Sv: Vad för objektiv till Canon eos 450d
ett 50mm fast kan du inte zooma med.. nej..
angående bilder där så har fotografen väääldigt stor del av fotots resultat, sedan så har optik väldigt stor betydelse..
en bättre fotograf tar bättre bilder med en sämre kamera än en sämre fotograf med bättre kamera..
vad jag vill säga med det är att bildernas resultat beror på så mycket mer än kamerahuset i sig.
vad man rent generellt kan säga om "små" 3/4 sensorer är att de är tämligen dåliga på höga ison.. uppåt 800 är det hyffsat okej, därefter så blir brusnivåerna påtagliga..
i jpeg läge så kan man uppleva att färgerna är en aning platta och att överexponerade områden upplevas förutom uträtta som kantiga.. i raw-format så tas detta bättre om hand.. handlar troligen om att kameran komprimerar till jpeg..
sedan som med alla budgetkameror ur canon och nikons utbud iaf så saknas vädertätning vilket många kan uppleva, inkl jag som en väldigt stor nackdel jänte dyrare kameror... vädertätning betyder inte vattentät, det betyder i nikons fall att den står pall för regnväder på ett föredömligt sätt (2h med 10ml/timme). Detta kräver självklart även objektiv som håller samma mått för att det skall ha någon funktion.
liveview kan nog många uppleva som ett +, inte jag dock..
sedermera så bara en personlig sak, jämfört med nikon.. det finns ingen andra skärm ovanpå som kommer åt inställninar såsom slutare, iso, bländare etc.. vilket betyder att den "stora" skärmen måste vara igång som drar mycket mer ström än den mindre som finns på nikons alla kameror och även canons lite dyrare... har dock inget med bildresultatet att göra.. snarare en vanesak kanske?
jag upplever greppet på kameran som aningens litet.. inget för mina relativt stora händer.
har du kamerautrustning idag? alltså typ objektiv, blixt eller dylikt avsett för just canon? om inte så skulle jag rekommendera dig att ta dig en titt på några olika nikon/canon modeller och se dig för vilket som passar bäst i handen, vilket som verkar ha det menysystem och knappplaceringarna som passar dig bäst i smaken..
att jag bara rekommenderar canon och nikon finns det flera skäl till.. främst för att det är de två största, de har bra garantier utan tjaffs.. sedan så finns mängder av grejjer på begagnatmarknaden och även lättare att sälja på begagnatmarknaden.. sedermera så görs tredje-parts tillverkare såsom sigma, tamron, tonika etc objektiv för främst canon och nikon fattning, givetvis till andra också men det brukar dröjja och långt ifrån hela utbudet finns till övriga fattningar...
andra hus kan ju givetvis köpas.. men jag skulle inte köpa ett hus utan nikon alternativt canon fattning för objektiv.