Sv: Vad för bett när inget funkar?
Tja. Mitt fullblod så inte förrän min FT-tränare (som ju milt sagt är kunnig och meriterad) suttit upp och själv ridit en GOD stund som han förstod vad det han sett och skällt på mig för eg betydde.
Hästen var hemskt känslig i munnen stundtals, och stundtals inte. Men kunde ibland reagera som man satt taggtråd i munnen på honom och slet i tyglarna bara man tog i dem. Observera ibland.
Tränaren skällde och skällde på mig att jag var för hård, jag gjorde fel, bettet måste vara för skarpt och så vidare. Jag försökte förklara gång på gång att 'jag GÖR ingenting, det är hästen som reagerar sådär ibland'. Tillslut tyckte tränaren 'får jag lov att sitta upp själv? Jag SER ju problemet men jag FÖRSTÅR det banne mig inte utefter vad du säger'. Självklart fick han mer än gärna sitta upp.
Och fick samma problem. Och kliade sig förbryllat i huvudet, red mer och efter en lång stund konstaterade han att 'aha! och sen 'funkade det'. Han kom tillbaka, satt av och tyckte att jag haft rätt att jag inte gjort något annorlunda utan det faktiskt var hästen som 'plötsligt' överreagerade. Och förklarade varför. Och konstaterade att 'när jag började rida honom som en OSKOLAD löphäst fungerar det'. Och berättade hur jag skulle göra. Sen satt jag där och la hästen i vilket tempo jag ville, tog tillbaka, red fram, tog tillbaka och kunde göra det i anridningen till hinder med.
Han må ha varit omskolad sen galoppen sen länge, och 99% av tiden fungera som vilken ridhäst som helst. Men den där sista 1% av tiden, då 'glömde han bort' det han lärt sig efter bantiden. Inte så han skenade okontrollerat eller liknande, men överreagerade och det är inte så lyckat i t ex en anridning.
Så, även om man mött många, ridit in flera osv betyder det inte alltid att det är som man tror. Och en häst som INTE är hanterbar i grimma och/eller bettlöst ens basic från marken, den har endera ONT/smärtminne eller så har den INTE lärt sig första lektionen i hästskolan, att ge efter för tryck och söka eftergift. Och där skulle jag börja.