Vad för utrustning borde uppfinnas?

Lolami

Trådstartare
Hej alla!

Utrustning behöver man alltid när man hanterar hästar. Dom kan vara bra till att lösa problem, som broddar på vintern etc. Men nu undrar jag vad som saknas?

Vad tycker ni borde uppfinnas och finnas ute på marknaden? Har ni stött på något "problem" etc där ni tänkt att allt blivit lättare med just en.. ja vad?

Har ni några idéer, en tanke? Då får ni gärna dela med er!

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Vad för utrustning borde uppfinnas?

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen: Barbasadeln. Som kan forma sig precis som Barbapappa, utan att för den skull bli sladdrig.

Ett täcke som ändrar färg beroende på vilket humör hästen är på, så ser man det direkt när man hämtar den i hagen...

broddar som inte måste skruvas i! Jag hatar att brodda och rensa broddhål så hur mycket bättre skulle det inte vara med broddar som man bara kunde trycka på?

Tyglar och stigbyglar med värmekablar så man inte behöver frysa ihjäl om händerna och fötterna, ridhjälm med inbyggd fläkt för heta somrar, snöglasögon (typ skidglasögon) som är bekväma att ha under hjälmen och som har vindrutetorkare, bärbar röntgen och ultraljudsapparat att ha hemma...några förslag. :D

pälsborttagare, dvs en borste som med ett drag tar bort all vinterpäls!

transport med lastkran, bara spänna fast hästen i en sele, öppna taket på transporten och lyfta in svårlastade hästar :D

järn sko som inte behöver spikas fast, typ bara spänns fast runt hov delen och inte behöver gå upp vid karleden så som easy boots. ev skor som enkelt limmas fast :p

spark mattor som ljudlöst dämpar hela hästens spark samt boxväggen, så hästen inte får tillfredsställelse av att det låter när hen sparkar och inte heller skadar benet vid upprepade damp anfall.

Hmm...
Följande saker skulle jag verkligen köpt direkt, om någon bara uppfann dem först! :)
-Stigbyglar med lite "svikt"
-Tyglar man faktiskt inte får skavsår av
-Hållbara grimmor
-Täcken som inte går att bita hål i
-Jordphurs med stålhättor som faktiskt inte väger bly
-Säkerhetsväst som faktiskt inte känns som ett kylskåp
-En hjälm man som man inte kan få huvudvärk av
-Ridstövlar med resår kring dragkedjan, så att man även kan ha tjockare strumpor i dem

Hmm...
Följande saker skulle jag verkligen köpt direkt, om någon bara uppfann dem först! :)
-Stigbyglar med lite "svikt" Finns väl flera modeller?
-Hållbara grimmor Gamla armegrimmor i läder?
-Täcken som inte går att bita hål i Horseware. Nästan iaf.
-En hjälm man som man inte kan få huvudvärk av Jockeyhjälmar. Väger inte ett skvatt
-Ridstövlar med resår kring dragkedjan, så att man även kan ha tjockare strumpor i dem

Lägger till

- Mockningsrobotar
- Sadlar och ridbyxor i magnet. Så man sitter kvar hur långa bockserierna än är
- Bommar som hoppade upp i hinderstöden av sig själva när man rivit. Man skulle slippa sitta av/ha medhjälpare med

Kl delvis
Hahaha! Så bra förslag allihop!
Skissar fortfarande på nattblöjan deluxe. Har återigen fått ett svin i hästförklädnad på halsen.:devil:

Nått verktyg som gör det lätt att få loss lagom stora bitar silage/hö från rundbalar samt något handrivet som skulle hjälpa till att flytta/rulla på dem. Smart mockningssytem så man skulle slippa ha skottkärra utan mer bara ösa ut bajset direkt ur boxen.

Grovfoderanalysator!

Tänk digital stektermometer som man sticker ner i balen (eller till och med höpåsen) och får svar direkt på hur mycket av allt den innehåller.

Nått verktyg som gör det lätt att få loss lagom stora bitar silage/hö från rundbalar samt något handrivet som skulle hjälpa till att flytta/rulla på dem. Smart mockningssytem så man skulle slippa ha skottkärra utan mer bara ösa ut bajset direkt ur boxen.

Hmm men brukar det inte finnas nån slags bandsystem i typ ladugårdar? Det kanske kan modiferas om till att fungera för stall?

Få loss lagom bitar... Kanske någon slags förstorad variant av nått köksredskap?? Typ sån "tång" man kan ha att ta pasta med?

Jag har praktiserat i ett stall där de hade så! Varje box hade en lucka som man öppnade när boxen skulle mockas, bara kasta ner allt där :D Skitbra!

En slang som går i tygeln som "sprutar" in äppelmos i munnen på hästen när den gör rätt, gärna med ihåligt bett...! Tänk klicker... Så man slipper stanna och ge godis utan kan rida vidare som vanligt och bara förstärka rätt beteende utan avbrott!

Hmm...
-Stigbyglar med lite "svikt"
-Hållbara grimmor
-Täcken som inte går att bita hål i
-En hjälm man som man inte kan få huvudvärk av

Fast typ allt det där finns ju redan!

Tex Sprenger har stigbyglar med svikt, finns flera andra märken också.
Tyglar man inte får skavsår av finns också, handlar ju om att hitta en modell som passar din hand.
Hållbara grimmor finns hos Walsh.
Täcken är det sämre med, tycker inte HW har bättre slitstyrka än andra mot bett.
Jodphurs med aluhätta finns och väger "ingenting".
Rätt säkerhetsväst till din kropp känns inte som ett kylskåp, vänd dig till en BRA åf som hjälper dig att plocka fram rätt väst för din kropp.
En ridhjälm i rätt storlek som passar ditt huvud får du inte huvudvärk av.
Ridstövlar med resår längs dragkedjan finns redan, tex MH.

En slang som går i tygeln som "sprutar" in äppelmos i munnen på hästen när den gör rätt, gärna med ihåligt bett...! Tänk klicker... Så man slipper stanna och ge godis utan kan rida vidare som vanligt och bara förstärka rätt beteende utan avbrott!

DET var en bra idé :D Självklart ska den vara direkt och heelt utan fördröjning också :)

Jag tänker mig en liten spruta på sidostycket som pumpar in en liten mängd när man trycker på en knapp... Alltså, det vore inte så svårt...

Finns ju ensilage och höbalsrivare som river sönder balarna. Är bara att parkera skottkärran under och fylla på med så mycket man vill ha och önskar.

pälsborttagare, dvs en borste som med ett drag tar bort all vinterpäls!

transport med lastkran, bara spänna fast hästen i en sele, öppna taket på transporten och lyfta in svårlastade hästar :D

järn sko som inte behöver spikas fast, typ bara spänns fast runt hov delen och inte behöver gå upp vid karleden så som easy boots. ev skor som enkelt limmas fast :p

spark mattor som ljudlöst dämpar hela hästens spark samt boxväggen, så hästen inte får tillfredsställelse av att det låter när hen sparkar och inte heller skadar benet vid upprepade damp anfall.

Sparkmattor finns till både golv och boxväggar. Inte ovanligt i galoppstall...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 530
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
1 020
Senast: cewe
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
769
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka