Sv: vad för sadel?
Pm:a mig frågorna då?
Jag vet vad en ryggkanal på en pad är (vet inte vad du har fått det ifrån?), jag har varit beridare och hjälpt folk med deras hästar (jag vet inte var du får det ifrån att jag inte har varit det?), jag har inte påstått att alla massörer är sadelutprovare, men många massörer jag har träffat på har även kunskap om sadelinpassning.
Vissa av personerna som lägger ut bilderna på sina hästar har jag haft kontakt med innan. Och alla ggr jag ger tips på sadlar skriver jag också att de ska ta hjälp av sadelutprovare och att de aldrig ska lyssna helt på vad vi säger på forumet. Då vi inte har sett och känt på hästen IRL så kan vi aldrig veta, en hästs rygg kan se helt annorlunda ut beroende på vinklingen av kameran t.ex.
Men precis som det är när det gäller listan: vissa tips är väldigt bra och kan hjälpa vissa personer att faktiskt hitta rätt. Får mail av personer som frågar mig om vissa märken och frågar mig om jag tror att deras sadel är för stor/smal/illasittande efter bilder och beskrivningar. Vissa kan jag inte ge några bra tips, men vissa ger jag ett tips på ett märke och så passar den sadeln (efter att de har varit på sadelprovning.)
Du kan ju läsa i ett par trådar där jag har gett helt träffsäkra tips om vad för sadlar passar hästen (och så har det visat sig stämma alldeles korrekt, både bomvidd och märke.) Bara för att man ger tips betyder inte att man är oseriös. Jag vet att man måste se hästen IRL, men då det kan vara svårt ibland gör jag det jag kan för att hjälpa förvirrade hästägare.
Du får ha vilken syn du vill på mig, och du kan välja att avstå från mina råd. Det är upp till var och en, men jag vet att jag hjälper många personer och hästar och har fått många att inse att det är viktigt att ha en bra sadel för att ha en fungerande häst.