Vad gör eg att en hund 'charmar' folk?

Alexandra_W

Trådstartare
Delvis en spinoff på bedöma sin hund objektivt, kom att tänka på det här med andras bedömningar av ens hund.

Viktor är för de som missat det riesenschnauzer, 1½ år gammal och väldigt, väldigt mycket både riesen och hund. Dessutom är han fullkomligt odräglig.

Jag säger mest mindre smickrande saker om honom, och idag hörde jag min mor som bor i samma hus med mycket mild och trevlig röst säga 'kan du inte bara dra åt helvete?'. Det summerar ganska bra hur man ofta känner innerst inne just nu :devil: Naturligtvis har han kanonbra sidor med, och han är högt älskad, men de drunknar just nu i de negativa.

Han är extremt överenergisk nu, då det blivit si och så med motionen i kylan, han älskar snön, han fryser inte osv men han får köldkramp i bakbenen när det går under minus 15. Så han är ursäktad delvis, men ändå.. Han är som Janne Långben på speed, stor, klumpig, 'huh-huh' och överenergisk. Han kan inte gå från ett rum till ett annat, utan han kör med någon form av gänglig 'wohoo vad kul livet är' galopp. Han är stendöv, har börjat hoppa på folk igen (morr), och jag tragglar fortfarande med att han inte ska skena ut på byn för att skälla ut och hälsa på grannarna. Osv.

Väldigt tålamodsprövande helt enkelt, och en stor luns. Han är också väldigt snäll, väldigt väldigt (del av problemet) människokär och glad och nyfiken på allt (som sig bör).

Och han charmar folk bortom sans och vett. Den senaste tiden:

Knockade han sotaren genom att hoppa på honom, så det gick hål på sotarens läpp.

Sotarens reaktion: Det göööör inget, han är så fin och snäll, det är ingen fara. (med blodet rinnande), salig tindrande med ögonen och klappandes hunden.
Mattes reaktion: Arrgh, hundjävel, han ska inte göra så. Sluta klappa honom för f*n.
Sotarens reaktion: Men han är ju så snäll. *fortsätter le och klappa*

Har han skenar ut i byn när posten kom, och befunnit sig halvvägs in genom rutan, ivrigt pussandes postis.

Postis reaktion: *skratt* Men hej hunden. Och nej det gööör inget, han är ju snäll, saligt tindrande med ögonen och klappandes hunden.
Mattes reaktion: Arrgh, hundjävel, han ska inte göra så. Sluta klappa honom för f*n.
Postis reaktion: Men han är ju så snäll. *fortsätter le och klappa*

Springer ut på byn, skäller ut granne 1, som inte ens tycker om hundar!!, varje gång densamma ska hämta posten.

Granne1:s reaktion: *ler vänligt* Det gör inget, han är ju snä snäll. Saligt tindrande med ögonen och klappandes hunden.
Mattes reaktion: Arrgh, hundjävel, han ska inte göra så. Sluta klappa honom för f*n.
Grannes reaktion: Men han är ju så snäll. *fortsätter le och klappa*

Sprungit ut på byn och hoppat på granne2:s sambo.

Granne2:s reaktion. Det göör inget, han är ju så snäll. Jag såg han var på vår gård och hälsade på igår kväll med. Saligt tindrande med ögonen och klappandes hunden.
Mattes reaktion: Arrgh, hundjävel, han ska inte göra så. Sluta klappa honom för f*n.
Granne2:s reaktion: Men han är ju så snäll. *fortsätter le och klappa* Och det är ju inte lätt att veta var man bor och tomtgränsen går när man är ung

Hoppat på rörmokaren, snott hans verktyg, kört 'tokhopp med tassglid' rakt in i rörmokaren vid pannan, allmänt lagt skägget i blöt.

Rörmokarens reaktion: Det gööör inget, han är ju hur härlig som helst. Och så snäll. *börjar saligt prata hund*
Mattes reaktion: Arrgh, hundjävel, han ska inte göra så. Sluta klappa honom för f*n.
Rörmokares reaktion: Men han är ju så snäll. *fortsätter le och klappa* Superhärlig är han, en sån här skulle man ha. Mycket hellre än våra små bjäbbhundar. *fortsätter prata hund*
Mattes reaktion: Bra, då kan jag ringa dig när jag fått nog kan du ha honom några veckor? :devil:
Rörmokares reaktion: Jaaaa, göör det. Han är ju superhärlig, helt underbar, och så snäll.


Osv.

Jag FÖRSTÅR INTE. Hunden beter sig bedrövligt, han är stor, lunsig och tja, han borde inte charma alls, mer än möjligen inbitna riesenälskare. Men han charmar HUNDHATARE till och med, genom att HOPPA på dem?

Visst, han är snäll, (över)social, väääldigt tillgänglig, (över)förtjust i folk osv. Men jag fattar inte VAD det är som gör att folk blir helt dumma i huvudet när de träffar honom, och bara kan få ur sig 'det göööör inget'. (Trots att jag ber dem att låtsas det gör ngt så JAG kan få bort det för det gör MIG massor).

Så, vad gör eg en hund charmig? Och folk dumma i huvudet? :devil:
 
Sv: Vad gör eg att en hund 'charmar' folk?

Kan det vara ögonen kanske?

%7BE0B077D8-003E-4B33-933F-82929DC18430%7D.jpg


Ligisten nr 1 brukar få de flesta på fall, rent bokstavligt också.
 
Sv: Vad gör eg att en hund 'charmar' folk?

Tja, skulle DU köpa en bil av den här? :devil:
Thumbnail.aspx


Skämt åsido, de hinner ju inte ens SE ögonen på honom när han kommer farandes och hoppar/osv. Man ser nog bara en svart sudd med skägg ;) Så skägget snarare då? *s* Fast Utter hade också skägg, OCH kunde uppföra sig (var snarare lite avvaktande dock), men han charmade inte brallorna av folk..

Folk möts snarare av det här...
Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx



DIN är ju en helt annan sak.. 'Det göööör inget, den är så fiiiiin *klappa, klappa* :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör eg att en hund 'charmar' folk?

Jag tror att det är den förföriska luggen. ;) Prova sätta upp den med en rosa gummisnodd eller nåt. :rofl: *ser framför mig stor svart hund komma sättandes med tofs på huvudet* Skulle ju ta udden av den värsta skräcken iaf.
 
Sv: Vad gör eg att en hund 'charmar' folk?

Fast jag skulle FÖREDRA att de kände lite skräck. Så de röt i åt honom. Nu sabbar de ju min träning. *mummel*

Nithalsband med dödskallar kanske..
 
Sv: Vad gör eg att en hund 'charmar' folk?

Det är en bra fråga.

Borde inte folk bli charmade av det här:



?

Nej, jag kom aldrig undan med något med den hunden trots att hon var görsnäll rakt igenom, om än överaktiv.
Jag fick höra negativa, elaka kommentarer. Blev ombedd att stänga in hunden, lämna den hemma när jag skulle komma på besök osv.
 
Sv: Vad gör eg att en hund 'charmar' folk?

Fast han ser lite galen ut... ;) Påminner om den där överaktiva ekorren... Eh. Ja. Minnet sviker.

Viktor ser mer ut som.. En nallebjörn eller nåt.
 
Sv: Vad gör eg att en hund 'charmar' folk?

Näää, ser inte alls galen och överaktiv ut. Den ser snäll, lugn och vänlig ut. Som en sådan där som snällt kommer flytta sig om den står i vägen osv. (Skogstrollets alltså).

Skogstrollet - ja precis det där jag menar, att hundar som 'inte gör något' kan ändå vara från att folk är neutrala till att de är 'nej usch', och hundar som helt ärligt är superbesvärliga, t ex som Viktor när han hoppar, han kan knocka folk, smutsa ner dem, skälla ut dem osv, men är tydligen jättecharmig ändå. Och det handlar ju INTE bara om 'är så snäll', för det finns det många hundar som är.

Och jag kan förstå till viss del, hans 'janne långben på speed' är rätt charmigt att titta på på avstånd. Det är ganska gulligt på sitt vis det där slängiga, noll-koll rörelsemönstret osv. Men en stor hund som hoppar på en och så är ju inte gullig oavsett om den skulle vara den sötaste, mest bedårande spaniel utseendemässigt liksom?
 
Sv: Vad gör eg att en hund 'charmar' folk?

Fast jag vet inte. En sån där lugn hund kan ju vara den som kissar på dig i slutändan. En hoppig kan man åtminstone ta tag i och lugna ner i värsta fall. I min värld.

Skogstrollet: Jag är nog skadad av att ha passat ett par Golden, de är inte sådär beskedliga som de ser ut. ;) Devil in disguise eller något liknande.. Ena var 12 år gammal och for runt som en illbatting över hela stan om han fick. Den andra var som en duracellkanin på speed.
 
Sv: Vad gör eg att en hund 'charmar' folk?

Nu var ju hon, som du säkert vet, inte helt enkel. Hon var nog som Viktor. Men folk kunde liksom inte ha överseende med det ALLS.

"Hur kan man misslyckas så med att uppfostra en golden...?"
 
Sv: Vad gör eg att en hund 'charmar' folk?

Vet inte om min hund är något charmtroll egentligen, men mina vänner brukar säga att dom vill ha hon då man säger vad hon hittar på!

Helst så är hon upp i knät på folk, bara det att hon inte förstått att en Engelsk Springer Spaniel inte tillhör kategorin knähund! Och sitter hon i knät på folk så kan hon hitta på att kramas, alltså luta huvudet mot ens kind.

Kommer man innanför dörren så kommer hon stormande mot en och hoppar gärna upp på en, håller på att tränas bort! Hon älskar allt och alla, speciellt om hon får godis eller allmänt bara uppmärksamhet eller någon som leker med hon!
Hon är dessutom smart och hittar på nya tricks på egen hand!

Kanske behöver hon oxå bli lite mer skräckinjagande?

Just ja! Alkis försöker hon bli oxå!
5612_254163940180_796275180_8421751_7284575_n.jpg
 
Sv: Vad gör eg att en hund 'charmar' folk?

:rofl: Din är inte en förklädd Münster då? Lillskiten försökte stjäla mitt glas vin igår och gamlingen satsade på sambons öl i ett obevakat ögonblick...
 
Sv: Vad gör eg att en hund 'charmar' folk?

Han var ju jättefin! Var inte så hård mot honom! :cry: (Nu menar jag inte att du slår honom eller liknande, tror absolut att du älskar honom)

Alla är unghundar ett tag! :love:
 
Sv: Vad gör eg att en hund 'charmar' folk?

Kan det vara att de inte inser svårighetsgraden då? Jag menar, en Riesen har åtminstone jag illusionen av att det är en "svårare" hund medan en Golden ska vara lätt att uppfostra eftersom det är en "familjehund". Ingen förväntar sig att Viktor ska vara uppfostrad helt enkelt...? Därför kommer han undan med saker?
 
Sv: Vad gör eg att en hund 'charmar' folk?

Haha öl är hon galen i också! Men Cider verkade snäppet bättre! Annars så är hon ju galen i allt som går att äta oavsett om det är kött eller grönsaker, hon är ju så snål att det inte går dit en till och inget för slängas, eller ännu värre tas av katterna! :o
 
Sv: Vad gör eg att en hund 'charmar' folk?

Nu var ju hon, som du säkert vet, inte helt enkel. Hon var nog som Viktor. Men folk kunde liksom inte ha överseende med det ALLS.

"Hur kan man misslyckas så med att uppfostra en golden...?"

Jo, vet det du skrivit om henne, mitt 'hundar som si' var mer som exempel. Men precis som du säger så hade hon nog en hel del gemensamt med Viktor, ffa vad gäller energinivå.. Men din blev 'aldrig' förlåten, och Viktor blir det 'alltid'. Och en golden borde bli det oftare om man ska se till 'kreti och pleti', för det vet väl alla att golden är snälla..eller hur.. ;)

roxer skrev:
Fast jag vet inte. En sån där lugn hund kan ju vara den som kissar på dig i slutändan. En hoppig kan man åtminstone ta tag i och lugna ner i värsta fall. I min värld.

Inte Viktor.. Inte om du inte heter matte. Tar du tag i honom så i hans värld = lek, wihoo, kanonkul, de vill leka, och brottas och.. *säkring går i hjärnkontoret, hund blir komplett kokobäng och så uppvarvad att matte får bära honom därifrån och försöka få honom att jorda igen.*

Vi talar alltså hunden som på EGEN hand genom att själv busa på gården kan bli så exalterad att han exempelvis springer in i en parkerad BIL, som 'alltid' stått där, för han inte 'såg den'.. *harkel*

(Som motvikt bör jag väl tala om att han lugnt och stilla ligger vid mina fötter och äter ben nu, så han kan koppla av också. Men inte direkt när man vill det sådär direkt..)
 
Sv: Vad gör eg att en hund 'charmar' folk?

Ah, där föll det. Ingen av mina gillar cider eftersom det är för mycket bubblor i den. ;)
 
Sv: Vad gör eg att en hund 'charmar' folk?

Kan det vara att de inte inser svårighetsgraden då? Jag menar, en Riesen har åtminstone jag illusionen av att det är en "svårare" hund medan en Golden ska vara lätt att uppfostra eftersom det är en "familjehund". Ingen förväntar sig att Viktor ska vara uppfostrad helt enkelt...? Därför kommer han undan med saker?

Fast de som charmas av Viktor har so far varit 'icke hundkunniga' människor. De vet inte ens vad riesen är/vad han är för ras. Utan de ser 'stor svart'. Möjligen skulle de känna igen just golden, men inte ha någon aning om vad som skiljer den stora svarta från den stora gula i övrigt?

Hundkunniga skulle nog i ärlighetens namn förfasas över JUST en riesen med så dålig pli på. 'Folk som inte klarar av det ska inte ha riesen!' liksom. Och de tenderar att glömma hur deras egna var i samma ålder. (Som pappa, han illbatting var här i tre veckor på uppfostringsanstalt när hon var i slyngelåldern. Det har pappa HELT förträngt, och 'lilla gullsnuttan har aldrig haft problem med inkallningen' *s*. Dock har Viktor charmat pappa också, jag tror pappa börjar bli dement *s*)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 939
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp