Vad för objektiv till Canon eos 450d

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare EQL
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 819
E

EQL

Funderar på att köpa en sådan kamera (eller jag vet att jag vill ska bara ha pengar till det :p) och jag undrar vad man ska köpa för objektiv till? Jag är nybörjare men vill kunna fota hästar och människor typ :p Inte blommor och sånt...

På vissa ställen får man ju med ett "kitobjektiv" men dom är väl inte så bra?

förlåt för att jag är så okunnig :D

Sv: Vad för objektiv till Canon eos 450d

kitobjektiv rekommenderas inte.. köp huset löst och sedan lämpligt objektiv.. ett fast 50/1,8 är ju ett extremt prisvärt objektiv om man ser till pris/bildresultat.. men det är inte det mest optimala om du skall fota hästar och inte kan stå relativt nära. isf är en telezoom bättre, typ tamron/sigma 70-200/2,8 och de ligger omkring 7000kr i inköp...

Jag har ett Canon EF 50/1,8 II till min 450d.
Som tomten sa är det ett otroligt prisvärt objektiv.
Med tanke på att det kostar runt 1200 så blir bilderna löjligt bra, till och med i dåligt inneljus.
Är supernöjd med det.
Fotar mycket människor, växter och djur med det. Man klarar sig rätt långt på det objektivet tycker jag, kan fota mer saker än jag trodde när jag köpte det.

Dock är det ju inget höjdarobjektiv om du ska fota typ hopptävlingar och sånt där det är mkt rörelse och stora avstånd. Det går som sagt inte att zooma.

Men som ett vardagsobjektiv så skulle jag absolut rekomendera det och sen kanske köpa till något mer exklusivt objektiv senare.

Vadå, går det inte att zooma överhuvudtaget med ett sådant? :p

Kan du/ni inte lägga ut bilder tagna med canon eos 450d och skriva vilket objektiv ni använde? :)

ett 50mm fast kan du inte zooma med.. nej..

angående bilder där så har fotografen väääldigt stor del av fotots resultat, sedan så har optik väldigt stor betydelse..

en bättre fotograf tar bättre bilder med en sämre kamera än en sämre fotograf med bättre kamera..

vad jag vill säga med det är att bildernas resultat beror på så mycket mer än kamerahuset i sig.

vad man rent generellt kan säga om "små" 3/4 sensorer är att de är tämligen dåliga på höga ison.. uppåt 800 är det hyffsat okej, därefter så blir brusnivåerna påtagliga..

i jpeg läge så kan man uppleva att färgerna är en aning platta och att överexponerade områden upplevas förutom uträtta som kantiga.. i raw-format så tas detta bättre om hand.. handlar troligen om att kameran komprimerar till jpeg..

sedan som med alla budgetkameror ur canon och nikons utbud iaf så saknas vädertätning vilket många kan uppleva, inkl jag som en väldigt stor nackdel jänte dyrare kameror... vädertätning betyder inte vattentät, det betyder i nikons fall att den står pall för regnväder på ett föredömligt sätt (2h med 10ml/timme). Detta kräver självklart även objektiv som håller samma mått för att det skall ha någon funktion.

liveview kan nog många uppleva som ett +, inte jag dock..

sedermera så bara en personlig sak, jämfört med nikon.. det finns ingen andra skärm ovanpå som kommer åt inställninar såsom slutare, iso, bländare etc.. vilket betyder att den "stora" skärmen måste vara igång som drar mycket mer ström än den mindre som finns på nikons alla kameror och även canons lite dyrare... har dock inget med bildresultatet att göra.. snarare en vanesak kanske?

jag upplever greppet på kameran som aningens litet.. inget för mina relativt stora händer.

har du kamerautrustning idag? alltså typ objektiv, blixt eller dylikt avsett för just canon? om inte så skulle jag rekommendera dig att ta dig en titt på några olika nikon/canon modeller och se dig för vilket som passar bäst i handen, vilket som verkar ha det menysystem och knappplaceringarna som passar dig bäst i smaken..

att jag bara rekommenderar canon och nikon finns det flera skäl till.. främst för att det är de två största, de har bra garantier utan tjaffs.. sedan så finns mängder av grejjer på begagnatmarknaden och även lättare att sälja på begagnatmarknaden.. sedermera så görs tredje-parts tillverkare såsom sigma, tamron, tonika etc objektiv för främst canon och nikon fattning, givetvis till andra också men det brukar dröjja och långt ifrån hela utbudet finns till övriga fattningar...

andra hus kan ju givetvis köpas.. men jag skulle inte köpa ett hus utan nikon alternativt canon fattning för objektiv.

Det är ett jättebra tips att åka och klämma på alla kameror.

Jag valde den kameran just pga att den är rätt liten, både huset i sig och greppet. Jag har inte speciellt stora händer, snarare tvärtom :angel:
Min pojkvän har dock klara problem att använda min kamera. Iofs kan jag knappt hålla i hans jättekamera så det jämnar ut sig

Det var den första "riktiga" kameran jag köpte så jag kände att priset var rätt snällt också. Ville inte köpa en värstingkamera innan jag visste hur mycket jag kommer fota och innan jag kan skapa mig en egen uppfattning om vad jag vill ha i sånna fall.

Ville ha en bra kamera men samtidigt en som jag kan slänga ner i väskan. Jag har med mig den så fort jag går utanför dörren. Då är den en rätt bra kompromiss.

Som glad amatör tycker jag mina bilder blir rätt bra (ibland) men någon med erfarenhet tycker förmodligen de är mindre bra :angel:

Kan försöka leta upp lite bilder tagna i olika ljus/situationer om det är av intresse, men det finns folk här som kan ta bra mycket bättre bilder än jag så nån annan kanske vill erbjuda sig? :D

Hej!

Passande tråd för mig utan att starta ny. :)

Jag har också tänkt skaffa mig en 450D, men kunde snabbt räkna ut att "standard"
objektivet (18-55mm) som medföljer i kit-varianten inte var det bästa och ska
därför köpa mig enbart huset istället.

Istället har jag tänkt köpa mig ett 50mm fast och tittar lite på olika zoom-
objektiv. Det jag vill fota är det största i allmänhet, saker i min omgivning,
natur/landskap, djur, macro och bilder i rörelse (ex. sport och liknande). De
objektiven jag tittat på är bla EF-S 18-200mm och EF-S 55-250mm.

Tips och erfarenheter från dessa och andra objektiv i den kalibern (passande
EOS 450D såklart) är mer än välkommna!

Supertack! :)

det råd som ges gång på gång på gång är iallfall, skippa superzoomarna. de är helt enkelt inte bra. de är bekväma, men du kan i vissa fall ta bättre bilder med en mobiltelefon.

försök att ta dig råd att köpa 2 skarpa och raktecknande objektiv ist, tex tamron 70-200/2.8 och tamron 17-50/2.8 (eller sigmas motsvarigheter, de ligger i samma prisklass och jag VET iaf att sigmas 18-50/2.8 macro är en bra glugg, hur deras telezoom är vet jag dock inte.
detta är snabb optik med stora bländaröppningar, till skillnad från 18-200, som är motsatsen.

Med tanke på att du är nybörjare så är mitt bästa tips (beroende på hur ekonomin ser ut):

-köp kameran med kit-objektivet, det borde vara ett helt OK vardags-objektiv om du vill kunna använda kameran för att ta på familj och vänner osv
-lär dig hantera kameran och känn efter att du faktiskt fotar så mycket att det är värt med fler objektiv...
-när ekonomin tillåter (direkt om du har pengarna) köp till ett teleobjektiv (tamron och sigma har prisvärda som passar nästan alla kamerahus)

Vet inte hur det ser ut med Canon då jag själv har Sony men det var mycket längre väntetid på att bara köpa kamerahus och dessutom dyrare än att köpa kamera m kitobjektiv + tamrons teleobjektiv som passade...

Sonys kitobjektiv är ett 35/70 och jag har tagit många kanon-BRA bilder med det på häst-rackaren. Använder också teleobjektivet såklart men det beror på vad jag fotar...

Tips två: Ser att du pratar om pojkvännens kamera, kolla om ni kan dela objektiv om ni har samma märke på kameran så kan ni ha flera olika objektiv och inte behöver det kosta multum...

Min far har samma model på kamera som jag har och vi har förutom varsitt kitobjektiv 3 andra olika objektiv (varsitt tele) så vi kan låna av varann vid behov...

Ja såklart! (så går det när man försöker göra två saker samtidigt -försökte jobba samtidigt....)

Sorry, jag menar alltså 17-70 objektivet...

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 736
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 449
Senast: Edla
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 680
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4
  • Vilken färg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka