vad för mojäng???

nightcrawler

Trådstartare
satt och kolla lite på trav idag och fick syn på en mojäng, den sitter väl typ över nösborrarna och ser ut som ett flugpannband det man såg av den. har sett såna förut och har funderat på vad det är

Sv: vad för mojäng???

Jordbländare kanske?
För att hästen inte ska se marken närmast framför den.

Det måste vara ett "nosfladder" du har sett. Det är för lite stänkrädda hästar, de som inte tycker om att få skit på nosen, när fladdret är där känner de det inte lika mkt.

En av tävligsryttarna på min hemmaklubb hade ett sådant på sin häst för nåt år sen. Såg ut som ett avklippt flugpannband som var fästad i nosgrimman. Hoppryttare, för övrigt. Varför har man ett sådant på en hopphäst? Vad kan det vara bra för?

"nosnät" eller pullnät ser ut som just ett munkorgsliknande nät som man trär på nosen, och är just bra på hästar som pullar.

Jordbländare, ser ut som ett stort nosludd eller som en borste som sitter just uppe på nosryggen. Den gör det svårare för hästen att se skuggorna på marken.

"Nosfladder" är nog som sagt det du har sett...

och varför det används på hopphäst har jag ingen aning om

Liknande trådar

Utrustning Vilka här har provat Taurs nyare sadlar, alltså de släppta typ senaste 3 åren? Jag provade Gaiter version 1 och sålde den nästan...
Svar
10
· Visningar
747
Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: Fibusen
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 431
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
872
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka