vad för sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare annsi_pluring
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 362
Sv: vad för sadel?

Jaha, så du menar att jag är färdig diplomerad massör hos axelssons om ett år så kan jag även börja prova ut sadlar!! Oj så bra! Då kan jag ju tjäna ännu meeer!!!
*ironi*
Fy fan för ett sådant hyckleri! Skulle jag få reda på att någon av mina framtida kollegor höll på med sånt utan vidare utbildning så skulle jag ta upp det med riksförbundet för massörer genast!

Senast ändrad av en moderator:

Nej, man kan inte bara börja prova ut sadlar hit och dit, det krävs ju kunskap. Men många sadelutprovare är massörer också. Tjejen som startade tråden kanske inte visste om den tilltänkta massören var utbildad sadelutprovare eller inte.

Jag förstår inte varför du måste överdriva allt? Kan du inte bara diskutera på ett n o r m a l t sätt?

Diabolical_Kitten skrev:
Nej, man kan inte bara börja prova ut sadlar hit och dit, det krävs ju kunskap. Men många sadelutprovare är massörer också. Tjejen som startade tråden kanske inte visste om den tilltänkta massören var utbildad sadelutprovare eller inte.
Då bör väl ditt svar till henne vara att hon tar reda på massörens vidareutbildning isåfall???

Jag förstår inte varför du måste överdriva allt? Kan du inte bara diskutera på ett n o r m a l t sätt?
Nej, jag kan tyvärr inte längre diskutera seriöst med dig, för att jag har fått nog av din dubbelmoral och dina översittarerfarenheter vad gäller utrustning. Du sitter här och rabblar upp en massa siffror på duktiga yreksmän du pratat med, de direkta frågor man ställer till dig får man inte svar på, och sen sitter du själv som en slags miniboss och ska tala "idioterna" på Buke tillrätta. VAD är det för stil?? VAD är viktigast för dig Kitten, allvarligt? Svara mig det!!

Det är ju svårt att säga vad för sorts sadel som din fjording passar i när man bara ser en bild. Men jag har en fjording och en är inackorderad hos mig. Båda har haft Lewa komet allround hade jag och hon den andra hade en Lewa komet dressyr. Sedan har vi bytt till wintec allround. Det finns ju även med dressyr. Jag har en wintec cair. Har även haft en Kiffer Marzog dressyr till min fjording. Den är mer för raka ryggar utan manke. Den är för övrigt till salu. :angel:
Mejla vid intresse.

Vilka frågor har jag inte svarat på?

Det är väl självklart jag försöker få¨hästägarna att förstå hur viktigt det är med bra sadlar! Vad är viktigast av _vad_?

Diabolical_Kitten skrev:
Vilka frågor har jag inte svarat på?
Frågor som finns under andra trådar jag frågat dig tex. men de får jag ju inte ta upp här.

Det är väl självklart jag försöker få¨hästägarna att förstå hur viktigt det är med bra sadlar! Vad är viktigast av _vad_?
Ja, det är det jag VILL tro om dig., men det är mkt svårt att hålla fast vid den uppfattningen när man i ena sekunden läser att du tycker att ta proffshjälp alltid är det enda rätta, men sen kommer du med andra påståenden som att du är tex. är nån sorts beridare, att en massör är en sadelutprovare, du vet inte vad en ryggkanal på en pad är, ger tips på sadelmärken när människor lägger ut bilder på sina hästar osv.. Det är inte seriöst för mig Kitten. Det osar självhävdelse och osäkerhet lång väg.

Jag hade respekt för dig tidigare, men tyvärr ju mer jag läser av dina inlägg så tappar jag mer och mer av den. Jag tycker att du är helt inkonsekvent i dina inlägg i olika trådar. Jag kanske skulle behöva veta mer om dig som person får att återfå respekten. Men just nu börjar den tyvärr sina.

Senast ändrad av en moderator:

Pm:a mig frågorna då?

Jag vet vad en ryggkanal på en pad är (vet inte vad du har fått det ifrån?), jag har varit beridare och hjälpt folk med deras hästar (jag vet inte var du får det ifrån att jag inte har varit det?), jag har inte påstått att alla massörer är sadelutprovare, men många massörer jag har träffat på har även kunskap om sadelinpassning.
Vissa av personerna som lägger ut bilderna på sina hästar har jag haft kontakt med innan. Och alla ggr jag ger tips på sadlar skriver jag också att de ska ta hjälp av sadelutprovare och att de aldrig ska lyssna helt på vad vi säger på forumet. Då vi inte har sett och känt på hästen IRL så kan vi aldrig veta, en hästs rygg kan se helt annorlunda ut beroende på vinklingen av kameran t.ex.
Men precis som det är när det gäller listan: vissa tips är väldigt bra och kan hjälpa vissa personer att faktiskt hitta rätt. Får mail av personer som frågar mig om vissa märken och frågar mig om jag tror att deras sadel är för stor/smal/illasittande efter bilder och beskrivningar. Vissa kan jag inte ge några bra tips, men vissa ger jag ett tips på ett märke och så passar den sadeln (efter att de har varit på sadelprovning.)

Du kan ju läsa i ett par trådar där jag har gett helt träffsäkra tips om vad för sadlar passar hästen (och så har det visat sig stämma alldeles korrekt, både bomvidd och märke.) Bara för att man ger tips betyder inte att man är oseriös. Jag vet att man måste se hästen IRL, men då det kan vara svårt ibland gör jag det jag kan för att hjälpa förvirrade hästägare.

Du får ha vilken syn du vill på mig, och du kan välja att avstå från mina råd. Det är upp till var och en, men jag vet att jag hjälper många personer och hästar och har fått många att inse att det är viktigt att ha en bra sadel för att ha en fungerande häst.

Hej Alla!
Tack för alla råd.. nu vet ja lite mer iaf.. Min hästmassör är själv återförsäljare för sadlar.. så hon vet nog va hon gör..
Ska kolla lite på sadlarna ni nämnt å se om de är nån vi trivs me..
Tack!
kom gärna me fler förslag.. :banana:

Liknande trådar

Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
652
Senast: skiesabove
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 240
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 430
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka