Vad får man för den summan?

_Runaway_

Trådstartare
jag antar att det här kanske är en jättesvår fråga att generalisera, men jag provar ändå. Har tänkt börja spara pengar för att om två år köpa en egen travhäst. Det blir första egna travaren (den ska användas till trav alltså, ingen ridhäst). Jag har NOLL koll på vad travhästrar kostar beroende på hur pass bra de är. Men säg runt 20 000, var hamnar man då?
Eller om jag vänder på frågan. En valack/sto som är klar för start, en relativt lätt häst att hantera/köra. Är inte ute efter en elitloppshäst utan en att lära mig på och få rutin.
Är ettåringarna i regel billigare/dyrare i inköp? Just i nuläget känns det som att jag vill ha en inkörd och enkel häst, men om två år har jag pluggat travhäst teoretiskt och praktiskt i två år, praktiserat hos tränare osv. så vem vet vad jag letar fter då. Men jag har som sagt ingen koll på vad travare kostar över huvud taget. Vad kan man räkna med på olika typer av häst?
 
Sv: Vad får man för den summan?

Omöjligt att säga, men en "sämre" starthäst kan du ju få...nån som kanske är i proffsträning och inte räcker till...Ibland kan man ha tur och få hästen att tända om i annan miljö...
Unghästar kan du säkert få för 20 000 men inge vidare stammat...
Har du tur kan du få tag i nån som kan bli bättre i din vård :D
 
Sv: Vad får man för den summan?

Tja det är svårt att säga, men 20.000 är inte så mycket för en travare oavsett om den är 1 år eller äldre. De ettåringarna som går för 20.000 på auktionerna är de sämst stammade alternativt bra stammade, men väldigt skeva. Bland de äldre hästarna kan man få tag i en bra läromästare som kanske har gjort sina bästa prestationer på banan, men självklart finns det undantag och man kan fynda. Men det krävs mycket tur och en hel del skicklighet då.
 
Sv: Vad får man för den summan?

okej, så egentligen bör man lägga gränsen betydligt högre för att ha en någorlunda chans till "helt okej" starthäst?
 
Sv: Vad får man för den summan?

Det där är nog olika.. Har själv aldrig gett mer än 10.000 för en häst :angel:

Det är då självklart hästar med problem och tråkig rad. Men hittills har jag haft tur då dem flesta haft bra kapacitet i sig!

Den dagen jag ger 20.000 för en häst är det en jäkla BRA häst :devil:
 
Sv: Vad får man för den summan?

Du kan få en bra häst och du kan få en dålig häst.. Bara att läsa om turerna kring Fama Currit..
Men en sån häst är ingen dussinvara trots allt ! Askunge-sagor hör sällan hemma i travet.
Har man tur så har man, plus en del skicklighet.

Sedan är det ju kommande utgifter oxå.. Boxhyra, om man inte har eget stall, veterinärkostnader, foderkostnader, spån, hovslagare, skor, licenskostnader för dig själv, försäkringar...etc etc..
Man baxnar när man börjar tänka efter !!
Har man tur så kanske man får en häst som "föder sig själv", men allt som oftast är det tufft.

Fast...å andra sidan..hoppet är det sista som överger människan !!
Kanske därför man fortsätter..
 
Sv: Vad får man för den summan?

För 20óoo får du inget BRA... sen att jag fick min gratis för att han var ett phsycho är en annan sak (6varv på valla på 1.14!!!) som sagt :D


Men att leasa kan väl vara en bra grejj?
 
Sv: Vad får man för den summan?

Vad menas med leasa? Att man lånar en häst..? Har aldrig fattat det där :p :o
 
Sv: Vad får man för den summan?

Om du letar lite så kan du då tag i något skapligt för 20 000 tycker jag. En med "lite småfix" brukar man kunna få loss för en bra peng.

Sen beror det ju på vad du söker. Nu har inte mina kusar sprungit in några stora mängder pengar men den bästa köpte jag för 8000 sent på hösten som inkörd tvååring. Hon premade en månad senare och kostade mig alltså 3000 spänn. :D

Det jag sökt har varit skapliga amatörhästar så att jag kunnat köra lopp själv.

Den jag har igång nu kostade mig ett ägarskifte men det har tagit tre år att hitta någon som kunde lösa hennes problem. :o
 
Sv: Vad får man för den summan?

Du tar "över" hästen, står för alla kostnader träning osv och betalar viss procent på insprugna pengar till ägaren....mellan 20 - 50 % ...20-25 brukar vara vanligast....
 
Sv: Vad får man för den summan?

Det viktigaste är inte hur mycket man betalar, utan vad man köper för häst... ;)

Man kan hitta en bra för 20 000, men det är troligare att du får en som är rolig att ha för 40-50 000. Ett bra alternativ kan vara att leasa, du betalar en del, t ex 30%, av vad hästen tjänar i hyra, tjänar den inget kostar det dig inget, men du står för alla kostander utom försäkring. Villkoren varierar, mitt exempel är så som vi har med våran utleasade.

Vill du ändå köpa, hör med en större tränare du har förtroende för, på hösten när nya unghästar ska in. Då rensas en del ut och tränarna har ofta någon häst de vet att det finns mycket i där de av någon anledning inte fått ut det som finns. Eller be en större tränare att höra av sig när de har något intressant, de har helt plötsligt några ägare som inte betalar, eller blivit osams och snabbt vill bli av med en häst..
 
Sv: Vad får man för den summan?

Glömde...

En riktlinje är att en starthäst är värd det den tjänat under det senaste året, minus 10%. Sen varierar det med förväntad utveckling, ålder, kön och så men som en riktlinje...
 
Sv: Vad får man för den summan?

Du kan også lease en traver for en gitt periode, ta det helt pent og når perioden nærmer seg slutten har kanksje eieren gitt opp håpet :) da ringer du og sier du vil kjøpe den ut billig, hvis du lykkes med det gir du full gass :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 294
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 150
Senast: Supersalt
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp