Bukefalos 28 år!

Vad folk vet lite

MissFideli

Trådstartare
Såg precis på Veterinärerna direkt, och reagerade på en sak som jag egentligen väl har vetat hela tiden.

Vad lite folk vet om sina katter !!?

Är människor så stolta (eller korkade?) att man inte tar reda på nått om det djur man skaffat?
Man behöver ju på inga vis vara expert, och säljer gärna en kattunge till folk som inte kan. Men dom måste ju för g*ds skull visa intresse av att lära sig !!??

Hjälp :crazy:
 
Jag tycker detamma! Jag hade själv kunnat svara på nästan alla de frågor som ställdes i programmet!
"Min honkatt löper var tredje vecka, är det normalt?"
Liksom, titta i en kattbok! Och kastrera!

Fast jag tycker att det var bra att de tog upp hur viktigt det var att kastrera utekatter för att förhindra hemlösa katter, och att katter ska vara 10-12 veckor innan de flyttar, men det hade varit bra om de berättade lite mer om konsekvenserna av att ta kattunge för tidigt, eller av att låta en katthona gå och löpa jämt och ständigt.
Och berättat varför p-piller inte är en bra lösning, tex.
 
Var det bara jag som irriterade mig på småungarna som sprang efter och drog i de stackars katterna?
Usch, fy fan, någon borde säga åt dem att katter inte är leksaker! :mad:
 
Jag blev lika ledsen som ni andra över folks sätt att inte vara på lästa när dom skaffar ett djur.
Men värst av allt var en telefonfråga från en raskatt uppfödare, som i och för sej ställde en trivial fråga för alla som inte visste vem personen är, utan ville få till det att det gällde något helt annat än vad hennes katt led av.
Hur jag vet det?
Jo, jag har fött upp kattens mamma och ägde under hela hans liv även morfadern.
Personen har dessutom varit aktiv i rasringen och har flera gånger upplysts om vad det är för åkomma som hennes katt har.
Sådant tycker jag är idiotiskt att spilla tid från någon annan som kanske bättre hade behövt få ett svar.
Eller så trodde hon kanske att vi andra som visste vem hon är inte skulle se programmet.
 
Den frågan missade jag, tror jag.
Den enda fråga som egentligen var berättigad och ganska intressant var den med vaccineringar. Är det så att man i andra land har andra regler, så är det klart man undrar.

Jag börjar mer och mer fundera på att behålla mina skruttar, eller möjligtvis ge bort dom till några jag vet sköter sig. Jag blir så ledsen varenda gång det händer "olyckor" och det visar sig att en ägare till en renrasig katt har fått ungar med en huskattshane. Det är inte svårt att hindra !! Även om katten är utekatt, så är det ju hur lätt som helst att se till att katten inte blir dräktig. Har man en fertil hane/hona så släpper man inte ut den lös, och ska man släppa ut en katt så borde man ha skyldighet att se till att den är kastrerad.

Sen blir jag less på uppfödare som inte sköter sig. Vet iaf en som har sin fertila hane på antidepressiva medel för att han strilar mindre då !? Och !? Det är anledningen till att många inte har hanar.

Hoppas du inte tar detta som et påhopp på dig, för jag bara ventilerar nu och har absolut inte menat nått mot dig :o
 
Skrev med just den frågan i denna tråd först, men vågade inte sen :o :angel:. Den frågan var ju så banal så jag höll på att trilla baklänges. :cry: :cry:
 
Nej, jag också. Det är nog pga sånt som gör att många uppfödare inte säljer till småbarnsfamiljer.
Tänk om nån av katterna hade ballat ur, ingn av mina hade klarat av det där. Fast å andra sidan var ju dessa 2 bara 6 månader och då är dom flesta katterna mindre känsliga.
 
Blev också chockad när jag såg programmet.
Kändes som om det var en lekstuga med helt nollade personer som ställde frågorna. Man undrade varför de hade katter.
Kändes bara patetiskt!!
 
Nä, nä inte tar jag ditt svar personligt.
Jag har också av och till haft avelshanar, men att sätta dom på antidepressiv medicinering övergår åtmindstånde mitt förstånd.
Fast min mor tyckte det var SÅ GULLIGT när barnen lekte med katterna i studion......buurrrr
Just nu går jag bara och väntar på att få hem den avelshane som jag sett ut till min Scottekulls nästa pappa....
 
Jag känner de två katterna som var med och vet att de är rätt lekfulla. De tyckte nog inte illa om barnens behandling men barnen borde iaf få lära sig att ta hänsyn för inte alla katter är lika snälla.
 
Var det bara jag som irriterade mig på småungarna som sprang efter och drog i de stackars katterna?
Usch, fy fan, någon borde säga åt dem att katter inte är leksaker! :mad:

Ärligt talat...Jag FATTAR inte att dom hade valt ut den där familjen att få ta hand om katterna... inte för att vara elak men jag skulle aldrig ge bort kattungar till barn som är så där små om de inte var mogna för sin ålder ...vilket de inte verkade vara (snarare tvärtom). Katter är inte leksaker.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 958
Senast: Sel
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 555
Senast: monster1
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 859
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp