vad för sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare annsi_pluring
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 362
A

annsi_pluring

Jag ska köpa ny sadel till min häst, en fjording. Vill nu ha förslag på typ av sadel som kan passa honom. Jag vet att de är jätte svårt att säga så här, men de vore kul me lite altenativ, så man vet på ett ungefär.. Ska ta hjälp av min hästmassör alt. annan kunnig person. när jag börjar titta på allvar.. men innan dess vill ja ju kolla runt lite i sortimentet..
Lägger me en bild på hans rygg oxå
Muninrygg.jpg

å en ifrån en annan vinkel
Muninsrygg.jpg

Bilderna är ju inte världens bästa precis..
Han har liten rund manke, bred rygg. Men ändå inte jätte bred. och dessutom är den inte gjorde på raka sadlar inte för svängda. finns det nåt mellanting? Eller blir de lättare och köpa ny häst :d

Sv: vad för sadel?

kan ju rekommendera sbs flexion :love: helt underbar är den och det bästa är att den alltid kommer att passa pållen eftersom den är bomlös :D

Lite dyr dock... men med tanke på vad man får är det helt klart värt det :D

Sen måste tillägas: :love: UNDERBART SÖT :love: pålle du har

//LillaMy som är kär i rasen norsk fjordhäst

Tanken har slagit mig många gånger, men ja vill ha en sadel ja kan hoppa i.. Då ja inte är miljonär kan ja bara köpa en sadel :angel: :banana:

LillaMy84 skrev:
Sen måste tillägas: :love: UNDERBART SÖT :love: pålle du har

Tack så mkt!! Nu kommer han sträcka på sig lite extra i hagen imorrn :d

ja jo hoppa kanske inte är nån höjdare i den... men dom har en hoppmodell oxå :banana: eller vad jag förstått det som iaf... jag va ju ute efter helt och enbart dressyr så jag kollade bara på sbs:n... men den går alldeles utmärkt att klättra och sånt i iaf...
fast ska nog köpa mig en lite billigare sadel modell hopp ändå å ha ut i skogen :angel:

Då är den väl inte bomlös.. Överallt står de att man inte ska hoppa i en bomlös sadel, möjligtvis över ett dike om de kommer ivägen..

Ingen annan som har nåt förslag?

Hej! Hubertus sadlar ligger ofta bra på fjord. Själv har jag en Globus Loke till min. Det fungerar bra. Det är en rejäl allroundsadel som går bra till både dressyr och hopp.

min kompis som har 2 fjordingar har "islands sadlar" på dom. ligger väldigt bra på hennes fjordingar iaf

Rekommenderar också islandssadlar. (Stubben har bra till ett rimligt pris! Men köp ALDRIG en med förlängda bossor.)
Sedan skulle nog Globus passa bra. Korta i och raka och passar lite böjda ryggar, som din häst har. Annars så tror jag Stubben skulle bli bra.

Kort och rak OCH passar lite böjda ryggar??? Hur ska du ha det???

Griffin cob/haflingermodeller brukar passa bra på fjordingar. Griffin har lite olika typer av bommar i sina sadlar, vissa raka andra mer svängda. Griffin cob/haflinger är nog lite lagom svängd tror jag.

Griffin är ju ett bra och prisvärt alternativ om man inte har något emot syntet.

Till min fjording har jag tidigare haft en Lewa Comet PR Special. Den är allround, men lite mer mot dressyr skulle jag nog säga då vulstren inte är så mkt framåtskurna. Passar bra på en häst som fjordingen, som har stora bogblad och som en sadel som är mer mot hopp lätt lägger sig på och stör/hämmar frambensrörelserna.

Nu har jag, av div anledningar som inte har med denna diskussion att göra, en renodlad dressyrsadel (Sigma från Höök, vidaste bomvidden) och tycker att den ligger mkt bra och lämnar bogbladen ännu mera fria.

Ja, de passar helt raka ryggar OCH lite böjda. Inte så böjda som t.ex. Prestige kräver, men lite går. Pga kilbossorna kan man ändra stoppningen såpass mkt att den går att anpassa till ryggens form inom rimliga gränser.

Men då är det väl bättre att köpa en sadel som passar från början? Globus har ju rätt kassa garantier också så det märket är nog inte det första jag hade tittat på, speciellt om man är tvungen att stoppa om den innan man kan använda den....

Ta för bövelen INTE ut en MASSÖR för att prova ut en sadel! Ring en auk. sadelutprovare. Här har du länken till dess hemsida: http://www.sadelbra.org/medlemslista.html Och du: Glöm INTE att sadeln ska passa dig också, inte enbart hästen. Så det tar en stund att finna en lämplig sadel till er båda.
AsMoDeUs

Senast ändrad av en moderator:

Finns många som måste justera sadeln innan man kan använda den. Jag lägger hellre 1000-2000 på att stoppa om den s¨å den ligger an på rätt sätt än att måttbeställa en sadel för 20 000.

Till det priset kan man inte få så mkt bättre. 3 år på material och 5 år på bom tycker jag är helt okej.
De flesta har oftast bara 3 år på material och de som har livstids på bom kostar ju också en del. Och bara för att de inte har längre garantier kan bero på att att sadlarna bara har funnits i knappt typ två år. De höjde ju garantierna för ett par månader sen, de kanske höjer dom igen.

Flera massörer har bra kunskaper om sadlar. Då de känner till hästens muskulatur och anatomi kan det vara väldigt duktiga på det med sadlar med.

Liknande trådar

Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
652
Senast: skiesabove
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 240
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 430
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025