Vad gäller vid häst på foder??

A

Anemonia

Hej! Vet inte riktigt var jag skall lägga denna tråd, är jag fel hänvisa mig gärna eller har du någon hjälp tackar jag.
Jag önskar veta vad som gäller ekonomiskt om man har en häst på foder. Vilka kostnader står jag för och vad står ägaren för. Finns det några generella "regler" eller är alla avtal individuella?
Önskar verkligen svar på detta så jag vet hur jag skall göra.
Mvh
Anemonia

Sv: Vad gäller vid häst på foder??

Vilka kostnader du resp. ägaren står för varierar, beroende på vad du och ägaren kommer överens om.
Men det vanligaste är att du som fodervärd, till skillnad mot att hyra häst, inte betalar en kostnad till ägaren för att få ha hästen. Däremot så brukar vanligtvis fodervärden stå för i stort sett alla kostnader (t ex stallplats, foder, strö, hovslagare, vaccinering och andra veterinärkostnader mm). Gällande försäkringen så varierar det. Jag betalar försäkringen för den ponny jag har utlånad, men många har så att fodervärden betalar precis allting, även försäkring.

Anemonia skrev:
Hej! Vet inte riktigt var jag skall lägga denna tråd, är jag fel hänvisa mig gärna eller har du någon hjälp tackar jag.
Jag önskar veta vad som gäller ekonomiskt om man har en häst på foder. Vilka kostnader står jag för och vad står ägaren för. Finns det några generella "regler" eller är alla avtal individuella?
Önskar verkligen svar på detta så jag vet hur jag skall göra.
Mvh
Anemonia

Det finns många trådar om att ha häst på foder, använder du sökmotorn och skriv in fodervärd som sökord och välj haästverksam som forum så får du fram massor av information.

Mvh
Lobelia//Moderator

Kan bara svara på hur jag och min medryttare gjort. Hon har min häst på foder för tillfället. I kontraktet har vi kommit överrens om att: HON står för: stallhyra, foder, hovslagare samt upp till 1800:- i veterinärvård. 1800:- är vad självrisken är på försäkringen. JAG står för försäkringen...eftersom den ändå dras från mitt konto varje månad så ansåg båda 2 det var smidigast så.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
880
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 907
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 517
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 494
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka