Vad gäller?

Masqueradee

Trådstartare
Det bästa sättet att presentera min fråga/mitt problem är nog genom punktform, i alla fall till en början:

- Jag har läst på universitet tidigare vilket gjort att jag efter min kandidat har jag endast 1 termins CSN kvar.
- Efter min kandidat vill jag läsa minst en magister = 1 års studier på avancerad nivå.
- I höst har jag "bi-ämnestermin" vilket innebär att jag egentligen inte behöver läsa någonting.
- För att få behålla min lägenhet måste jag studera minst 15hp.
- Mina planer är att söka 30hp på distans samt en campus-kurs på 7.5hp (campus-kursen kommer att vara guld värd på CV't!)men utan att söka CSN.
- Planen är att jag istället för CSN ska söka jobb.

- Om jag inte får jobb, är jag berättigad till något slags bidrag/"soc"-bidrag trots att jag studerar och i praktiken skulle kunna plocka ut CSN trotts att jag blir mer attraktiv på arbetsmarknaden om jag ej plockar ut CSN och kan fullfölja studier på högre nivå?
- Om det skulle vara så att jag inte lyckas få jobb nu i sommar, är jag då berättigad något slags bidrag?

Disclaimer: SJÄLVKLART är planen att få jobb. Jag vill verkligen inget hellre och vill verkligen inte planera för att få bidrag, men det kan vara lite av en trygghet att veta att jag inte sitter där i skiten om något skulle hända.
Ska kontakta berörda instanser för att få svar, men jag tänkte höra om det kanske finns någon här på buke som har något tips, råd eller tanke :)
 
- Om jag inte får jobb, är jag berättigad till något slags bidrag/"soc"-bidrag trots att jag studerar och i praktiken skulle kunna plocka ut CSN trotts att jag blir mer attraktiv på arbetsmarknaden om jag ej plockar ut CSN och kan fullfölja studier på högre nivå?
Nej, du får inte socialbidrag om du studerar. Många av oss har massa bra skäl till att inte ta CSN, spelar ingen roll för soc dock ;).

Jag tycker 45 hp plus jobb låter lite väl mycket. Särskilt om det inte ens är obligatoriska kurser du kämpar för att kunna läsa. Jag hade jobbat en termin istället och sedan använt de pengarna + framtida ihopsparade pengar till att pröjsa sista terminen på magistern.
 
Nej, du får inte socialbidrag om du studerar. Många av oss har massa bra skäl till att inte ta CSN, spelar ingen roll för soc dock ;).

Jag tycker 45 hp plus jobb låter lite väl mycket. Särskilt om det inte ens är obligatoriska kurser du kämpar för att kunna läsa. Jag hade jobbat en termin istället och sedan använt de pengarna + framtida ihopsparade pengar till att pröjsa sista terminen på magistern.
Problemet är att om jag inte studerar så förlorar jag min lägenhet = måste flytta hem till min mor under en termin. Det gör även att när jag sen flyttar tillbaka inte får en "åretrunt"-lägenhet i detta område då de kommer sluta hyra ut lägenheter på 12-månaderskontrakt.
Anledningen till att det blir 45hp är att jag måste läsa minst 15, vilket inte finns på distans, därav 30hp och 7.5an behöver jag förvisso inte för att ta kandidaten, men är bra för utbildningen i stort.

Men då får jag helt enkelt försöka hitta ett jobb alt panik-söka CSN om det inte löser sig varken i sommar eller höst. Har just nu knappt två månaders hyra sparade, men det hjälper ju knappast att klara sommaren på..
 
@Masqueradee Jag förstår att det hade varit svårt med lägenheten men jag tror jag hade offrat den och tänkt lite strategiskt främst vad det gäller studierna.

Är studierna inte särskilt svåra så förstår jag att 45 hp + jobb kan fungera, annars låter det som sagt kämpigt.

Ja, jobb är nog din främsta chans tror jag. Vill man inte ta CSN måste man ju försörja sig på annat sätt.
 
@niphredil Men samtidigt, om jag offrar lägenheten nu måste jag flytta från ön under 6 månader, bo här ett halvår för att göra klart kandidaten, flytta under sommaren, flytta tillbaka till sista året osv.. Det är sjukt svårt att få ett 12-månaderskontrakt som student och nästan en större omöjlighet att få en "riktig" lägenhet.

Just nu har jag mest ångest över sommaren. Har nu sökt 15 jobb, håller tummarna för att det går vägen!
 
Fast under sommaren när jag inte studerar måste jag väll ändå kunna söka försörjningsstöd?
Inte om du har sparpengar tror jag. Alltså jag känner inte en människa som gått på soc under somrarna, alla jobbar. Eller bor hos päronen. Eller jobbar extra under terminerna och sparar.

Ha inte ångest, Gotland är ju världens turistställe på somrarna så du borde kunna skaka fram nåt :).

Jag hade hellre flyttar runt lite i ditt läge men det är ju en smaksak såklart.
 
Det bästa sättet att presentera min fråga/mitt problem är nog genom punktform, i alla fall till en början:

- Jag har läst på universitet tidigare vilket gjort att jag efter min kandidat har jag endast 1 termins CSN kvar.
- Efter min kandidat vill jag läsa minst en magister = 1 års studier på avancerad nivå.
- I höst har jag "bi-ämnestermin" vilket innebär att jag egentligen inte behöver läsa någonting.
- För att få behålla min lägenhet måste jag studera minst 15hp.
- Mina planer är att söka 30hp på distans samt en campus-kurs på 7.5hp (campus-kursen kommer att vara guld värd på CV't!)men utan att söka CSN.
- Planen är att jag istället för CSN ska söka jobb.

- Om jag inte får jobb, är jag berättigad till något slags bidrag/"soc"-bidrag trots att jag studerar och i praktiken skulle kunna plocka ut CSN trotts att jag blir mer attraktiv på arbetsmarknaden om jag ej plockar ut CSN och kan fullfölja studier på högre nivå?
- Om det skulle vara så att jag inte lyckas få jobb nu i sommar, är jag då berättigad något slags bidrag?

Disclaimer: SJÄLVKLART är planen att få jobb. Jag vill verkligen inget hellre och vill verkligen inte planera för att få bidrag, men det kan vara lite av en trygghet att veta att jag inte sitter där i skiten om något skulle hända.
Ska kontakta berörda instanser för att få svar, men jag tänkte höra om det kanske finns någon här på buke som har något tips, råd eller tanke :)

Nä, socialbidrag får en inte bara för att kunna dryga ut åren med CSN.
Jag förstår att det känns tufft men jag hade nog också offrat lägenheten till förmån för att kunna läsa magistern.
Tänker att en utbildning på avancerad nivå som leder till goda möjligheter till jobb i framtiden väger tyngre i det långa loppet.
 
Problemet är att om jag inte studerar så förlorar jag min lägenhet = måste flytta hem till min mor under en termin. Det gör även att när jag sen flyttar tillbaka inte får en "åretrunt"-lägenhet i detta område då de kommer sluta hyra ut lägenheter på 12-månaderskontrakt.
Anledningen till att det blir 45hp är att jag måste läsa minst 15, vilket inte finns på distans, därav 30hp och 7.5an behöver jag förvisso inte för att ta kandidaten, men är bra för utbildningen i stort.

Men då får jag helt enkelt försöka hitta ett jobb alt panik-söka CSN om det inte löser sig varken i sommar eller höst. Har just nu knappt två månaders hyra sparade, men det hjälper ju knappast att klara sommaren på..

Förstod jag det rätt om du inte behövde läsa just de 30hp som du planerar att läsa på distans? Om du inte behöver exakt den kursen kanske du kan hitta någon annan 7,5 eller en 15 som du kan läsa på distans parallellt med kursen på campus?
 
För min del har den avgörande faktorn, för att kunna kombinera jobb med studier överhuvudtaget, varit typen av jobb. För min del, som läser ett program där intensiteten varierar från normal till skyhög och med mycket obligatoriska moment, så är flexibla arbetstider helt grundläggande. Med nuvarande jobb måste jag begränsa mig så att jag inte slår i CSNs maxbelopp - sovande jour och möjlighet att plugga på plats är rena lyxen. Helt till skillnad från tidigare jobb som var låst till vardagar mellan bestämda klockslag och där jag höll på att stressa sönder för att bara få ihop planeringen vissa veckor.

Så hade jag varit du så hade jag absolut sett till att behålla lägenheten (det är svindrygt att flytta) men begränsat studierna till minimikravet på 15 hp tills jag rett ut jobbsituationen. Har du räknat på hur många procent du behöver jobba? Är ju givetvis beroende på lön men, beroende på vilka jobb du söker, så kanske det går att höfta åtminstone.
 
Har du läst på folkhögskola? Om du har CSN kvar där kan du ju läsa en distanskurs på folkhögskola. Det är väldigt vanligt att läsa lite ditt och datt på folkhögskola för att kunna plocka ut en eller två extra terminer CSN medan man läser klart på universitet.
 
@EmmaBovary Tror det är hyfsat dåligt med 7.5 på distans men jag ska absolut kolla upp det!

@Trani Det har jag inte! Att jag inte tänkt på det :) Ska dock vara lite små-försiktig med att plocka ut CSN där då jag eventuellt funderar på att läsa där i framtiden :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Behöver hjälp att reda ut lite vad jag ska göra med livet 2021.. Erbjudande: 75% januari-december, vikariat inom ett område som...
Svar
7
· Visningar
831
Senast: Masqueradee
·
Skola & Jobb Anonymt användarkonto då jag vet att folk i närheten av mig vet vem jag är. De senaste åren har jag studerat och jobbat som vikarie i...
Svar
15
· Visningar
1 826
Skola & Jobb Jag använder ett anonymt nick för att jag inte vågar fråga frågan ens utan att riskera bli av med min ersättning.. Jag har av viss...
Svar
4
· Visningar
1 009
Senast: Jenka
·
Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp