en halv dl) nu till frulle. Det har hittills känts helt okej.

Redugas hette de jag köpte. Funkar de bra också eller du kanske inte prövat de?



Nedre eller övre?
Tror jag köper näringsdryck från apoteket. Är de lika äckliga som nutrilett kanske ser kvittar. Inte jämfört innehållen.



Åh fy faråt helvete. Kunde de inte göra något åt det? Inte påläst om sjukdomen så kanske en dum fråga. Ja jo. Det där med bitar är så obehagligt när de fastnar i näsan.

Vet inte vad de kollade mer än att de tyckte att allt såg helt normalt ut. Kan man be om att få en utskrift av provresultaten?



Bah. Jag orkar på min höjd gå mellan köket och sängen för att hämta nått att dricka :p ledsen gulan men nån buljong det blir det inte här.

På morgonen. Eventuellt nån liten skvätt på kvällen och det är gulbrun. Jag får inte ner det om jag tycker nått smakar skit :) sippar vätskeersättning nu iallafall :up:

Jag är jättedålig på magar men den delen av magmunnen som sitter ihop med magsäcken, för är väl bara ena delen?
 
Jag är jättedålig på magar men den delen av magmunnen som sitter ihop med magsäcken, för är väl bara ena delen?

Man har en övre och en nedre :)
Nu är inte jag expert så man får gärna rätta mig om det är så men har man problem med övre har man ofta sura uppstötningar och halsbränna. Med nedre kan det ta längre tid för magen att tömma sig.
 
Kokt fisk är snällt för magen, när jag hade samma bekymmer åt jag det fast jag verkligen avskyr fisk det är inte mat enligt mig men tog lite skirat smör och salt för kroppen skull små små bitar var bara peta i ofta och hoppas på det bästa.

Något annat som inte heller är gott alls är gröt eller helt enkelt ta lite torra havregryn att tugga i sig för att binda lite, knäckebröd är helt klart godare men jobbigare när det vänder om man råkar ha smulor som inte är mjuka, testa docka knäckebröd i te eller nyponsoppa eller annat för att undvika de problemen.

Kom ihåg med att be läkaren kolla dina nivåer på Folsyra när du använder omprazol under längre tid då det kan påverkas och även Bvitamin. (jag fick upplysa min läkare om det när hen undrade varför folsyran var så låg och nej inte gravid)

Fisk gillar jag. Men hittills har ingen lagad mat stannat kvar så väntar lite med det.

TACK! hade ingen aning om det med folsyran. Äter i normala fall tillskott men inte just nu när jag kräks. Försöker bli gravid så folsyran får gärna inte vara körd i botten.
 
Kräkas en gång. Gå typ nån minut - kräkas igen - gå nån minut - kräkas igen - etc.

Var mer en mängd beskrivning. Kräks ju mindre mängd om jag kräks en gång än fyra ggr ganska tätt :)
Aha! Ja jag hade nog tänkt som läkaren. Jag brukar, om jag räknar som dig, kräkas minst tio gånger om jag har migrän. Fast jag har alltid räknat det som en enda gång. Jag tänker att man oftast kräks tills man är tom, helt enkelt.
 
Aha! Ja jag hade nog tänkt som läkaren. Jag brukar, om jag räknar som dig, kräkas minst tio gånger om jag har migrän. Fast jag har alltid räknat det som en enda gång. Jag tänker att man oftast kräks tills man är tom, helt enkelt.

Jag kräks inte tills jag blir tom alltid. Kan gå 20 minuter mellan gångerna. Och ibland kräks jag bara lite en gång och sen släpper illamåendet. Så i mitt fall är det en beskrivande detalj sen om jag räknar flera gånger samlade som ert tillfälle eller vad jag ska kalla det. Så vi tänker nog ungefär lika
 
Man har en övre och en nedre :)
Nu är inte jag expert så man får gärna rätta mig om det är så men har man problem med övre har man ofta sura uppstötningar och halsbränna. Med nedre kan det ta längre tid för magen att tömma sig.
Okey men båda sitter ihop med magsäcken?
 
Och där blev det en speed dejt med porslinstronen. Uteslutande galla och den vätskan som inte hunnit tas upp.

Inte vägt såhär lite på flera år :( vägde 63,2 förra veckan och väger nu in på 57,7 kg.

Mycket är sån "tur" vätska men känns endå inte så kul.
 
@Monifa jag har själv haft bekymmer med nedre magmunnen så förstår vilket elände du kämpar med.
När det var som värst för mig slutade jag med att äta så mycket jag bara kunde och det vart värre, så försök få i dig minsta lilla mikrobit/milliliter men ofta är ett väldigt bra tips, just då är det grymt tufft men när man kommit ännu längre ner i eländet för man inte äter så är det värre än värst, det finns en fortsättning som är riktigt mycket grymmare tyvärr.
Jobba på!! *peppdansar* :bump::banana::bow::bump:
 
@Monifa jag har själv haft bekymmer med nedre magmunnen så förstår vilket elände du kämpar med.
När det var som värst för mig slutade jag med att äta så mycket jag bara kunde och det vart värre, så försök få i dig minsta lilla mikrobit/milliliter men ofta är ett väldigt bra tips, just då är det grymt tufft men när man kommit ännu längre ner i eländet för man inte äter så är det värre än värst, det finns en fortsättning som är riktigt mycket grymmare tyvärr.
Jobba på!! *peppdansar* :bump::banana::bow::bump:

Tack snälla.

Fick du som vågor av smärta också som ökade i grad efter du ätit? Vad åt du?
Hur håller du problemen borta?
 
Tack snälla.

Fick du som vågor av smärta också som ökade i grad efter du ätit? Vad åt du?
Hur håller du problemen borta?


Nej några vågor hade jag inte och ingen direkt värk utan mera tömningar åt alla håll :yuck:
Fick remiss till gastroskopi som visade tidigare blödning vid nedre magmunnen som läkt, varför vet viinte riktigt men kan varit pga. mediciner

I dagsläget ser jag till att äta mindre kryddor och fett om jag känner minsta lilla av magtrakten vare sig de är "bubbligt, krampaktigt eller gasattacker"
Har stående behandling med Omeprazol.
Ibland fungerar allt ganska bra ibland får saker planeras om för att istället ha dagen i badrummet.
 
Nej några vågor hade jag inte och ingen direkt värk utan mera tömningar åt alla håll :yuck:
Fick remiss till gastroskopi som visade tidigare blödning vid nedre magmunnen som läkt, varför vet viinte riktigt men kan varit pga. mediciner

I dagsläget ser jag till att äta mindre kryddor och fett om jag känner minsta lilla av magtrakten vare sig de är "bubbligt, krampaktigt eller gasattacker"
Har stående behandling med Omeprazol.
Ibland fungerar allt ganska bra ibland får saker planeras om för att istället ha dagen i badrummet.

Ursh, låter inge vidare. Sluter det inte tätt?
På mig kommer det bara ut ur munnen. Men känns som att det är svullet och som om någon drar taggtråd igenom i omgångar typ.

Det är något jag måste bli bättre på. Lyssna på magen när jag märker att den börjar krångla. Har nog väntat lite för länge typ alltid med att behandla :angel:
 
Ja var nog ett läckage om jag förstod rätt.
Om jag märker att det är på gång att bli knasigt försöker jag pina i mig havregrynsgröt som frukost, både milt och binder lite, sen att mina smaklökar grimaserar tar jag hellre än att få uppkastningar eller lös vattnig mage.
Ja man får försöka lära sig vad som fungerar eller inte, likväl som jag lärt mig att inte äta lakrits ( som jag är löjligt förtjust i tyvärr) men inte sugen på det längre då jag får hysteriska migränanfall av det.
 
Ja var nog ett läckage om jag förstod rätt.
Om jag märker att det är på gång att bli knasigt försöker jag pina i mig havregrynsgröt som frukost, både milt och binder lite, sen att mina smaklökar grimaserar tar jag hellre än att få uppkastningar eller lös vattnig mage.
Ja man får försöka lära sig vad som fungerar eller inte, likväl som jag lärt mig att inte äta lakrits ( som jag är löjligt förtjust i tyvärr) men inte sugen på det längre då jag får hysteriska migränanfall av det.

Ja det är ju helt klart värt det om man vet att det fungerar. Havregrynsgröt är gott dock :angel:

Undra om det skulle hjälpa att dra ned på min lakrits konsumtion. Får experimentera lite sen när jag är på benen igen.

Stark mat ska jag dra ner på dock. Sambon (som lagar maten) får börja krydda på sin egen tallrik.
 
Men alltså, du har gått ner 5 kg på en vecka. Hur mycket kommer du då inte ha gått ner tills du får komma på gastroskopi om 6 veckor O_o
Jag tappade 12 kg i vikt på knappt två månader och då hade jag samma startvikt som du. Då sa min läkare att ett kg till ner och jag skulle bli inlagd (för min del rann dock maten igenom bara, den kom inte upp, Mb Crohns).
Jag hade även sjunkande blodvärden så när min husläkare fick veta att jag skulle få vänta ett par veckor på koloskopi så såg hon till att jag fick en tid redan dagen efter då jag mådde så dåligt, både fysiskt och psykiskt.

Jag hoppas verkligen du kan få ordning på det där och få behålla mat och näring.
 
Men alltså, du har gått ner 5 kg på en vecka. Hur mycket kommer du då inte ha gått ner tills du får komma på gastroskopi om 6 veckor O_o
Jag tappade 12 kg i vikt på knappt två månader och då hade jag samma startvikt som du. Då sa min läkare att ett kg till ner och jag skulle bli inlagd (för min del rann dock maten igenom bara, den kom inte upp, Mb Crohns).
Jag hade även sjunkande blodvärden så när min husläkare fick veta att jag skulle få vänta ett par veckor på koloskopi så såg hon till att jag fick en tid redan dagen efter då jag mådde så dåligt, både fysiskt och psykiskt.

Jag hoppas verkligen du kan få ordning på det där och få behålla mat och näring.

Tänkte då rakast inte kräkas i sex veckor till  :nailbiting: 15 mars ska jag till Viva la Egypten och lapa drinkar (alkoholfria drinkar, alkohol känns inte riktigt som en god ide)

Ska åka in igen på måndag med en bestämd svärmor. Om jag inte slutat kräkas vill säga.

Tydligen var alla mina prover bra. Hoppas att de tar om de på måndag så de kan jämföra och se om nått ändrats de dagarna.

Ja jag hoppas det med. Lider med er alla med kronisk värk och kroniska magåkommor :(
 
Tänkte då rakast inte kräkas i sex veckor till  :nailbiting: 15 mars ska jag till Viva la Egypten och lapa drinkar (alkoholfria drinkar, alkohol känns inte riktigt som en god ide)

Ska åka in igen på måndag med en bestämd svärmor. Om jag inte slutat kräkas vill säga.

Tydligen var alla mina prover bra. Hoppas att de tar om de på måndag så de kan jämföra och se om nått ändrats de dagarna.

Ja jag hoppas det med. Lider med er alla med kronisk värk och kroniska magåkommor :(
Hoppas såklart inte att du fortsätter kräkas hela helgen, men jättebra att du åker in med bestämt sällskap på månad i så fall!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp