Vad för stigbyglar? SNABBA SVAR

Elisha

Trådstartare
Jag har nyligen köpt en dressyrsadel, jag har redan köpt stigläder men nu ska jag köpa nya stigbyglar.
Vilka brukar man ha till dressyrsadlar? ("Vanliga", säkerhets, sprengers eller något annat?)
Skriv nu ner vad ni har för några mm.Tacksam för bra svar:banana:

Sv: Vad för stigbyglar? SNABBA SVAR

Jag hade helt vanliga stigbyglar på min dressyr sadel :)

Jag har Hööks kopia av Sprenger stigbyglarna och är jättenöjd. Vill inte rida med någon annan typ längre!

Jag har sådana med gummisnodd på utsidan.

Brukar och brukar ha men de som anses som mest dressyrstigbyglar är väl de utan någon säkerhetsanordning alls. Själv föredrar jag som sagt någon typ av säkerhetsgrej, saker kan ju hända även i dressyren och eftersom att jag bara har en sadel rider jag även ut i dressyrsadeln.

Jag har sk "islandsstigbylar". Böjda på båda sidor, samt att de alltid hänger åt rätt håll. Jättebra!

jag tycker att Fillis-stigbyglar (såna vanliga med vitt gummi) är snyggast till dressyr. Till vardags kan man ju göra om dem till säkerhetsbyglar genom att skruva på såna tåhättor som finns på t ex Hööks och Eko-hallen.

Jag har Sprengers, men det beror ju lite på vad du är ute efter och ha för funktion på dom. Om du tycker att vanliga är okej så kan du ju ha sådana, vill du ha säkra så satsa på Kwickout stigbyglar, vill du ha ledade så tycker jag du ska satsa på Sprengers.

Jag har "vanliga" stigbyglar på min dressyrsadel.:)

Kwick- out säkerhetsstigbygel ser ut som en vanlig men är bland de säkraste i hela världen

Annars vanliga eller australienska. Sprenger är bra också

Jag har australienska till min dressyrsadel.
Till dressyrsadeln jag lånat innan (med mässingsspännen) har jag vanliga mässingsfärgade dock

Jag har Kwick Out stigbyglar på min dressyrsadel och sprenger på hoppsadeln

Jag har helt vanliga!

Det är klart snyggast, jag tycker
personligen att ex. Sprenger ser
jättefel ut till en dressyrsadel och
framför allt om man har dem på
tävling också! Skulle jag aldrig ha
i alla fall, hehe :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
570
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
455
Senast: WildHorse
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka