vad får min bil dra?

orion_x

Trådstartare
Här är uppgifterna på min bil.Får den dra 1280, eller 1000 kg?

Skattevikt, kg: 1280 Tjänstevikt, kg: 1280
Totalvikt, kg: 1710 Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 500
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1280
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 2705
Max lastvikt, kg: 430

Sv: vad får min bil dra?

det står ju max släpvagnsvikt 1000 kg... kan det vara så att dragkroken inte tar mer?

annars brukar man ju gå efter tjänstevikten... men det står ju klart och tydligt att din bil bara får dra 1000 kg, det kan ju ha att göra med att den är omtypad någon gång...

vad bra då vet jag. Tack. Blev lite konfunderad när det stod max på b-kort och sen maxvikt

Max släpvagnsvikt är den vikt som bilen max får dra rent tekniskt
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet är den vikt som får dra utan E-behörighet, d v s innan man går över gränsen på 3500 kg totalvikt.
Det är alltid den lägsta av dessa vikter som är den som gäller.

Om du har B-kort får du KOPPLA ett släp med totalvikt max 1280 kg. MEN du får inte lasta det tyngre än totalt 1000 kg. Maxlasten enligt släpets reg.bevis gäller alltså inte, du är skyldig att själv hålla reda på vad släpet inkl. last väger (max 1000 kg). Detta är ett undantag eftersom din bil har en begränsning som gör att den får dra mindre än du med B-kort får dra egentligen.

Har du BE-behörighet får du koppla vilket släp du vill, oavsett totalvikt. Men bara lasta det så det totalt väger 1000 kg.

Om du har B-kort får du KOPPLA ett släp med totalvikt max 1280 kg. MEN du får inte lasta det tyngre än totalt 1000 kg. Maxlasten enligt släpets reg.bevis gäller alltså inte, du är skyldig att själv hålla reda på vad släpet inkl. last väger (max 1000 kg). Detta är ett undantag eftersom din bil har en begränsning som gör att den får dra mindre än du med B-kort får dra egentligen.

Har du BE-behörighet får du koppla vilket släp du vill, oavsett totalvikt. Men bara lasta det så det totalt väger 1000 kg.

Här har du fel, det stå klart och tydlig Max Släpvängnsvikt 1000kg.
det har inte med körkort behörighet att göra eller om du kör tom med en 1200kg. släpp! bilen för inte dra mer än 1000kg.
Arizona

Jag har helt rätt. Bilen får dra 1000 kg, men du får koppla en högre totalvikt.

TOTALVIKT har inte med BRUTTOVIKT att göra. Viktig skillnad.

Lovisaleonora har rätt.

Bilen får inte dra mer än 1000 kg brutto (=verklig vikt, vikt för tillfället, eller hur man nu ska beskriva det... ;)), oavsett vilken registrerad totalvikt släpet har.

Du får hänga på ett släp som enligt pappren har en totalvikt (=släpets tjänstevikt + maxlast)
på 1280 kg, men du får inte lasta det upp till den vikten.

Max lastvikt för släpet du hänger på denna bil blir alltså 1000 kg minus släpets tjänstevikt. Det är alltså knappast troligt att du får dra en häst efter den här bilen, med tanke på att en hästtransport brukar ligga på ~700-750 kg i tjänstevikt.
Möjligen en mycket liten en... :cool:

orion-x
Det är bort kastet tid att fråga folk har, det är ditt körkort som gäller, kontackta TSV eller polisen så få du rätt svar.
Arizona

Det är inte ditt eller dom andras körkort det gäller!
Arizona

Det är bort kastet tid att fråga folk har, det är ditt körkort som gäller, kontackta TSV eller polisen så få du rätt svar.

Men du gav ju själv TS ett råd/svar? Det var väl inte så smart om man nu inte ska lita på vad folk på internet säger? ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat... 2
Svar
36
· Visningar
3 720
Senast: Bison
·
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 681
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat... 2 3
Svar
55
· Visningar
5 534
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för... 2
Svar
24
· Visningar
6 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka