Arbete vs studier

Masqueradee

Trådstartare
Behöver hjälp att reda ut lite vad jag ska göra med livet 2021..

Erbjudande: 75% januari-december, vikariat inom ett område som egentligen inte tillhör min utbildning, men är något jag sysslat lite med tidigare , känner mig bekväm med och är helt klart något jag hade kunnat söka efter examen.

Ordinarie plan: läsa klart min master, har bara vårterminen kvar, sen söka jobb. Har antagligen kvar de timmar jag arbetat extra på ovan nämnda arbetsplats, samt att jag har ett erbjudande om sommarjobb som skulle vara riktigt roligt att få göra.

Fördelar: tjäna pengar ett år, något som är trevligt under en rådande pandemi liksom.
Nackdelar: skjuter upp examen ett år (kommer vara 30 vide examen då), kommer ha varit ifrån studierna under ett år och därmed inte lika "studievan", kommer inte kunna skaffa en lägenhet eftersom jag inte kommer ha råd att ha kvar den på CSN våren 2022.

Risken är att jag blir arbetslös när jag tar examen nu till sommaren, men den är ju lika stor 2022, även om jag eventuellt har en liten budget att falla tillbaka på efter ett års arbete (det känns dock som att den inte kommer vara så hysteriskt stor eftersom jag fortfarande kommer ha stående kostnader, återbetalning till CSN, hyra osv under året jag arbetar).

Båda alternativen känns hyfsat lika när det gäller "bra att ha på CV". Har studerat länge, men har arbetat vid sidan av sedan jag var 15 så arbetslivserfarenhet är inget jag direkt saknar.
 
Jag skulle definitivt göra klar examen. Jag hade möjlighet till ett års vikariat och hade då behövt välja bort min uppsats. Jag var såklart sugen på att börja jobba! Jag valde att göra klart min utbildning och det var solklart rätt beslut! Vikariatet var inte löst efter 3 månader och jag har nu både examen och jobb.

Det känns som en stor risk att man aldrig blir klar om man "sparar" uppsatsen. Och spontat skulle jag tycka att det blev mycket svårare med en paus på ett, eller flera år.
 
Jag skulle definitivt göra klar examen. Jag hade möjlighet till ett års vikariat och hade då behövt välja bort min uppsats. Jag var såklart sugen på att börja jobba! Jag valde att göra klart min utbildning och det var solklart rätt beslut! Vikariatet var inte löst efter 3 månader och jag har nu både examen och jobb.

Det känns som en stor risk att man aldrig blir klar om man "sparar" uppsatsen. Och spontat skulle jag tycka att det blev mycket svårare med en paus på ett, eller flera år.
Vi ska höras under nästa vecka, och jag tänkte då fråga hur det ser ut med utsikterna för något till hösten istället. Tror det är lite "nu eller aldrig" för de behöver verkligen folk, tar inte jag det hittar de nog lätt någon annan.
 
Vi ska höras under nästa vecka, och jag tänkte då fråga hur det ser ut med utsikterna för något till hösten istället. Tror det är lite "nu eller aldrig" för de behöver verkligen folk, tar inte jag det hittar de nog lätt någon annan.
Jobb brukar ofta lösa sig om man har erfarenhet och referenser. Om du nu har kämpat med din utbildning i flera år och bara har en termin kvar skulle jag definitivt satsa på den. :)
 
Jobb brukar ofta lösa sig om man har erfarenhet och referenser. Om du nu har kämpat med din utbildning i flera år och bara har en termin kvar skulle jag definitivt satsa på den. :)
Jo men det gör ju det. Detta är inget jag sökt, och jobb har jag i princip aldrig varit utan även om jag aldrig arbetat heltid.
 
Jag skulle skriva klart uppsatsen medan du ändå är inne i studielivet. Jag har sett flera som börjat jobba och sen aldrig kommit sig för att skriva klart uppsatsen och få sin examen, och det kan jag tycka är lite synd. Det finns ju risk/chans att det här jobbet som du blivit erbjuden nu öppnar upp dörrar för något ännu bättre till nästa år, och då kan det vara ännu svårare att tacka nej för att sätta sig i skolbänken igen.
 
Jag var i liknande sits för drygt 1 år sedan. En uppsats kvar alternativt förlängning på det sommarvikariat jag haft då. Jag valde att jobba. Dels var jag lite skoltrött och dels var det en väldigt bra erfarenhet inför framtida jobbsök.

Jag valde sen att göra så att spara semesterdagar och komp och nu under hösten har jag tagit ut ungefär 20 dagar ledigt (jobbar inom krishantering så det har blivit en del övertid under året :D) samt kommer vara ledig över jul och nyår. Den lediga tiden har jag lagt på att skriva en uppsats och förhoppningsvis är den klar om en månad. Så det är ju ett alternativ också, ifall man känner att man kan både jobba och skriva uppsats samtidigt.
 
Det blev att jag tog jobbet. Fick upp procenten till 100% vilket gjorde att det var ännu svårare att säga nej till, så jag börjar på vikariatet i mitten av januari. Väljer att se det som en chans att bygga upp min buffert som dränerats efter 1.5 års studier utan csn och en chans att få tillbaka studiemotivationen ordentligt igen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 235
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 956
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 400
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp