Vad för täcke ska jag ha?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ArabianGirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 021
A

ArabianGirl

jag har en D-ponny som jag inte vet vad jag ska sätta på för täcke...

Har endast möjlighet att få på ett täcke på morgonen ovanpå nattäcket, kan alltså ej byta till ett helt nytt.

Just nu har han ett stalltäcke med mellantjock fodrig och ovanpå det ett regntäcke utan fodring. På natten står han alltså bara med stalltäcket.

Han är helrakad, och stalltäcket är alldeles lagom varmt på natten, men på dagen när han står i den stekiga solen så blir det alldeles för varmt.

Hur ska jag göra? Kan han klara sig på att stå endast med det ofodrade regntäcket på natten också? Förslag?

Sv: Vad för täcke ska jag ha?

Varför kan han inte byta täcke helt? Känns som om det skulle bli olidligt varm med både stall- och regntäcke ute på dagen.

Behöver hästen verkligen stalltäcke nattetid i slutet av april? Kanske du kan skippa det helt? :laugh: Och solen värmer rejält, så om jag vore du hade hästen fått vara naken även ute vid fint väder.

Helt utan täcke kan han inte vara, då fryser han, eftersom det bara är runt 3 grader i skuggan, men kanske 18 grader i solen :crazy:
Vårväder gör mig galen!

men jag tänkte sätta på honom ett fleecefodrat regntäcke just nu så han får vänja sig lite, sedan tar jag av täcket helt på dagen.

Tack för hjälpen!

Låt honom gå med samma täcke ute och inne, det gör min.

Varför måste den ha täcke i stallet?

Min häst är helklippt och har stått otäckad inomhus hela vintern pga läskiga eksem. Han fryser inte, iofs varmstall 5-10.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Shixle
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 616
Senast: Stergo
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 611
Senast: super
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka