Var ska jag gå efter gymnasiet?

Intressant! Vill du berätta mer vad det innebär att vara husdjursagronom?

Absolut! Agronomutbildningen är en yrkesexamen och husdjur (lantbruksdjuren, inte sällskapsdjur) är en av inriktningarna. Vi lär oss mycket om utfodring, avel, byggnader, anatomi och generellt hur produktionen av kött, ägg och mjölk går till.
Vanliga jobb är med djurskydd (behövs dock ofta lite extra juridik), lärare på naturbruksskolor (kompletteras med yrkeslärarexamen), rådgivare till lantbrukare och forskning.

Vi är liksom proffsen som kommer in med spetskompetensen, inte sköter den dagliga driften ;)

Jag tycker det är väldigt roligt och givande att vara agronom :love:
@Molle__ Har du något att tillägga?
 
Det här hästjobbet verkar väl inte vara så pjåkigt. Ut i världen med dig när du har chansen.
http://www.bukefalos.com/threads/halsning-fran-mig-i-australien.1413318/#post-17676316
Det låter helt underbart! Hur gör man för att hitta sådana jobb? Är det någon som har tips?
Kan vara i Sverige, gärna Storbritannien, Europa, Australien antar jag, det verkade trevligt.

Tror ni de skulle anställa någon utan större erfarenhet? Finns de ställen där man får rida också eller är det 'bara' stallarbete? Hur får man kontakt med ett sådant ställe?
 
Det låter helt underbart! Hur gör man för att hitta sådana jobb? Är det någon som har tips?
Kan vara i Sverige, gärna Storbritannien, Europa, Australien antar jag, det verkade trevligt.

Tror ni de skulle anställa någon utan större erfarenhet? Finns de ställen där man får rida också eller är det 'bara' stallarbete? Hur får man kontakt med ett sådant ställe?
Kolla med seabaz. Var väl någon instaadress med i tråden. Det var ju en volontärjobb från början.
 
Jag hade kollat in Chalmers, de storsatsar verkligen på att få in hästtjejer och lägger massor av medel på att forska kring häst och vill lyfta just tekniken in i hästeriet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 035
Senast: Sol
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
20 908
Skola & Jobb Hej! Jag skulle behöva lite hjälp gällandes hur man ska tänka nu efter gymnasiet. Som person har jag länge varit väldigt studieinriktad...
Svar
10
· Visningar
1 388
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp