vad för (hopp)sadel kan tänkas passa?

jenny82

Trådstartare
Jag är ute efter en hoppsadel, helst med utbytbar bom då han växer o bara är 5 år.
Han är ett fullblod på 160 cm.
Imorrn(onsdag) ska jag ev. köpa en wintec cair 500, 17.5 tum med det röda järnet i. Den kommer väl förmodligen bli för vid för honom, men tror ni att just den sadeln kommer passa honom? Det var ett bra pris på den sadeln men känns onödigt att köpa den om det är helt kört. Jag får visserligen lämna tillbaka den om den inte kommer passa honom men det är ju några mil att åka fram o tillbaka.

Jag ville först åka till sharpman o prova ut en sadel men då rinner pengarna iväg, måste dels skaffa fram en transport, nån som kör o sen vet jag inte hur han kommer vara att rida på okänd plats, han har ju en del nerver om man säger så:grin:

En sadelprovare har prövat en wintec allround på honom här hemma en gång precis när jag köpte honom i februari, då var han halt så jag kunde inte provrida i den och han var hur tunn som helst då, hon sa att den låg bra men nu är han helt annorlunda i kroppen, dessutom så var väl inte den sadelutprovaren så värst seriös i mina ögon, bara ute efter att få sälja sadlar verkade det som.

Men men, vad tror ni?

Nu är inte bilderna helt nya men jag kan ta nya o lägga in senare.

han var något tunnare än så här när hon prova wintecen på honom:

nu ser han ut ungefär så här, han har väl musklat sig lite till:

Sv: vad för (hopp)sadel kan tänkas passa?

Jag skulle satsa på att åka till sharpman. Där finns kunnig personal och många sadlar att välja mellan, både begagnade och nya.

Jag har varit dit tre gånger med två hästar och varit lika nöjd varje gång. Har även en kompis som varit dit med sin häst och även hon är mycket nöjd med bemötandet och kunskapen.

Åk till Sharpman. Det är bäst att få en välpassad sadel redan från början! Jag pratade med Sharpman om sadelinpassning på Göteborg Horse Show och det jag fick höra lät väldigt lovande och jag är jättepetig med sånt.

Jo jo, jag tvekar inte på att jag skulle bli nöjd med dom, men det känns som att jag kommer komma hem med nåt mycket dyrare än vad jag egentligen har råd med då:angel:

Har inte så stor budget just nu, ska sälja bilen men det kan ju dröja.

Den wintecen jag hittade var det som sagt ett göörbra pris på..men jag kan ringa o höra med dom på sharpman om dom kanske kan komma ut till mig o kolla om just den ligger bra...lr jag vet inte...:confused:

min häst ser ungefär ut som din..

och hon kan inte ha wintec, har testat det normala och det vida järnet, normalt blev för smalt och det vida blev sadeln för svängd och sadeln hoppade fram flera cm.

Sharpman har rea nu. Passa på att åka dit.

Annars har jag en dipl. sadelinpassare jag kan rek. mycket gott! :bow: Ambullerande. Henne hade jag valt, personligen då jag inte gillar Sharpman mer än att köpa nån pryl då och då.
Pm:a om du vill ha tel.

Ja jag såg på deras hemsida att dom hade rea men hitta ingen sadel där i min prisklass. Annars har dom ju en massa begagnade oxå så jag får se hur jag gör.

Men hon som du vet om, kommer hon ut till stall o så o har med sig sadlar?

Ja hon är ambullerande som sagt.

nu har jag en hubertus kosack, dressyr sadel, med vid bom.
Något i framvikt men går bra med fårskinnspadd under.

Letar hoppsadel jag med och har fått tag på en stübben som ska provas, återkommer efter det :)

Ok, hubertus dressyrsadlarna är ju helt okej.

Tror du inte att en stubben blir för svängd i bommen då?

Jag hade en stubben(äldre) till min förra häst som var något svängd i ryggen men den sadeln var för svängd för henne iaf ändå...hmm

Nu har hon ändrat priset på wintec hoppsadeln till ett ännu bättre som är svårt att motstå:crazy: Är det ändå inte värt att pröva den tycker ni?

Om inget annat så skulle jag kunna sälja den sen, dom verkar ju vara ganska populära dom sadlarna..

jag tror inte att det är någon större ide att prova någon wintec. lär inte passa. Dessa sadlar är inte så dyra så du lär inte tjäna många kronor på att köpa och sälja. Lägg pengarna på sharpman istället!

det behöver inte rusa iväg i pris bara för att man åker iväg. du kan få en utprovad sedan kan du leta begagnat själv om deras pris var för högt. jag åkte iväg till liknande ställe med ena hästen med en buffert på 12000kr, jag trodde inte att det skulle räcka så långt men vi kom hem med en begagnad för 8000kr!

Ok, ska tänka på det.

Det tråkiga är att jag redan har sagt till tjejen att jag vill ha den, men såklart så tvekar jag ju nu när ingen har sagt att den kommer passa.
Usch vad jag kommer uppfattas som oseriös nu:(

Ja det får bli sharpman lr om jag tar hjälp av den som cronis visste om.

Till er som tror att en wintec inte kommer passa.

Vad är det som gör att ni tror det? Den är ju rak i bommen o har plats för manke, jag har en griffin(äldre modell) dressyr nu o dom är ju snarlika..

Men hoppen är väl rakare än allrounden iaf?

Aja, nu vart det inget med wintecen så jag får vänta tills jag får tid med en utprovare, kanske bäst det iofs så att jag vet att den verkligen kommer att sitta bra på honom..

Är bates likadan som wintec fast att den är i läder bara lr är det nån mer skillnad? Tycker dom är grymt snygga nämligen:)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 742
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 543
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31