Vad får man för sadel för 3000?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sanwan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 260
S

sanwan

Jag försöker lägga undan lite pengar med målet att få ihop till en dressyrsadel, än så länge har jag väl råd med ett stigläder men det gäller att planera framåt :smirk:
Det känns som att 3000 kan jag få ihop inom överskådlig framtid, men frågan är, kan man få en vettig begagnad dressyrsadel för det?
Jag kan tänka mig att lägga några kronor på att laga sömmar etc. men vill ha en fräsch sadel (dvs. omstoppad, inte skev bom), sedan om den är gammal och det finns repor på den är inte hela världen.

Sv: Vad får man för sadel för 3000?

Det beror väl på vilket märke du kan tänka dig:) Jag tycker ju att Stübben är en prisvärd sadel, och jag tror att du kan hitta en begagnad för runt 3000 kronor.

Egentligen är det bättre att stoppa om en begagnad sadel efter sin egen häst när man har köpt sadeln.

En Stübben kan jag mycket väl tänka mig, men jag trodde de låg högre i pris faktiskt. De jag har sett har kostat det dubbla ungefär, men då har det kanske varit relativt nya sadlar.
Annars skulle jag gärna vilja ha en Piab eller Passier, eller snarare vilken märkessadel som helst förutom Kieffer och Zaldi (bra sadlar men jag trivs inte i dem).

Tänkte inte på att det kan vara smartare att stoppa om sadeln själv "genast på en gång" så tack för tipset :idea:
Den enda begagnade sadel jag haft var permanentstoppad, så jag har aldrig tänkt på det förut.

För fyra år sedan köpte jag en kanonfin Morris & Nolan. Visst såg den använd ut, men den var inte sliten, om du förstår. Den var då kring 8-10 år gammal, betalade 4500 kr. Idag borde väl en liknande ligga runt tre tusenlappar.

Ja du bör kunna få en skaplig sadel för 3000 kr med lite tålamod och letande. Om du köper begangnat via häst affär etc ligger priserna högre än om du köper från privat person.

Wintec säger jag.....
Det är ursköna sadlar och dom nyare modellerna har utbytbara kopparjärn.

Köpte min flatback för strax över 3000:- (ngn månad gammal)
Den är snygg, sitter super på hästen och är underbar att rida i.

om du trivs med att rida på ett vedträ så är stübben perfekt...extremt hållbara, men ruggigt obekväma..Klarar du inte av en stübben får du väll antingen fläska till din rumpa ;) eller..ja wintec har ju fina dressyrsadlar också för dom pengarna.

Min rumpa är redan fläskig och trivs utmärkt i Stübbensadlar! Så det låter ju toppen om man kan få tag i en Stübben för de pengarna, sen kan jag ju sälja den vidare när jag blir för gammal för att rida (om 50 år!).
Så kallade "mjuka" sadlar fungerar mest som studsmatta för mig som lärt mig rida i just gamla Stübben och Lewa...

Wintec tycker jag om (har en sådan hoppsadel) men dressyrmodellen och jag trivs inte alls bra ihop av någon anledning.

Jag köpte min sadel för 4000:- en Euroriding Rubin och jag blev väldigt nöjd med den :)
Sitter som en kung i den :D
Såg att det fanns en likadan "tror jag" för 3500:- på annonssidorna.

MVH/ Stefan

Finns ju en och annan stübben i den prisklassen, begagnad. Går säkert även och hitta en begagnad hubertus. Eller kanske Lewa? De är ju inte så vanliga längre, men hittar du en i skapligt skick som ligger bra så tycker åtminstone jag att de sadlarna är mumma! Annars så finns det ju syntetsadlar i den prisklassen, de ligger väl runt där i kring vid köp av ny sadel. Tycker Griffinsadlarna är helt okej, gillar däremot inte wintecsadlarna.

Jag hittade en GAMMAL passier i nyskick för 3000:- rent fynd enligt både mig och sadelmakaren. Är otroligt nöjd.

Det finns ganska mycket sadlar i 3000:-, stübben finns en del även Lewa och en del Frank Bains har jag sett på senaste. Jag tycker de ska satsa på ett av de bättre märken även om sadlen är gammal så med rätt skötsel håller den jättelänge.

Min passier är 32år idag och den kommer hålla minst lika länge till om inget oväntat händer.

Jag köpte en gammal stubben för 3000. Nyomstoppad från lillhästen.

Den är inte det minsta hård i sätet så visst kan man göra fynd.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 620
Senast: Liten
·
Utrustning Har lite funderingar på att köpa en bomlös då jag gillar pricipen att det inte finns någon störande bom ivägen för hästens röresler och...
Svar
11
· Visningar
1 885
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att... 2
Svar
31
· Visningar
4 435
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur